1 492 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Lutande mark mot hus - dränering?
Hej,
Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. I besiktningsprotokollet står det att marken på ena sidan huset lutar mot grunden och att man bör få den att luta bort från grunden, så det vill jag göra såklart. Men hur egentligen och med vad? Idag verkar det vara sand närmast grunden och sedan betongplattor. Har med åren skjunkit ner lite som det ser ut.
Ska jag gräva bort sanden och ersätta med något annat? Fylla på med mer sand? Kommer bli en altan ovanför som täcker i princip hela denna sida av grunden så utseende spelar mindre roll men vill gärna göra det rätt innan det ”byggs in”.
Krypgrund är torr. Har haft några olika dräneringsfirmor här som föreslagit allt ifrån totaldränering med isodrän till ingen åtgärd alls och jag har svårt att förstå vem jag ska lita på.
Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. I besiktningsprotokollet står det att marken på ena sidan huset lutar mot grunden och att man bör få den att luta bort från grunden, så det vill jag göra såklart. Men hur egentligen och med vad? Idag verkar det vara sand närmast grunden och sedan betongplattor. Har med åren skjunkit ner lite som det ser ut.
Ska jag gräva bort sanden och ersätta med något annat? Fylla på med mer sand? Kommer bli en altan ovanför som täcker i princip hela denna sida av grunden så utseende spelar mindre roll men vill gärna göra det rätt innan det ”byggs in”.
Krypgrund är torr. Har haft några olika dräneringsfirmor här som föreslagit allt ifrån totaldränering med isodrän till ingen åtgärd alls och jag har svårt att förstå vem jag ska lita på.
Att isolera en krypgrund med isodrän verkar överdrivet om det inte är en varmgrund.E emsa0245 skrev:
Jag tror att det räcker att du lutar plattorna på den nya altanen ut från kåken om du väljer en stensatt altan, bygger du i trä borde det räcka att du placerar massorna du gräver upp för plintarna så att marken åtminstånde 2 m närmast huset lutar åt rätt håll
Produkter som diskuteras: "isolera krypgrund"
Isoreflekt krypgrundsisolering 1,2x40 m Drybox
Marktäckning 48 kvm
2 799 kr inkl moms
Läs mer
Jag grävde ut framför huset och fyllde på med 0-20 så att det lutade utåt. Lade en "ytdränering" där ovanpå en duk och jämnade sedan ut med 20-28. På med ytterligare en duk och sedan sättflis och plattor. Plattorna behöver ju inte du, men att fixa ett dräneringsrike en bit ut är ett bra sätt att minska belastningen på husets dränering.
Krypgrunden har varit torr när vi tittat, oavsett regnoväder eller ej. Avfuktare finns och den genomgick en helrenovering med markplast etc innan vi flyttade in så insidan är i toppskick.
Grävde lite vid grunden bara för att få en uppfattning hur det är uppbyggt idag och det verkar vara sand + glasfiberull. Typiskt dåligt enligt mina första Googlingar här. Har stött på Platonmatta som en lösning, är det en bra idé tror ni?
Grävde lite vid grunden bara för att få en uppfattning hur det är uppbyggt idag och det verkar vara sand + glasfiberull. Typiskt dåligt enligt mina första Googlingar här. Har stött på Platonmatta som en lösning, är det en bra idé tror ni?
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden