20 234 läst ·
22 svar
20k läst
22 svar
Någon som har erfarenheter av hybridgrund eller liknande?
Nu har jag fått pris från Tjälldén. 110 000 för material till en grund på 150m2. Tillkommer grävning, makadam, dränering och rördragning. Så det känns ju inte som att det blir billigare än en platta på mark direkt. Kanske ganska likvärdigt!?
Om det ändå kostar likvärdigt så kanske du ska satsa på en beprövad betongplatta... ? Du lär kunna hitta 100 andra arbetsmoment som du kan lägga din tid och energi på!
Fast om du är jättesugen på att testa så är det klart du ska göra det!

Fast om du är jättesugen på att testa så är det klart du ska göra det!
Vad ingår i det priset?J jimsuttra skrev:
Vad mer än frigolit och kantbalkar?
Från offerten: "Grundpaket: I grundpaketet ingår grundbalkar, isolerade stödplattor, cellplastblock mellan
stödplattor, plastfolie, markisolering 300 mm samt uppritande av grundplan."
75 meter balk, 50 meter runtom och 25 meter inuti grunden. Frakten ingår också i priset.
stödplattor, plastfolie, markisolering 300 mm samt uppritande av grundplan."
75 meter balk, 50 meter runtom och 25 meter inuti grunden. Frakten ingår också i priset.
Stödplattorna är nog för att sprida ut tycket mot marken över en lite större yta. Skulle jag köra på den här konstruktionen så skulle jag i alla fall i badrum gjuta ett betonggolv.
Men nu lutar det nog åt att jag kommer att välja en platta på mark ändå, men med skumglas istället för cellplast som isolering, eftersom jag ska bygga ett lättbetong hus. Tror det blir jobbigt med innerväggar i lättbetong med hybridgrunden. Då måste man ju mura upp med någonting från mark för att ge stöd åt väggarna.
Tror man får skumglas för ca 600:- kubiken om man beställer större mängd.
Men nu lutar det nog åt att jag kommer att välja en platta på mark ändå, men med skumglas istället för cellplast som isolering, eftersom jag ska bygga ett lättbetong hus. Tror det blir jobbigt med innerväggar i lättbetong med hybridgrunden. Då måste man ju mura upp med någonting från mark för att ge stöd åt väggarna.
Tror man får skumglas för ca 600:- kubiken om man beställer större mängd.
Klicka här för att svara