Hej, jag undrar om sorptionsavfuktare verkligen skapar ett undertryck i krypgrunden, så att lukt inte tränger upp i bodelen? Förbrukar den mycket el? Vad är era erfarenheter?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
L Luktnissan skrev:
Hej, jag undrar om sorptionsavfuktare verkligen skapar ett undertryck i krypgrunden, så att lukt inte tränger upp i bodelen? Förbrukar den mycket el? Vad är era erfarenheter?
Avfuktare överhuvudtaget tar in luft och blåser ut den i samma utrymme. Sorptionsavfuktare blåser ut en mycket liten del från samma fläkt för att göra av ned fuktinnehållet men tror inte att detta räcker för att övervinna den normala ventilationen i huset, speciellt vid frånluft ventilation.

Förbrukningen ligger runt 300 till 500w beroende på storlek så jag antar att den i början efter installation drar mer för att sedan minska när fuktigheten minskar i grunden.

Har du en tät grund eller enkel att täta så kanske det är bättre att montera en kanalfläkt ut genom grund och låta spillvärme från huset torka upp.

• Gilla
Luktnissan
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Avfuktare överhuvudtaget tar in luft och blåser ut den i samma utrymme. Sorptionsavfuktare blåser ut en mycket liten del från samma fläkt för att göra av ned fuktinnehållet men tror inte att detta räcker för att övervinna den normala ventilationen i huset, speciellt vid frånluft ventilation.

Förbrukningen ligger runt 300 till 500w beroende på storlek så jag antar att den i början efter installation drar mer för att sedan minska när fuktigheten minskar i grunden.

Har du en tät grund eller enkel att täta så kanske det är bättre att montera en kanalfläkt ut genom grund och låta spillvärme från huset torka upp.
Jag har en termisk avfuktare idag, men den skapar inget undertryck. Så funkar sorptionsavfuktare med att tabort lukt som sprids till bodelen?

Vad har du på marken inuti grunden?

Är mycket nöjd med min Acetec avfuktare som jag haft i mer än 8 år.
Ventillerar grunden mycket litet samtidigt som den gör sig av med uppsamlad fukt.

Ligger konstant på 68 - 72 % luftfuktighet.

Redigerat:
  • Gilla
RepJonas och 4 till
  • Laddar…
L Luktnissan skrev:
Jag har en termisk avfuktare idag, men den skapar inget undertryck. Så funkar sorptionsavfuktare med att tabort lukt som sprids till bodelen?
Denne gör inget nämnvärt undertryck som kan ta med lukt ut. Om den på sikt genom avfuktning minskar lukt. Funkar nog inte heller eftersom du har avfuktare redan.

Undertryck görs med en kanalfläkt typ CK100 i grunden men kan då ej kombineras med avfuktning

H Hybro skrev:
Vad har du på marken inuti grunden?

Är mycket nöjd med min Acetec avfuktare som jag haft i mer än 8 år.

Ligger konstant på 68 - 72 % luftfuktighet.
Jag har sådan plast/termofilt(?) som det ska vara. När man har termisk avfuktare så måste några ventiler vara öppna ut för att dra in luft. Det skapas då inget undertryck men det luktar inget i krypgrunden. Jag har ingen mätare för luftfuktigheten.

Finns billiga för nån hundring i handeln som visar temp och luftfuktighet.

H Håbbe01 skrev:

Ja, sorptionsavfuktare skapar undertryck, då den suger luft i grunden och blåser ut den.
Dock krävs det en ganske rejäl maskin om du ska få undertryck tillräkligt. Dessa blir ganska dyra tyvärr.
Själv har jag en Corroventa CTR 300TT3 , kostar ca 30.000kr. Men den gör jobbet.

Redigerat:
  • Gilla
Svenno 55
  • Laddar…
Styr luften så att säga i två steg.
Först sugs luften in och genom typ ett granulat som binder fukt, kanske under 4 - 5 minuter. Genom ett intag med filter på ena sidan av avfuktaren.

Den fuktminskade luften blåses via tre slangar till tre av grundens hörn.
Efter 4-5 minuter så styrs luften med ett spjäll på så vis att all luft nu förs ut grunden genom en fjärde slang. Detta samtidigt som granulatet då värms upp för att avge fukt.
M a o inget värme tillskott till grunden ö h t. Pågår ca 1 minut.
Så styrs luft flödena åter igen, genom de tre slangarna. Förloppet upprepas.

