Hallå vänner,

Har uppmärksammat att en dräneringsledning blivit synligare i gräsmattan och på ett ställe "öppnat sig" eller eventuellt alltid varit bruten. Värt att tillägga är att jag tillträdde 2023 som andra ägare av huset, där den första bodde där från 2018. De hade planterat häck och lagt gräsmatta.

Ligger det på mig att åtgärda att röret är brutet? Om ja, hur bör jag bäst göra? Ser ut som att det ligger duktigt med jord i röret så flödet är nog inte toppen. Röret går längst nederkanten av gräsmattan enligt markerad bild av tomtkarta. Öppningen är alltså i nedre högerkant på tomtkartan.

• Dräneringsledning är exponerad i gräsmattan under en häck, med ett synligt brott i röret och mark på dess yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med synlig dräneringsledning vid häck, delvis täckt av jord, antydan till trasig eller öppen del av röret.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med ojämnheter nära häck; marken är synligt påverkad av dräneringsledning under ytan.
    Skapa konto
  • Karta över tomterna 25-28 med markerad dräneringsledning i nederkanten, där ett rör syns brytas i nedre högra hörnet av karta.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Om du äger din fastighet och dräneringsledningen inte är en del av en inrättad gemensamhetsanläggning för området (är samfälld) så faller det på dig att underhålla ledningen i den sträcka den går på din mark.

Börja med att gräva upp kring ledningen så man ser vad det rör sig om för ledning, vad denna glipa är och då framgår också hur den ska lagas. Troligen kostar det förutom 15 min grävning småpengar i rördelar att fixa detta.

Återkom med foto efter grävningen. Mät diametern på ledningen (troligen 110 mm markrör men det kan variera).

• Gilla
Ostronet88
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du äger din fastighet och dräneringsledningen inte är en del av en inrättad gemensamhetsanläggning för området (är samfälld) så faller det på dig att underhålla ledningen i den sträcka den går på din mark.

Börja med att gräva upp kring ledningen så man ser vad det rör sig om för ledning, vad denna glipa är och då framgår också hur den ska lagas. Troligen kostar det förutom 15 min grävning småpengar i rördelar att fixa detta.

Återkom med foto efter grävningen. Mät diametern på ledningen (troligen 110 mm markrör men det kan variera).
Tack! Skall ta mig an det och återkommer med bild :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.