Hörnstenen hade sjunkit ner i leran och hela hörnet på ladan öppnats upp och sjunkit säkert 50 cm, pga ett slukhål ner till vägtrumman som är placerat mitt framför gaveln. Jag försökte gräva upp och fylla hörnet med sten för att ha nåt att lyfta ladan på. Jag kom aldrig till en fast punkt, bara lera och till slut vatten. Jag såg inte vägtrumman utan grävde bara igen diket framför huset. Sedan på vintern blev grannens väg blöt och han kom och hjälpte till att gräva upp diket igen för att återställa vägen.

Vad ska jag göra nu, och hur tänker de som bygger vägen? "Ärs den ladan ska nog ändå rivas." Trumman hade bara kunnat ligga 5 meter till vänster istället så hade marken varit orörd och ladan förmodligen hel.

• Gaveln på en lada har sjunkit och skadat grundstenarna, omgiven av en grävd ränna med stillastående vatten, jord och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dike med vatten bredvid ladan där marken sjunkit. Stenvägg synlig vid ladan, gräs och väg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trist. Skulle det gå att få ner ett L stöd i diket för sedan bakfylla med sten och grus upp till väggen?

Sen spela upp väggen och fälla in en betongbalk eller större stenar och sänka ner väggen på dem?

C
John Söderberg John Söderberg skrev:
hur tänker de som bygger vägen?
Bra fråga - "de som bygger vägen" har alltså grävt ett dike typ 1 m från din lada?

C cpalm skrev:
Bra fråga - "de som bygger vägen" har alltså grävt ett dike typ 1 m från din lada?
Ja iallafall 2 meter. Det var innan vi flyttade hit, då jag började försöka rädda ladan. Den hade träd i taket också. Jag tror vi måste lägga nåt dräneringsrör till slukhålet från stället där det borde vara, och fylla på med grus. Hörnet behöver väl gjutas ihop ordentligt. Och hoppas det inte fortsätter sjunka i leran.

C
Aaa OK, läste det som att det var något pågående projekt.
Fattar inte riktigt hur det där diket funkar, ser ut som att det viker av mot ladan och typ går in genom gaveln (men antar att det slutar där?) Varför fortsätter det inte längs vägkanten kan man undra? Har du pratat med ägaren av vägen?

Om det är "bottenlöst" i hörnet under ladan, går det kanske att "påla" ned med något lämpligt (stockar, järnrör, stolpar) och därefter "påla" horisontellt med en plåt eller liknande? För att få en stabil yta att bygga en grund/plint för laduhörnet?
Om det finns en lada så kanske det finns en traktor i trakten som kan "trycka" ned pålar och in plåt. Samt ev lyfta upp ladugavel/hörnet något när man gjuter plint? Och kanske lägger en ny "syll" ?
Det krävs nog en maskin av något slag för att lätt lyfta upp upp kanske flytta lite på gaveln.

Det ser ju ut som att gaveln har kalvat ut från långsidan i hörnet, behöver du skjuta tillbaka den också?
Finns det en fast punkt i andra gaveln/sidan om ladan att spela hem knuten av byggnaden.

Går det att lägga diket i ett rör och fylla mot det för att slipper dike och mer erosion?

Redigerat:
C cpalm skrev:
Aaa OK, läste det som att det var något pågående projekt.
Fattar inte riktigt hur det där diket funkar, ser ut som att det viker av mot ladan och typ går in genom gaveln (men antar att det slutar där?) Varför fortsätter det inte längs vägkanten kan man undra? Har du pratat med ägaren av vägen?
Ja vi har snackat lite. Han påstår att gången in till fd jordkällare var djup som nu, men att grävling har förstört. Man kan se den på ett flygfoto vi har där vägen inte finns. Ja diket slutar där för sedan kommer våran uppfart eller gårdsplan, så det ser verkligen ut som om diket svänger rakt in i ladan. Men nere i böjen ligger vägtrumman i betong med en knögglig, nästan helt mosad plåttunna som nån sorts brunn. Grannen föreslog att vi sätter en koppling från röret till en dräneringsslang. Men jag hade helst haft vägtrumman flyttad och hela gropen fylld med grus och sten. Så det blir hållbart. Vet inte.

C
John Söderberg John Söderberg skrev:
Ja diket slutar där för sedan kommer våran uppfart eller gårdsplan, så det ser verkligen ut som om diket svänger rakt in i ladan.
Aha, ser onekligen ut som att diket i så fall är mer eller mindre ihopkopplad med gången ner i jordkällaren(?)
Tror man måste se över sträckningen på det där diket inklusive vägtrumman innan man har en rimlig chans att kunna rätta upp grundläggningen.

Fortsätt med trumma förbi ladan så undermineras den inte mer när den är fixad i alla fall.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fortsätt med trumma förbi ladan så undermineras den inte mer när den är fixad i alla fall.
Ja det får bli så, till att börja iallfall, så hörnstenarna kan komma på plats.

C
Ja, och se till att diket får gå längs vägen. Dit det viker av nu gör det ju ingen nytta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.