Gammal hus, timmerstomme, tillbyggt trapphus (där källartrappan finns ) med urgrävd källare. Källartrapp och ena väggen längs kort gång har stenväggarna mot backen. Där blir det också blött på våren - och i våras hade vi tom en liten sjö i källaren med vatten som kommer genom dom väggarna. Golvet i ena hörnet ser det nästan ut som att det inte är nåt mer än...ja...marken. Annars är det betonggolv.
Dom andra väggarna ligger (mot backen också såklart) dryga metern innanför husets grund.
Det känns som att jag måste göra nåt åt källaren...
Men vad ska jag göra!? Taket ser torrt ut, det luktar inte särskilt från källaren.
Går det/är det en bra ide att isolera källaren?
Den kyler ett redan dåligt isolerat hus mycket.
Sen undrar jag om och isåfall hur jag ska ta mig an den delen av källarväggen som ligger ut mot marken till. Den ser sådär trevlig ut...
Så...vad säger ni?
Trappen ned. Längst ned hörnet där det nästan saknas golv.
Vägg mot backen. Ingen husgrund utanför.
Väggarna som står under huset med husgrunden utanför ser finare ut.
Dom andra väggarna ligger (mot backen också såklart) dryga metern innanför husets grund.
Det känns som att jag måste göra nåt åt källaren...
Men vad ska jag göra!? Taket ser torrt ut, det luktar inte särskilt från källaren.
Går det/är det en bra ide att isolera källaren?
Den kyler ett redan dåligt isolerat hus mycket.
Sen undrar jag om och isåfall hur jag ska ta mig an den delen av källarväggen som ligger ut mot marken till. Den ser sådär trevlig ut...
Så...vad säger ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappen ned. Längst ned hörnet där det nästan saknas golv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vägg mot backen. Ingen husgrund utanför.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väggarna som står under huset med husgrunden utanför ser finare ut.
Har också tänkt att det borde vara steg 1, men vad jag har svårt att värdera är om väggen rasar om jag börjar gräva på utsidan om den. Jag är rätt säker på att det inte finns nån dränering alls då de grävde ut källaren, och att man helt enkelt murade upp väggen i urgrävningen för att sen bygga trapphuset ovanpå.
Det är inte särskilt många meter jag eg skulle behöva gräva (samt riva bron - men den ska ändå bort) så inget jättejobb.
Det är inte särskilt många meter jag eg skulle behöva gräva (samt riva bron - men den ska ändå bort) så inget jättejobb.
Det är ev där problemet finns med dubbla väggar , det går inte att på distans att säga något om bärigheten , men som du säger , kanske en inre vägg är gjort för att stärka upp bärigheten för huset vid urgrävningen , vad finns då på utsidan , grundmuren direkt eller mellanrum
Ska söka förklara så gott det går...
Dom väggarna som blir blöta, fäller ut...salt eller vad det nu är..ligger direkt mot marken.
Dom andra väggarna ligger under huset ca 1.5 meter in. Utanför dom finns krypgrund samt husets stengrund.
Första bilden avloppet till duschen som kommer från krypgrunden in till stam i källaren.
Andra bilden har jag stoppat in kameran i hålet. Där syns husets grund.
Dom väggarna som blir blöta, fäller ut...salt eller vad det nu är..ligger direkt mot marken.
Dom andra väggarna ligger under huset ca 1.5 meter in. Utanför dom finns krypgrund samt husets stengrund.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Första bilden avloppet till duschen som kommer från krypgrunden in till stam i källaren.
Andra bilden har jag stoppat in kameran i hålet. Där syns husets grund.
Ser nästan ut som husgrunden ligger på berg , är det stengrund ,
Då är det urgrävd en bit in under huset och nya väggar murade där för att hålla jordmassorna på plats och en källare blivit till i mitten under huset . Då kan man fundera på om de inre väggarna är bärande eller bara står mellan mark och bjälklag , har dom kommit till efteråt så kanske dom inte är bärande , lite svårt att få till det så men går
Måste nog undersökas lite närmare hur det är om huset bara står på grunden eller har hjälp av de inre
Då är det urgrävd en bit in under huset och nya väggar murade där för att hålla jordmassorna på plats och en källare blivit till i mitten under huset . Då kan man fundera på om de inre väggarna är bärande eller bara står mellan mark och bjälklag , har dom kommit till efteråt så kanske dom inte är bärande , lite svårt att få till det så men går
Måste nog undersökas lite närmare hur det är om huset bara står på grunden eller har hjälp av de inre
Klicka här för att svara