Hej, jag har fått i uppdrag att ordna en stabil grund till ett växthus. (här har tidigare legat ett gammalt med syll i botten och det var inte bra nog... :-) )

Det är alltså urgrävt och "ordern" var att bygga en gjutform och gjuta en betongram på 1-2 dm runt hela. I ovankant bild är det 20 cm djupt till berg, och i nederkant 80 cm för att få en ram som ligger i våg.

Otillgängligt område, betongbil otänkbart, det blir alltså hyfsat mycket betong att blanda i tombola. Men förhoppningsvis kan jag köra fram en traktor dit med sand + grus.

Vad vore alternativen? Gjuta med nån form av lätta block är ju också det lite krångligt eftersom det inte finns en jämn botten.

Och visst, det är bara ett växthus, inget brobygge vi pratar om.

Förslag?
Utgåva för en betongram grund till ett växthus med ojämnt djup och synligt berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M martinradbo skrev:
Hej, jag har fått i uppdrag att ordna en stabil grund till ett växthus. (här har tidigare legat ett gammalt med syll i botten och det var inte bra nog... :) )

Det är alltså urgrävt och "ordern" var att bygga en gjutform och gjuta en betongram på 1-2 dm runt hela. I ovankant bild är det 20 cm djupt till berg, och i nederkant 80 cm för att få en ram som ligger i våg.

Otillgängligt område, betongbil otänkbart, det blir alltså hyfsat mycket betong att blanda i tombola. Men förhoppningsvis kan jag köra fram en traktor dit med sand + grus.

Vad vore alternativen? Gjuta med nån form av lätta block är ju också det lite krångligt eftersom det inte finns en jämn botten.

Och visst, det är bara ett växthus, inget brobygge vi pratar om.

Förslag?
[bild]
Fyll med grov fraktion, toppa med mindre, kärnfura som syll ovan mark, så har jag, funkar utmärkt.

Mvh P-A

Är syftet att få upp det lite mer i höjd också än vad som bara syll ger? Kanske gjuta lite lägre först för att få i våg och sen köra med lecablock

Fulkemisten
En mur ger ju även termisk massa som kan lagra värme. Då berget är i dagen så behövs ju ingen ytterligare grävning till frostfritt. Jag hade byggt form och gjutit hela muren i betong då det har bättre värmelagringskapacitet än leca.
Det krävs en abbans bra form för 80 cm högt, snåla inte på reglarna. Figursåga mot berget nederst, blir det inte helt bra kan man täta med mineralull.
För en mur som är i snitt 60 cm hög så blir det vid 15 cm tjocklek ungefär 90 liter betong per meter. Är det 12 meter mur så blir det en dryg kubikmeter eller ungefär 65 säckar betong. Det är väl på gränsen vad som är genomförbart inom brinntiden för 4 gubbar/tanter med dubbla tombolor men det kan nog gå.
Kom ihåg att vibbra ordentligt, har man ingen tillgång till proffsmaskin för detta så duger fattigmanslösningen med en vagnsbult i chucken på slagborren som man sätter mot formen och kör med jämna mellanrum runt hela formen under hela fyllandet.
En del betongbilar kan pumpa med slang ganska högt och långt. Hur högt och långt får någon annan svara på.

Redigerat:
O olofh skrev:
Är syftet att få upp det lite mer i höjd också än vad som bara syll ger? Kanske gjuta lite lägre först för att få i våg och sen köra med lecablock
Det lutar ganska kraftigt även om det inte syns på bilden. Från berg och upp till gräsmattan är det 20 cm i ena änden och 80 cm upp till samma vågräta nivå i den andra.
Syftet är alltså hålla ner höjden så mycket det går men ändå anpassa sig till gräsmattans lutning, liksom att få en grund som håller i "all evighet", det vill säga till man dör (30-40 år). Dessutom att den inte sätter sig och orsaker skador på växthuset.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det är väl på gränsen vad som är genomförbart inom brinntiden för 4 gubbar/tanter med dubbla tombolor men det kan nog gå.
Jag är också inne på gjutning av allt, men mest för att jag inte vill hålla på med flera olika material (betong + leka) vilket krånglar till transporter och moment i arbetet.

Detta är på en bilfri ö, men det finns traktor som kan transportera säckar med grus till rätt ställe. Betongbil är alltså inget alternativ.

Men två gubbar (jag var en av dem) blandade till en knapp kubik i somras på två timmar (var sin tombola) i samband med gjutning av en liten platta. Då hade vi ett proffs som skötte själva gjutningen medan vi bara blandade. Att gjuta en växthusgrund torde ha väldigt små kvalitetskrav s å den gör jag nog själv.

Kommer hyra en riktig vibb och ordna med armering så klart. Tror inte brinntiden är så kritisk men visst blir det en svettig ocvh smutsig halvdag innan man har koll på läget... ;-)

Behöver jag ha 15 cm förresten? Spontant har jag tänkt samma sak, då 10 cm känns väl tunt. Men själva växthuset skall linjera i ytterkant så att regnvatten rinner ner utanför betongen, och egentligen behovs bara några cm för själva aluminiumprofilen. Och hon vill ha så lite betong som möjligt för att få plats med så mycket jord som möjligt vilket jag har förståelse för.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.