579 läst ·
12 svar
579 läst
12 svar
Lägga makadam runt huset?
Är det bra att lägga makadam runt huset? Tänkte 20-30 cm ner och typ 50cm ut. Några skriver det blir en vallgrav? Och andra att det är det bästa man kan göra. Vi har inte källare utan torpargrund. När jag gräver förbi grunden är det lera. Har inte marken svårt att suga upp vattnet då? Det kanske blir stående? Eller vad är bästa att ha runt huset?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag har källare och dränerat men iaf jag har lagt kanske 10 cm makadam eller större singel kan man säga och marksten utanför denna. Funkar helt ok men lite ogräs blir det alltid men klipper gräset mot den kanten.
Räcker det med 10cm? Vill mest inte göra det sämre. Men makadam borde göra det bättre om nått? Har du markduk både mot huset på sidan och marken på sidan? Eller bara där nere på marken?F fiskarn87 skrev:
Jag har en cellplastskiva som isolerar mot källaren. Typ mot den och utåt till markstenen har jag som ett dike av markduk och sen makadam i det diket om det går att förstå hur jag menar. För min del är det mest för att bli av med ogräs men tror inte det spelar så stor roll av den anledningen hur djupt det är.Kalle Olsson2 skrev:
Har nog kommit fram till att jag kör gräsmattan intill med en viss lutning ut. Och kanske stepping stones en bit ut som jag bara kan köra över med klipparen. Känns som det är minst underhåll, och kanske även bäst för grundenF fiskarn87 skrev:
Ja det blir nog bra. Att kunna köra över med gräsklipparen är ju lämpligt.Kalle Olsson2 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden