Hej,
Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. I besiktningsprotokollet står det att marken på ena sidan huset lutar mot grunden och att man bör få den att luta bort från grunden, så det vill jag göra såklart. Men hur egentligen och med vad? Idag verkar det vara sand närmast grunden och sedan betongplattor. Har med åren skjunkit ner lite som det ser ut.

Ska jag gräva bort sanden och ersätta med något annat? Fylla på med mer sand? Kommer bli en altan ovanför som täcker i princip hela denna sida av grunden så utseende spelar mindre roll men vill gärna göra det rätt innan det ”byggs in”.

Krypgrund är torr. Har haft några olika dräneringsfirmor här som föreslagit allt ifrån totaldränering med isodrän till ingen åtgärd alls och jag har svårt att förstå vem jag ska lita på.

Claes Sörmland
Enklast är att köpa hem t ex 0-18 mm kross och kärra ut så att du får en lutning från huset. Enklare att fylla på än att gräva bort.

E emsa0245 skrev:
Krypgrund är torr. Har haft några olika dräneringsfirmor här som föreslagit allt ifrån totaldränering med isodrän till ingen åtgärd alls och jag har svårt att förstå vem jag ska lita på.
Att isolera en krypgrund med isodrän verkar överdrivet om det inte är en varmgrund.

Jag tror att det räcker att du lutar plattorna på den nya altanen ut från kåken om du väljer en stensatt altan, bygger du i trä borde det räcka att du placerar massorna du gräver upp för plintarna så att marken åtminstånde 2 m närmast huset lutar åt rätt håll

Jag grävde ut framför huset och fyllde på med 0-20 så att det lutade utåt. Lade en "ytdränering" där ovanpå en duk och jämnade sedan ut med 20-28. På med ytterligare en duk och sedan sättflis och plattor. Plattorna behöver ju inte du, men att fixa ett dräneringsrike en bit ut är ett bra sätt att minska belastningen på husets dränering.

Om det är torrt så kan du ju rimligtvis sätta dit någon form av övervakning så att du får reda på om det är konstant torrt eller om det skiftar med väderlek.

Hur mycket lutar det mot huset?

• Gilla
anette_marie
  • Laddar…
Krypgrunden har varit torr när vi tittat, oavsett regnoväder eller ej. Avfuktare finns och den genomgick en helrenovering med markplast etc innan vi flyttade in så insidan är i toppskick.
Grävde lite vid grunden bara för att få en uppfattning hur det är uppbyggt idag och det verkar vara sand + glasfiberull. Typiskt dåligt enligt mina första Googlingar här. Har stött på Platonmatta som en lösning, är det en bra idé tror ni?

När du bygger altanen så gör du ett tak innanför reglarna om det är risk för fukt mot huset under..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.