P
pilen: Röret på bild 1 ser ut att vara en så kallad "dubb" dvs en gränsmarkering. I detta rör har man sedan satt i ett högre rör som markering för att inte köra sönder gräsklipparen. Min misstanke beror på att det ser ut att vara en "krage" på röret/dubben. Typ den här. [bild] Röj lite kring röret för att se om det har en "krage". Det som talar emot att det är en dubb är att röret
7 svar · 2,6k läst
·
R
rävlyan: Pumpen står 1,5 under mark , gå upp med slangen ca 1 meter om det går ,så det blir en slinga , att då inte ha en backventil gör att vatten kommer att gå ut med hävert åt två håll ( mot regnrör och tillbaka till brunn ) och bli tomt för att luften kommer in , det är bra och fungerar klockrent , inkoppling på regnrör gör du som du tänkt med ett T-stycke 45 graders och anslutningen
7 svar · 6,6k läst
·
J
Joohans: hej jag ska bygga ett fritidshus på ca 75 kvm ja vill förbereda för att man ska kunna bo där året runt om man vill flytta dit sen. Funderar lite kring ute ventilerad grund som man kan köpa idag såg att tex smålandsvillan använder den typen. Eller att gjuta en platta med golvvärme vilken grund är billigast kom gärna med för å nackdelar. Kan man gjuta i under hösten vintern ?
0 svar · 1,2k läst
useless
useless: [citat] Att vatten rinner igenom har inget med den kapillära stighöjden att göra. Vatten rinner genom lera också trots att det kan sugas upp mer än 10 meter. [bild]
11 svar · 8,8k läst
·
M
MangeK: [citat] Tack för svar. Det Var ett ganska tjockt lager spån så det var ändå helt ok isolerat. Kommer bli något bättre isolerat nu så visst finns det en liten risk för ändrade förutsättningar. Kommer ha golvvärme så vill inte att all värme ska smita ner.
2 svar · 1,6k läst
P
per-o: Hej, jag ska installera en äldre Munters mg90 i min krypgrund. Den var gratis och hade inga medföljande stosar till slangutlopp. Funderar på att bygga en stos ca 80/100mm diam. till torrluften och fördela ut den på kanske 3-4 ställen. Enligt instruktionerna så kan man sätta slangstosar på alla in och utblås. Vad tror ni funkar bäst? Att leda ut torrluften på punkt 1,2,4 och ställa
0 svar · 1,6k läst
·
N
NoOne2k: Normalt sett går det bra att gjuta med raka skivor. Dock blev jag rekommenderad att täta alla skarvar ordentligt då jag Gjöt med skb (självkompakterande). Tror jag satte 4 spik/kvm och sedan stenlim i alla fogar.
3 svar · 1,7k läst
D
Daniel 109: Den kommer antagligen att vara frostfri även utan frostvakt. Det kommer säkerligen att funka.
1 svar · 1,5k läst
·
H
hempularen: Har hört att det förekommer att man börjar montera väggar redan efter 24h. Men det kanske är lite riskabelt.
2 svar · 744 läst
R
rävlyan: Du gör vad du vill i ditt läge , men inte isolera förrän tak och väggar på plats , det måste vara tätt mot regn , duger inte ens med pressar på , Du kan sätta en kant 45X45 eller tunnare på bärlinorna och lägga skivor på så det bär skivorna , det med rulle blir nog inte bra , bättre då med skivor som är lättare att skära samt lägga dit och blir det en del mindre bitar kan
1 svar · 1,9k läst
·
JatteJohan
JatteJohan: [citat] Hej! Har inte gjort några ändringar ännu, och inte eldat heller för den delen. Kommer endast trivseleldas under vinterhalvåret. Jag har inte bestämt om några ändringas ska utföras i framtiden, vi får väl se hur allt uppför sig under vintern.
7 svar · 1,4k läst
prototypen
prototypen: Jag hade samma situation med ett lagårdsgolv från 40-talet men vi tog ut alla 100 kvadratmetrarna och gjöt ett nytt. Protte
5 svar · 3,1k läst
G
Gunnar_80: Tack för svaren Leif och Snickarn! 1. Vad bör man räkna på för kostnader förenade med att packa ca 1 höjdmeter fyllnadsmassor (morän), ovanpå vilka man sedan har bergkross? Kanske blir samma kostnad som bergkross i slutändan? 2. Det ligger en drös, 100-tals m3, med stora (0,5-1,5m) stenbumlingar på vår tomt... kan vi använda dem under huset och fylla på med bergkross ovanför?
