Grund & Markarbeten
Mahalini: [citat] [citat] Vi kommer få bastun levererad nästa vecka, så får se hur det blir då :) Gällande dränering så har vi märkt att regnvattnet rinner undan bra och det blir inte stående något vatten i grunden. Så det borde funka. Sen ska vi inte ha någon dusch i bastun så det kommer inte bli några stora mängder vatten under den heller.
skyisthelimit: [citat] Förstår att allt är en avvägning av kostnad/arbetet och ev. nytta. Tänker också att trist att lägga ner så mycket mankraft och sedan inte få önskat resultat. Gräver du för hand och det är sand under så kanske du kan få till så plant underlag så att du kan lägga isolering direkt på mark. Vill du ändå göra något kan man ju alltid kompromissa, ex. lägga en skiva
Johan Övergaard: [citat] Ta bort plasten så kan grunden andas och så slipper du vattnet. Den fukt som kommer avdunstar och ger på sikt en torrare betong.
beng m lundberg: [citat] Hej 'Jag har dränerat mitt hus med ESS DRÄN Det såldes för flera år (över 25 år nu) sedan av Haningebolaget söder om Stockholm där köpte jag rören Numera finns dom visst bara i Finland Det är ett helt överlägset rör för dränering Sök på Youtube så kan du själv se en film där man visar principen Jag är helnöjd med det jag har fixat Jag menar det är värt besväret
cpalm: [citat] Utgår från att du inte vill höja markytan en meter(?) Att "lägga på ny duk" är inte helt snutet ur näsan. Du får i så fall lägga den omlott på något sätt och försöka undvika att den befintliga duken hasar ner och korvar sig. Men behöver du verkligen höja mer? Tycker som sagt det redan ser ut som den att ligger (för) högt. Som @Oldfart skriver måste sockeln ha en viss
RundBerg: [citat] Jo, det var första tanken, men materialkostmad plus att vi då inte kam göra jobbet själva gör att det inte känns som ett ekonomiskt vettigt alternativ. (Den tidigare "inspektionsbrunnen" med 40cm dia. plaströr kan vi återanvända gratis)
Naesstrom: [citat] haha nej det blev det verkligen inte, men insåg mängden jobb det blir till våren då hela väggen verkar behöva bytas! Grävde undan och det rödde bara ned mer "damm" ur väggen som är syllen när jag petade med spaden... [bild] Verkar ju inte vara så mycket som håller uppe hörnet på huset med tanke på att jag fick in hela spadbladet under [bild] Tryckte in lite isolering, lade
Stefanp123: [citat] Ser ut som ett bra jobb! Nu några vintrar senare,,, något du skulle gjort annorlunda? jag står inför liknande nu, ska börja gräva ut gamla mullbänken.
CarlHi: Hej! Jag håller på att bila ut betongen i min tvättstuga för att lägga golvvärme. Tanken är att jag ska gräva ut och fylla på med 150mmMakadam sen 200 mm cellplast. Hur tycker ni att jag ska göra runt kanterna? Ska man släppa en bit av den gamla betongen runt kanten och låta den vara oisolerad eller ska jag bila ut till väggen? Behöver jag voter och ska jag isåfall släppa den
Olle i Stureby: [citat] Du läser mig och min fråga rätt. Huset är en arkitektritad, K-märkt och påkostad pärla till bostad, som ska bevaras på ett pietetsfullt sätt. Det är ett dyrt nöje med tanke på husets påkostade arkitektur och utförande. Vad kostar t.ex. ett nytt koppartak idag? Nu är vi inte där, utan vid betongtrappan inför omdränering. Jag har noterat dina synpunkter och förslag. Jag
klaskarlsson: [citat] Det finns ju stemlim (tex pu-700) så om du kan lyfta av toppen så kansek du kan limma ihop den. Om det inte redan finns så kanske det är bra att borra ned ett eller ett par armenringsjärn också mellan topp och botten för att förstärka upp
KMNelhas: Det lägger sig när du får in isolering och stänger igen. Grävde ut min mullbänk. Det luktade sur jord i hela huset när jag höll på och ett tag efter. Men så fort jag fick ner isolering försvann lukten.
