Är det bra att lägga makadam runt huset? Tänkte 20-30 cm ner och typ 50cm ut. Några skriver det blir en vallgrav? Och andra att det är det bästa man kan göra. Vi har inte källare utan torpargrund. När jag gräver förbi grunden är det lera. Har inte marken svårt att suga upp vattnet då? Det kanske blir stående? Eller vad är bästa att ha runt huset?
 
Har du några problem med grunden i dag?
 
F fribygg skrev:
Har du några problem med grunden i dag?
Inte vad jag vet. Vi har sandjord där vi bor så aldrig något stående vatten eller så. Men vi vill få bort ogräset och få det lite snyggare än nu. Vi har betongplattor längs med väggen nu. Och där är galet mycket ogräs
 
Kalle Olsson2 Kalle Olsson2 skrev:
Kalle Olsson2 Kalle Olsson2 skrev:
Vi har sandjord där vi bor så aldrig något stående vatten eller så.
När jag gräver förbi grunden är det lera.
Oklara markförhållanden?
 
Jag har källare och dränerat men iaf jag har lagt kanske 10 cm makadam eller större singel kan man säga och marksten utanför denna. Funkar helt ok men lite ogräs blir det alltid men klipper gräset mot den kanten.
 
F fiskarn87 skrev:
Jag har källare och dränerat men iaf jag har lagt kanske 10 cm makadam eller större singel kan man säga och marksten utanför denna. Funkar helt ok men lite ogräs blir det alltid men klipper gräset mot den kanten.
Räcker det med 10cm? Vill mest inte göra det sämre. Men makadam borde göra det bättre om nått? Har du markduk både mot huset på sidan och marken på sidan? Eller bara där nere på marken?
 
Kalle Olsson2 Kalle Olsson2 skrev:
Men makadam borde göra det bättre om nått?
Trädgårdsplattor lätt lutande från grunden borde vara det bästa, inget kännt ogräs växer väl i betong?
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Kalle Olsson2 Kalle Olsson2 skrev:
Räcker det med 10cm? Vill mest inte göra det sämre. Men makadam borde göra det bättre om nått? Har du markduk både mot huset på sidan och marken på sidan? Eller bara där nere på marken?
Jag har en cellplastskiva som isolerar mot källaren. Typ mot den och utåt till markstenen har jag som ett dike av markduk och sen makadam i det diket om det går att förstå hur jag menar. För min del är det mest för att bli av med ogräs men tror inte det spelar så stor roll av den anledningen hur djupt det är.
 
F fribygg skrev:
Trädgårdsplattor lätt lutande från grunden borde vara det bästa, inget kännt ogräs växer väl i betong?
I fogarna och intill väggen kommer där som bara den. Så plattor är bättre än makadam ända ner till där plattan slutar?
 
Kalle Olsson2 Kalle Olsson2 skrev:
I fogarna och intill väggen kommer där som bara den.
Rensa, bekämpa med ättika och/eller bränn med gasol
 
Kalle Olsson2 Kalle Olsson2 skrev:
I fogarna och intill väggen kommer där som bara den. Så plattor är bättre än makadam ända ner till där plattan slutar?
Jag tror inte du blir av med ogräs vad du än gör tyvärr. Alltså inte utan vissa insatser
 
F fiskarn87 skrev:
Jag tror inte du blir av med ogräs vad du än gör tyvärr. Alltså inte utan vissa insatser
Har nog kommit fram till att jag kör gräsmattan intill med en viss lutning ut. Och kanske stepping stones en bit ut som jag bara kan köra över med klipparen. Känns som det är minst underhåll, och kanske även bäst för grunden
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kalle Olsson2 Kalle Olsson2 skrev:
Har nog kommit fram till att jag kör gräsmattan intill med en viss lutning ut. Och kanske stepping stones en bit ut som jag bara kan köra över med klipparen. Känns som det är minst underhåll, och kanske även bäst för grunden
Ja det blir nog bra. Att kunna köra över med gräsklipparen är ju lämpligt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.