Går att ställa in så att avfuktaren inte jobbar om luftens fuktighet är lägre än vald. T ex 69 % rf.

P Per i Hamrånge skrev:
Ja, sorptionsavfuktare skapar undertryck, då den suger luft i grunden och blåser ut den.
Dock krävs det en ganske rejäl maskin om du ska få undertryck tillräkligt. Dessa blir ganska dyra tyvärr.
Själv har jag en Corroventa CTR 300TT3 , kostar ca 30.000kr. Men den gör jobbet.
Jo denna kan tänkas hålla hoppet uppe. Men fortfarande väldigt lite flöde från våtluften ca 10 till 36 l/s. Men de billigare ligger närmare 8, inte mer än en pax fläkt i badrummet.

Kruxet blir hur övriga ventilationen är gjord i huset en balanserad ftx ger bättre förutsättning än enbart frånluft vilket suger upp ev lukt från grund om inte motkraften är större dvs avfuktaren.

Man får inte glömma hur stort flöde som krävs för själva avfuktningen, ca 4ggr våt luften (200 l/s) för att uppnå tillräcklig genomluftning

Har valt 2 Pascal undertryck i bostaden, relativt uteluften med min FTX.

Har absolut inget med grundens ventillation / minimala undertryck att göra. Två helt skilda utrymmen.

Mitt bjälklag om man så vill, består av ett enda stort slätt dansgolv av spontade liggande Ytongbalkar ovanpå själva husgrunden av på högkant testa Ytongbalkar (samma som i golvet. Balkarna ligger på vanlig gjuten sula. Dränerad.

Ovanpå Ytongolvet ligger heltäckande tjock byggplast.

Ovanpå detta vanlig trossbotten med isolering. Golv av spån eller spontat golv trä.
Inga problem med grundlukt, trots FTX.

Redigerat:
Om du inte har under 4 grader i grunden kan du spara många kilowattimmar genom att ställa in en kondensavfuktare. Jag har 15 års mätdata i min krypgrund på norra öland där mycket fuktig luft kommer från havet, Jag köpte från början en sorptionsavfuktare som fortfarande är kvar men den behövs inte längre.
Graf över mätdata för krypgrundsfuktighet, med blå punkter som visar mätvärden och röd diagonalskuggning som markerar riskområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Dry Box tror jag tidigare såldes som Acetec, jag har en Acetec. Den fungerar bra men drar betydligt mer el än vad en Woods kondensavfuktare gör. Jag har Woods avfuktare under 2 hus på Öland. Jag loggar fukt varje minut året runt. Det fungerar utmärkt med kondensavfuktare.

S svestr skrev:
Dry Box tror jag tidigare såldes som Acetec, jag har en Acetec. Den fungerar bra men drar betydligt mer el än vad en Woods kondensavfuktare gör. Jag har Woods avfuktare under 2 hus på Öland. Jag loggar fukt varje minut året runt. Det fungerar utmärkt med kondensavfuktare.
Om du monterar en avfuktare i en krypgrund så bör/måste du stänga igen alla tilluftsventiler till grunden. Det är oftast varmare utomhus än vad det är under huset. Varmare fuktig luft på utsidan ger kondens i den kallare luften under grunden. Sen är det bra att lägga plast mot marken för att slippa fukt därifrån. Efter att ha mätt i många år så har jag sett att det största problemet är skillnaden mellan varm luft på utsidan av grunden och kallt på insidan. Fukt från marken har varit ett mindr problem.

• Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
L Luktnissan skrev:
Hej
Jag har en sorptionsavfuktare som jag haft i ca 5 år. Det är det bästa jag gjort. All lukt försvann efter ca 1 år. Den suger luft från krypgrunden, avfuktar den och blåser tillbaka den torra luften i krypgrunden. Den fuktiga luften blåses ut och därmed skapas ett undertryck. En fantastisk maskin. Den drar mest el på sommaren då luften innehåller mer fukt. Det är värmeelementet som torkar luften som drar mest. På vintern (jan-mars) går den 1-5 timmar. I juli går den 350 timmar.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.