6 svar · 2,5k läst
E
Ernfrid: [citat] Tack! Jo dräneringen är inget vidare, jag har tänkt göra om den i år, om jag hittar någon som gör jobbet. Jag blev lite orolig för kommande dränering om det skulle göra sprickorna värre. Marken lutar mot gaveln, så jag antar att det kommer en del vatten mot väggen. Hur det ser ut på insidan vet jag inte då det är uppreglade väggar, men de ska också bort
2 svar · 1,4k läst
·
T
Thomas': Hej! Osäker på om jag lagt tråden rätt. Admin får flytta annars! Jag söker en mjukvara eller online program för att enkelt planera tomt med hus, garage etc. Jag vill kunna sätta ut allt enligt skala. Googlat men hittar inget vettigt. Säg inte Sketchup bara. För det orkar jag inte med.
0 svar · 650 läst
A
abel48: Är ca 15kvm och det ska vara plastmatta som ytskick . Men jag kommer under trossbotten är nog ca 70cm under trossbotten till marken
2 svar · 1,3k läst
·
B
Berka81: [citat] Radonrör?
1 svar · 3,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Det är ingen fara konstruktionsmässigt. Du kan laga i detta i ett senare skede med ett lagningsbruk.
1 svar · 1,0k läst
S
senmathal: Jag får avvakta och se som du säger. Det kan ju ev. bero på att jag vattnade för dåligt och risken är väl att han på byggfirman vill dra det ditåt. Ägaren av byggfirman var inte någon av dom som gjorde plattan. Tack för råd och input så länge. . /Mats
8 svar · 1,8k läst
Rabbithole
Rabbithole: Samma som väggen är bra riktvärde
2 svar · 1,1k läst
anders07
anders07: Det är ju isolering under golvet (ovanför luftkanalerna) med Nivell så varmare än betonggolv blir det definitivt. Golvet värms dock inte av luften (rumstemperatur) som sugs in vid golvsocklarna. Vi fick två bonusar på köpet med Nivell golvet, bättre luft och rejält sänkt radon.
8 svar · 10,8k läst
R
rqx: Ursäkta sent svar! Det är sand där jag ska mura / gjuta. Går det att packa sanden, bygga en form och sedan gjuta en liten platta. Eller måste jag på med någon grus under eller så?
2 svar · 2,5k läst
J
Joola: Hej! Jag har ett 1-1,5 plans hus med en källare som jag funderar på att börja renovera. Dock har jag lite funderingar över hur jag ska gå tillväga. Bakgrund Golv. Det är idag korkmatta, golvspån, spånet ligger på stående reglar som ligger direkt på plattan. Reglarna ligger gjutna plant men i övrigt är betongen rätt så grov och inte avjämnad. Mellan reglarna ligger det frigolit
0 svar · 1,8k läst
S
stf01: Nää men det e nog bara salt som fälts ut när det torkat upp. Jag skulle låtit det vara bara.
3 svar · 4,1k läst
·
B
Anonymiserad 168520: Du behöver läsa på villkoren för försäkringen. Bevisbördan ligger på dig och du behöver även få fram offerter på att åtgärda och återställa. Det är först då som du har ett komplett ärende. Så börja skriv en uppsats...
2 svar · 2,6k läst
·
W
witten: Det jag tänkte på är att om du inte har en känd referenspunkt, hur kan du då veta att det bara är 5-10 cm du avviker? Kan ju bli ännu mer.
1 svar · 1,1k läst
R
rävlyan: 1 dm är nog lite för lite Det jag mer tänkte på var om det gick att få till ett självfall som blev på ett sätt som inte kan frysa , då kan man göra på ett lite speciellt sätt att få bort vatten till en viss nivå utan att ha någon pump , Hut högt är det där vattnet kommer ifrån , är det berg under och ev hur djupt under mark är det
4 svar · 1,3k läst
·
O
ohandiga_husagaren: . Hej Jättetacksam för råd om isolering och materialval i en lite fuktig källare. Fuktproblemen i källaren har sakta tilltagit. De uppstår på sommaren som kondens framförallt på bara ursprungliga betonggolv i de mest fuktbelastade delarna (tvättstuga som innehåller dusch men saknar bra ventilation. På vintern blir det kondens mot kallvattenledningen som går i källartaket på ett par
0 svar · 724 läst
holmberg87
holmberg87: Annars kanske mönsterbetong kan vara ett alternativ?
7 svar · 2,8k läst
·
R
rävlyan: [citat] Jepp på sätt och vis , jag hade några rullar ribbonmatta från andra jobb och satte utanför pordrän , den ser ut som en trapetsplåt i formen , vet om den finns längre sökte på den men hittade inte för att visa , tycker nog att det gått lite troll i namnet platon som det bästa som finns , ska vara lite ärligt utanför den la jag en fiberduk som gjorde att rännorna inte
11 svar · 6,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.