Tjena.
Jag var uppe hos mina morföräldrar och såg att marken bakom deras carport har i princip bara försvunnit, visste om det sedan tidigare men då hade jag nog varken kunskap eller intresse för att möjligtvis fixa det själv.
Kanske 20 år gammal carport, när den byggdes så tänkte man nog inte på regnet då det aldrig sattes upp några rännor vilket ledde till att flödet av vattnet som fall ner från taket successivt under alla år fick marken att rinna bort.
Såg nu att det syns väldigt dåligt på bilderna, speciellt med allt gräs i vägen, men det är en höjdskillnad på kanske 2.0 - 2.5m och brant.
Min första okunniga tanke är att slå ner stolpar samt möjligtvis gjuta dom i backen, sedan bygga upp som en vägg/mur av impregnerat virke med stöd för att sedan fylla ut med grus.
Låter det helt korkat?

Först och främst så vill vi bara se till att marken inte rasar mer så att carporten tar stryk eller rasar.
De bor mitt ute i skogen på berg och utöver det vill de inte spendera mycket pengar så har inte möjlighet att få upp/hyra maskiner som ex minigrävare.

Några råd eller ideér?

• Person vid en carport med brant sluttande mark och träd i bakgrunden, synliga tecken på markerosion, torra gräs och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd vägg av carport på landsbygd, omgiven av torrt gräs och träd; blå plastkanister lutad mot väggen.
    Skapa konto
  • Brant sluttning bakom en röd byggnad med träd och gräs. En tank ligger bredvid byggnaden, delvis dolt av vegetationen.
    Skapa konto
Du menar att det var helt plant längs carporten förut? Det ser nog ut som om det alltid varit en sluttning?

Finns det sättningar i carporten?

Det växer ju gräs, så marken rasar inte, om den inte är underminerad.

Sätt upp hängrännor och avvattna carporten åt lämpligt håll.

Det lär fixa problemet utan grävning, gjutning, eller andra dyra åtgärder.

• Gilla
de_sync och 2 till
  • Laddar…
Som tidigare skribent sa, den rika växtligheten binder övre lagret av marken, den "rinner" inte bort....

Upplever du problem med att slänten sjunker/försvinner med tiden så bör du undersöka om det inte är underminerat.

• Gilla
de_sync
  • Laddar…
Man tackar för svaren.
Ja jag borde nog nämnt det, har alltid varit en slutning men utrymmet har krympt under de åren det inte har suttit ränner på.
Trevligt att höra att vi inte behöver oroa oss att det "rinner" bort mer om marken nu inte är underminerad, får ta en titt på det nästa gång jag är uppe.
Om det nu skulle vara så dock, är min orginala plan något som man kanske kan satsa på eller finns det ett bättre och "mer rätt" sätt att gå till väga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.