R
RapidSledge: https://www.blixbocement.se/produkter/plintarfundament/
17 svar · 8,1k läst
Cheesen
Cheesen: [citat] Luften kommer ju att kylas av när den ska värma garaget, när det händer så ökar luftens relativa fuktighet.
7 svar · 967 läst
K
kia2: Ett stort blomfat i plast blir perfekt. Tack för tipsen!
5 svar · 3,9k läst
C
cpalm: Vi har en källare med oisolerat betonggolv. I källaren finns ett duschrum från ~80-tal med våtrumsmatta på golv och väggar. När vi besiktigade huset gjordes en fuktmätning i badrummet och besiktningsmannen konstaterade utifrån detta vattenskada. Det finns dock inga synliga tecken på skador, inget släpp i våtrumsmattan, spruckna svetsar eller liknande. Det var inget vi tog större
0 svar · 1,2k läst
mexitegel
mexitegel: Ett lämpligt recept är 25 kg cement, 50 liter grus 0-8 och 45 liter makadam 8-16 samt 15 liter vatten. Om din sand inte är allt för finkorning så borde den funka istället för gjutgrus/0-8 men den får inte innehålla något annat är ren sand. Jag har gjutit ett par hundra kvm betonggolv med sand från bonngårdens grusgrop som definitivt varit av varierande kvalitet. Och trots att golven
2 svar · 2,6k läst
Rabbithole
Rabbithole: Jag syftar på t.ex. det som foamking mm använder. Och att man kör självkompakterande betong på så slipper man avjämna över huvud taget. Inte så svårt att såga av iofs.
18 svar · 4,3k läst
·
findus42
findus42: Vad är med i byggmaterialet menar du. Inte en grej vad jag kan jag se. Påslag 15% är inte ett pris. Det talar bara om hur mycket dyrare det blir för dig än för entreprenören. Nu är löpande räkning inte så illa om alla är hederliga och har goda avsikter. Vad du tror om offertlämnaren måste du avgöra själv. Vill du låta dem jobba på löpande räkning? Att du har svårt att avgöra
4 svar · 1,6k läst
useless
useless: Det går att dra om röret så man kan bygga in det.
3 svar · 655 läst
Lind77
Lind77: [citat] Ska absolut ta med mig ditt exempel som inspiration
6 svar · 3,3k läst
·
GomorronYxskaft
GomorronYxskaft: Inte mycket underhåll. Plug n play. Men dyr i drift och inköp. Kör kondensavfuktare en tiondel i inköp och minde än en tredjedel i drift.
1 svar · 2,0k läst
P
Anonymiserad 182623: Tack för svar
3 svar · 1,5k läst
·
prototypen
prototypen: Japp, du kan sätta cellplastenöverkanten en cm under färdig betong, en rätkant på en cm blir inte så stor köldbrygga. Protte
4 svar · 3,0k läst
·
K
Kvarnsten: Marken ska ha naturvärde klass 1 enligt kommunens naturvårdsplan och förbud mot markavvattning finns, om det har någon betydelse.
9 svar · 3,5k läst
S
Superrobban: Det är en liten veranda framför entrén till gäststugan som ska byggas. Den blir 2,5 bred x 1,8 meter lång med tak. 80 cm mellan tre plintar. Gäststugans plintar står på berg, och samma berghäll gjuter jag plintarna till verandan på. Så grunden bör vara rätt så stum och inte röra sig. Den mesta lasten bör bli rakt uppifrån, men vind och snölast på taket kan ju streta och dra i
4 svar · 2,0k läst
·
B
Brieffe: Japp, tack för det Thyro.
11 svar · 5,0k läst
Husköpare 8
Husköpare 8: [citat] Ja det kan du faktiskt ha rätt i. Men tror du en "vanlig" besiktningsman skulle föreslå en avfuktare i grunden? Själva grundproblemet är ju att jag är rädd för att rören har frusit i köket,för att det blåser in kall luft på vintern? Själva grunden är jag inte så orolig för,den såg ju ok ut det lilla besiktningsmannen kunde se när han var här. Om man nu kan tro på vad
72 svar · 9,9k läst
·
K
Kvarnsten: Kommunen ger bygglov på jordbruks/ängsmark trots att det enligt deras egen hemsida är mån om att bevara jordbrukslandskapet och trots det som står i miljöbalken. Vad kan man göra åt detta och vågar man opponera sig? Utdrag ur 3 kap. 2 § miljöbalken "Jord- och skogsbruk är näringar av nationell betydelse. Brukningsvärd jordbruksmark får tas i anspråk för bebyggelse eller
0 svar · 1,8k läst
C
ChriW: Ja, tyvärr är det morän/pinnmo och sten somnat uppfattar är ganska dåligt dränerat så jag får ev kombinera det du säger, bredda lagret lecakulor och/eller gräva mig ner djupare. Tack för din input!