Maria.c.: [citat] Så bra att det kom fram👌🏼då kanske vi båda bor på samma atletiska område ☺️ det där med att spräcka nära grunden kräver lite precision, smart med såg för ett jämnare avslut! Vi har enbart kört med borr och kilar/snigel. Är inte riktigt framme vid grunden än så får se hur vi gör där. Lägger upp en före och efter imorgon/helgen.
pacman42: Du skulle behövt injicera Rhoca-Gil i sprickorna för att täta... https://sv.wikipedia.org/wiki/Rhoca-Gil
Algol: Ifall någon snubblar på tråden i framtiden så la jag markisoleringen direkt på marken ovan och fyllde på med samma gamla massor. Så XPS isoleringen ligget bara direkt i mark. Med tanke på de dubbla lagren isodrän och allt annat så tror jag inte detta kommer göra någon enorm skillnad så osäker hur det kommer utvärderas. Så länge inget blir problem så får jag vara nöjd
jonaserik: [citat] Har inte sagt något om TS golv, bara kommenterat det med placering av armeringsnät, det ska vara i underkant för att bära bra. Oavsett att i TS fall, plattan ligger på en grundkonstruktion, så ska nätet vara i underkant. Har du annan åsikt så tala med en armerare/gjutare.
klaskarlsson: [citat] Jag tror inte man skall bygga såpass modulärt om man inte har extremt "gungig" mark. Däremot ska man nog fundera lite kring konstruktionen i övrigt: Har man tex trästomme så tillåter ju den lite flexibilitet, men sten är stummare. Man kanske inte skall ha ett våtrum precis i skarven osv
Jansson69: [citat] Ja jag skulle absolut ifråga satt konstruktören. Det säger ju sig självt att jordmassor inte är i närheten av lika stabil som berg.. Pålning behövs inte om du tar bort jordmassorna och fyller och packar bergsmaterial det är kanske det som konstruktören har sagt?
worgen: Det vet jag tyvärr inte än, inte förrän jag börjar gräva. 😅 Det som känns lurigast (oavsett hur man får upp den) är att få den stadig efter flytten, så att den t.ex inte sätter sig så grinden blir sned med tiden t.ex. Antar att man kanske gjuter om/fast den efter flytt?
GregerRil: Bästa är ett mekaniskt ventilerat golv, typ Nivell skulle jag säga. + dränering. Det där att det tidigare används som vardagsrum och därför inte kommer bli ett problem för er tror jag inte ni ska ta för givet. Folk vänjer sig över tid, har varit in i hus där det är uppenbara mögel-/fuktproblem, men de boende förstår ingenting när man nämner det.
HansGreger: [citat] Hej! Har det gått så lång tid!? 🙂 Vi körde endast ”platon stop”, dvs en blå Platon med låg bygghöjd och la parkett direkt på denna. Sen ventilerade lister. Inget uppvik eller så enligt Platon-systemet, bara täckte golvytan (tejpade skarvar såklart). Av det vi ser har det fungerat fint, men har inte tagit bort någon list och kikat bakom, så vet inte säkert att det inte
joakim_j: [citat] Japp, fast jag har inte startat golvvärmen än, 5 år senare... Tja, EPS är billigare och det var det jag kunde hitta på hyllan. Det här var i pandemitider med stora leveransproblem.
Maria_G: Hej, Vi har ett pågående arbete med trädgårdsanläggning där det första steget var en parkeringsplats med singel och ram av storgatsten. Arbetet är klart och jag är fundersam över fogen. För det första är den alldeles gulaktig och ljus mot stenen, och fogbredden känns väl tilltagen, ofta 3-4 cm men i snitt kanske 2 cm. Dessutom har fogen på sina håll hamnat som i ojämna korvar
prototypen: Hängslena kan ju vara att sätta stag från torntopparna till väggen. Protte
hedstrom: Jag har lagat det grövsta sedan putsat nästan hela min källare med det här lagningsbruket.
Prodigys: Tänk på att den gula listen ska vara täckt, gärna 10cm under.
Psan: Golvvärmen är igång nu, vilken sjuk skillnad. När jag känner på golvet under källartrappan (ingen golvvärme) mot övriga källargolvet så förstår man vilket bra val det va att köra på golvvärme i källaren. Dessutom håller källaren redan 21 grader, varmare än på ovanvåningen 👍
Mariam scho: [citat] Tack för ditt svar. Vi misstänker att det kan vara så att råttorna kommer från avloppsrören eller en brunn? som finns i husgrunden och så tar de sig ut genom att gräva hål innifrån. Vi har småstenar som ligger tätt intill hela huset (10 cm djupt och 20 cm beredd) men det är inget hinder för råttorna. Kan makadam vara en bättre lösning kanske? Hopplöst just nu. Täpper