Vi anlitade ett företag i Stockholm för att fixa en trappa utomhus i två steg som var i dåligt skick. Vi hade en del utmaningar med kommunikationen med företaget från start , blev 2 månader från första besök till sista och en dålig magkänsla när arbetet fortgick. Nu är jobbet ”klart” och det finns en del att anmärka på.
Ojämn yta, färgskiftning (detta kan vara kalkutfällning?) men det kanske största problemet är de små sprickor som nu uppdagats snart en vecka efter deras sista besök då de skulle fixa ytskiktet.
Vi skulle vilja ha råd från de som har bättre koll kring vad som kan ha gått fel om vi ska göra ett sista försök att klaga/få något åtgärdat. Men kanske även kring komplexitet att själva eller med hjälp av annat företag åtgärda de största defekter som förekommer.
Vi har inte betalat så mycket lyckligtvis. Men även om känslan just nu är att man får vad man betalar för så upplevde varken vi (eller företaget för den delen) att detta skulle vara ett stort arbete.
Delar gärna mer info men har inte alla detaljer tyvärr kring vad de exakt gjort och vilket material/teknik som använts.
Ojämn yta, färgskiftning (detta kan vara kalkutfällning?) men det kanske största problemet är de små sprickor som nu uppdagats snart en vecka efter deras sista besök då de skulle fixa ytskiktet.
Vi skulle vilja ha råd från de som har bättre koll kring vad som kan ha gått fel om vi ska göra ett sista försök att klaga/få något åtgärdat. Men kanske även kring komplexitet att själva eller med hjälp av annat företag åtgärda de största defekter som förekommer.
Vi har inte betalat så mycket lyckligtvis. Men även om känslan just nu är att man får vad man betalar för så upplevde varken vi (eller företaget för den delen) att detta skulle vara ett stort arbete.
Delar gärna mer info men har inte alla detaljer tyvärr kring vad de exakt gjort och vilket material/teknik som använts.
Okej, ser gärna fler svar från sakkunniga kring detta. Hur ska vi tänka kring de sprickor som uppkommit? Trycker jag vid sprickan så kommer yttersta lagret att släppa vilket gör mig oroad hur det kommer se ut så fort väta tränger in och fryser.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Vad va upp gjort med entreprenören? Gjuta 2 enkla steg i form eller en gjuten trappa med efter puts ,
För att förhindra att den suger vatten så kan du alltid lägga på ex bet sil ,
Är de 8-16 och isolering i botten ? Armerades trappan ?
För att förhindra att den suger vatten så kan du alltid lägga på ex bet sil ,
Är de 8-16 och isolering i botten ? Armerades trappan ?
Att snygga till trappan var uppdraget och de själva kommunicerade att de skulle köpa putsfärg vilket tillslut resulterade i att de köpte EP-V som jag förstår det. Offerten inkluderade att de skulle armera i övrigt vet jag inte vad de gjorde.R Rickard.lj skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Okej 👌 vill inte tro att de små sprickor har en stor betydelse,M Michaela.s skrev:
Om du krafsar runt sprickorna låter det ihåligt eller solitt?
Vad är det för material de har slammat trappan med?
Formar hantverkaren med trallvirke så kan man förvänta sig den finishen som blev.
Vad är det för material de har slammat trappan med?
Formar hantverkaren med trallvirke så kan man förvänta sig den finishen som blev.
Man måste ha klart för sig vad betong är bra på och vad betong inte är bra på. En sak som betong är urusel på är att ta upp dragspänningar. I byggnadskonstruktioner av betong hanteras detta med hjälp av armeringsjärn. Stål är suveränt på att ta upp dragspänningar.M Michaela.s skrev:Vi anlitade ett företag i Stockholm för att fixa en trappa utomhus i två steg som var i dåligt skick. Vi hade en del utmaningar med kommunikationen med företaget från start , blev 2 månader från första besök till sista och en dålig magkänsla när arbetet fortgick. Nu är jobbet ”klart” och det finns en del att anmärka på.
I ert fall skulle jag oroa mig för att trappnosarna inom kort kommer att drabbas av att bitar lossar, beroende på de lokala dragspänningar som uppstår när man kliver på den yttersta delen av trappstegen. Detta kan givetvis förvärras av frostsprängning om det är så att det finns sprickor i betongen.
Om jag skulle byggt en sådan här trappa i betong - något som jag f.ö. skulle avhålla mig ifrån, både av tekniska och estetiska skäl - så skulle jag lagt en rostfri vinkelprofil i varje trappnos, sett till att trappstegen var tillräckligt armerade, samt använt betong av lämplig kvalitet. Vid gjutningen skulle jag varit noggrann med vattning under den tid betongen härdar, för att minimera risken för sprickor.
De mindre skavanker som finns i form av fördjupningar där det suttit formvirke kan ju lätt fixas genom att man gjuter i dem efteråt. Ojämna ytor kan snyggas till genom att man slipar betongen. Huruvida detta är något man kan kräva av den som utfört arbetet lär väl bero på vad ni hade kommit överens om innan det hela påbörjades.
Problemet med sprickorna är ju att om jag skulle trycka till så skulle delar lossna. Det känns alltså som att det sista ytskicket inte har fäst bra mot underlaget. Det är framförallt på de vertikala stegen som dessa förekommer. Jag skulle vilja ha råd från nån som förstår materialet/processen inför att jag ska meddela hantverkaren.Marcus0321 skrev:
Exax vad är det de har slammat med?M Michaela.s skrev:Problemet med sprickorna är ju att om jag skulle trycka till så skulle delar lossna. Det känns alltså som att det sista ytskicket inte har fäst bra mot underlaget. Det är framförallt på de vertikala stegen som dessa förekommer. Jag skulle vilja ha råd från nån som förstår materialet/processen inför att jag ska meddela hantverkaren.
Om det sitter så löst att det går att pilla bort även med verktyg så är det fel utfört.
Efter en vinter så ser trappan ut på följande sätt. Efter mycket mailande så har vi till slut fått kontakt med hantverkaren som utfört arbetet och de har lovat att komma och åtgärda trappan. Däremot så är vi väldigt angelägna om att vi nu får ett bättre resultat så tar gärna era kloka råd kring vad vi ska ha koll på (kring metod, material etc).
Hej Marcus, det har nu gått lite tid men se gärna nya bilder och dela gärna dina tankar. Jag vet inte mer om vad de slammade med utöver att de sa att de skulle köpa EP-V när vi pratade om putsfärg. Ironiskt nog så ser ju nästan grunden bättre ut än ytskiktet, vi vill bara ha en enhetlig trappa som inte spricker.Marcus0321 skrev:
Klicka här för att svara