4 svar · 2,0k läst
E
Ernfrid: Jag glömde fråga, vilken typ av armering behöver man i plattan? Räcker det med armeringsnät eller måste jag också ha armeringsjärn i? Tänkte fästa golvvärmeslangen I nätet.
1 svar · 599 läst
·
A
AnnaCharlotta: Byggde en stödmur i somras och läste på lite - för en 70 cm mur borde 40 cm djupt räcka om du får till bra dränering. Är det redan stenigt borde det vara bra dränerat. Har aldrig läst om någon som dränerat med lecakulor under en mur. Blir det inte bara smulor av lecakulorna om du paddlar dem? Singel är ju dränerande, min gissning är att det funkar bättre som underlag än Leca (och
1 svar · 1,8k läst
Oldboy
Oldboy: Lämpliga åtgärder beror ju mkt på fukten. Hur är det med den? Är träreglar, golv och isolering ok eller är de dåliga? Om uppreglat trägolv stått sig sedan -63 så kan det ju inte finnas några fuktproblem. Var det ett tätt eller fuktöppet golv? Isolering? Isf hur tjockt?
4 svar · 2,6k läst
A
Alphaminor: Hej alla behjälpliga människor! Jag ska ge mig på dränering av källare på nyköpt hus i Sundsvall. 50-talskåk med stomme (inkl källare) i lättbetong, en hel del fukt i marken verkar det som. Tänkte isolera samtidigt = Isodrän/Pordrän-metoden. Pga släktingar inom markanläggning så kommer vi göra jobbet "själva" dvs ingen helentreprenad. Min fråga: var f-n får jag bästa priset
0 svar · 2,1k läst
S
sweknox: Toppen, tack för tips! Jag har kollat lite på den men även sett andra renoveringar där man använt "plattor" man limmar på något sätt mot golvet. Om de fungerar direkt på betong vet jag inte men det hade varit väldigt bekvämt att kunna byta ut enskilda plattor vid missöden och även kunna lägga lite mönster. Men det kanske inte går att limma mot en platta som är oisolerad? Hur är
12 svar · 3,5k läst
J
justusandersson: Knappast tjockare. De ska hålla ihop men vara hanterbara.
16 svar · 14,0k läst
Husköpare 8
Husköpare 8: [citat] I mitt förra hus la jag ner en sensor i min krypgrund och det tog flera timmar innan fukthalten var uppe på "rätta nivån".Så den riktiga fukthalten infinner sig inte på en gång. Jag tror du måste göra färdigt plastningen först,och sedan,efter en tid,mäta igen.
1 svar · 1,6k läst
S
Sven Snickare: Bra. Ny altan byggs nästa vecka. Elefantmattan ryker. Tack skall ni ha
4 svar · 1,7k läst
Rabbithole
Rabbithole: Då räcker det med cellplast och plast som du tänkt
6 svar · 2,4k läst
P
Phasio: [citat] Hade det vart köpt otvättad makadam hade jag bara slängt ner det. Men nu är det en massa jord i det.
7 svar · 3,6k läst
P
para: Postade detta i en annnan tråd men här är mina priser på material till en platta på 25kvm. OBS bara material. Isolerade kantelement och 20cm cellplast. Ingen värmeslagng. Summa 20tusen. Betongen går nog få lite billigare då jag hade SKB men grus och fiberduk tillkommer också. Plus arbete... Lägg gärna upp offerten på 14 tusen så man ser hur dom räknat. Betongplatta 25kvm (L-stöd,
5 svar · 2,1k läst
R
rävlyan: KUL såg datumet lite på tvären :D:D:D
5 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.