Nu har jag fått pris från Tjälldén. 110 000 för material till en grund på 150m2. Tillkommer grävning, makadam, dränering och rördragning. Så det känns ju inte som att det blir billigare än en platta på mark direkt. Kanske ganska likvärdigt!?

Om det ändå kostar likvärdigt så kanske du ska satsa på en beprövad betongplatta... ? Du lär kunna hitta 100 andra arbetsmoment som du kan lägga din tid och energi på!
Fast om du är jättesugen på att testa så är det klart du ska göra det!(y)(y)

J jimsuttra skrev:
Nu har jag fått pris från Tjälldén. 110 000 för material till en grund på 150m2. Tillkommer grävning, makadam, dränering och rördragning. Så det känns ju inte som att det blir billigare än en platta på mark direkt. Kanske ganska likvärdigt!?
Vad ingår i det priset?
Vad mer än frigolit och kantbalkar?

Från offerten: "Grundpaket: I grundpaketet ingår grundbalkar, isolerade stödplattor, cellplastblock mellan
stödplattor, plastfolie, markisolering 300 mm samt uppritande av grundplan."
75 meter balk, 50 meter runtom och 25 meter inuti grunden. Frakten ingår också i priset.

• Gilla
Andreas.zeelo
  • Laddar…
Vad är stödplattorna till för?

Hur blir det med badrum & tvättstuga?
Betong eller trägolv?

Har du ngn uppgift på m3-priset för skumglas eller Lecakulor?

• Gilla
Ziri
  • Laddar…
Stödplattorna är nog för att sprida ut tycket mot marken över en lite större yta. Skulle jag köra på den här konstruktionen så skulle jag i alla fall i badrum gjuta ett betonggolv.
Men nu lutar det nog åt att jag kommer att välja en platta på mark ändå, men med skumglas istället för cellplast som isolering, eftersom jag ska bygga ett lättbetong hus. Tror det blir jobbigt med innerväggar i lättbetong med hybridgrunden. Då måste man ju mura upp med någonting från mark för att ge stöd åt väggarna.
Tror man får skumglas för ca 600:- kubiken om man beställer större mängd.

Väljer man bort cellplasten från hybridgrunden så kunde man dra bort 31 000 på offerten har jag fått som svar. Och en halvmeter skumglas á 600 per kubik på en 150m2 grund blir 45 000.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Skulle det vara möjligt att bygga en hybridgrund med lecablock istället för deras special-element? Men man kanske inte spar något på det?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.