Hej,

Har ett hus på landet som jag håller på att dränera om, där dränvattnet går till ett dike.
Då vattennivån i diket ibland kan vara hög (mycket regnande eller snösmältning), så undrar jag hur jag skall förhindra att dikets vatten kommer in i min dränering. Marken som huset står på är lera.
Handritad skiss av husgrund med dränering och närliggande dike med dimensioner markerade.

Sätter jag in en dräneringsbrunn med pump, och pumpar till diket, så får väl pumpen gå konstant vid hög nivå i diket.
Skall jag istället välja en öppen brunn, typ stenkista, med en pump som pumpar till diket då nivån i stenkistan blir för hög. Utjämningen mellan stenkistan och diket är väl betydligt långsammare, speciellt då marken är av lera, än vid första alternativet.
Finns det andra alternativ? Vill helst slippa höga kostnader. Hjälper det att gräva diket djupare?

Med vänlig hälsning
Knallen

• Gilla
roffer och 1 till
  • Laddar…
R
Att gräva diket djupare ? då får du kanske gräva långt , det ska ju vara fall bort fån din punkt , i ditt fall kanske en brunn ska
vara något , där du pumpar ut vattnet till diket , hur är det med stuprörsavrinningen klarar den höjden , det bör vara fritt fall i den med så det inte går bakåt , det finns bot mot båda av dina problem

Tack för svar,

Diket har inte rensats på många år och är igenväxt. Går troligen ut till kusten (800m), men tar slut efter 100m, men går då troligen under jorden. Skall försöka ta reda på mer om diket och kolla om det finns något fall.
Regnvattnet går ut i diket ca 50cm ovanför dräneringsrörets botten, alltså 1m ovan dagens vattennivå. Risken är här inte lika stor, och jag kan också ta ut vatten i tunnor vid varje stuprör.
Hur skall brunnen se ut som skall ta hand om dränvattnet? Och vilken pump rekommenderar du för att pumpa dränvattnet till diket?

Med vänlig hälsning
Knallen

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
R
Du säger regnvatten går ut till diket , har du rör ut för detta ?
Du får en skiss på en lösning , den är visserligen för både drän och dagvatten med självfall mot kommunalt dagvatten
det är bar att ta bort de delar du inte behöver , pumpbrunnar brukar man inte ha så stora ca 40 cm vidd och då ska man ha en pump med inbyggd vippa ( magnetkontakt ) inte med sladdvippa , den kan inte arbeta i brunnen utan kan fasta mot väggen ,
finns ett flertal med hyfsade priser , bara välja vad plånboken mäktar med
Har du mer frågor om skissen så återkom

• Skiss av dränerings- och dagvattensystem med märkning av pump, ingen backventil, och flödesriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stugrenoverare och 1 till
  • Laddar…
Regnvattnet får egna markrör som kommer att gå till diket, alltså
skilt från dräneringen.
Vid dränledningens lägsta punkt har jag nu grävt en pumpgrop. 0,5 x 0,5m och med ett djup på 0,5m under dränledningen.
Jag "klär" gropens väggar(som är av hård torr lera) med cellplast 50mm tjock. Detta får bli min brunn. En billig brunn och förhoppningsvis väl fungerande.
Innan jag köper pump, så kommer jag ha koll på nivån av vatten i brunnen och diket vid regn. Detta så jag bättre kan välja rätt pump.

Med vänlig hälsning
Knallen

• Gilla
Oskar Sundbom
  • Laddar…
R
Se till att du har lite djupare brunn och frostfri , pumpen bör stå i minst 20 cm vatten , bäst är om brunnen innehåller mer vatten för att en pump inte ska gå så ofta , sen kan du koppla in slangen på regnvattenrörets översida ,
Du ska inte ha backventilen monterad i pumpen och nerförsbacke på topp ( se skissen ) högsta nivån på slangen kan ligga
2 dm under mark bara , slangen kommer att tömma sig själv med häverten som blir , kan aldrig frysa

Tack för svar!

Svårt att gå djupare med stenhård lera, men jag har hällt en hink vatten i gropen, och hoppas att det gör grävandet enklare. Gräver jag 20cm till så kommer pumpen stå 1,5m under markytan. Huset är på södra Öland, och gropen klädd med frigolit, så klarar nog frosten.
Markröret med regnvatten från 5 stuprör, går alldeles intill pumpgropen. Hade tänkt komplimentera markröret med ett grenrör + ändmuff, och montera en anslutning för slangen i ändmuffen. Eller finns det andra sätt att koppla in sig på markröret?

Kan inte trycket från regnvattnet i markröret få vattnet att gå ner via pumpslangen till pumpgropen om backventil saknas? Går slangen som högst 2dm under markytan och markröret ligger 5dm under markytan, så är uppfodringshöjden endast 3dm för regnvattnet.

Med vänlig hälsning
Knallen

R
Pumpen står 1,5 under mark , gå upp med slangen ca 1 meter om det går ,så det blir en slinga , att då inte ha en backventil gör att vatten kommer att gå ut med hävert åt två håll ( mot regnrör och tillbaka till brunn ) och bli tomt för att luften kommer in , det är bra och fungerar klockrent , inkoppling på regnrör gör du som du tänkt med ett T-stycke 45 graders och anslutningen uppåt plus gummimuff , kör ner slangen en bit mot diket så sprutar det i rätt riktning , det är bara 12 meter ut så det behövs inga spolbrunnar på regnrören , det går att spola rent från stupen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.