Hej! Min gamla stödmur har rasat så har grävt ut enligt bild. Visade sig att det fanns en gammal gjuten betongsula. Har som ni ser grävt ut lite bakom den för att lägga makadam och få lite dränering.
Nu till mina frågor:
1) Betongsulan är inte helt i våg, så jag kommer inte kunna lägga direkt på för att få muren bra. Vad har ni för tips? Min nuvarande taktik är att jag lägger en markduk, fyller bakom sulan med makadam 15 cm och bergkross bakom det. Sulan tänker jag att jag jämnar av med stenmjöl så jag får en första rad i våg.
2) se bild på hörnet. Där ser ni att den gamla stödmuren har kvar några plattor och fortsätter bort samt upp i hörnet. Hur får jag ihop detta med min nya mursten som inte har samma mått som den gamla?

Tacksam för svar och tips och trix!

• Grävd utgrävning längs staket med synlig betongsula, jord och verktyg. Använt för att förbereda för ny stödmur och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävd mark med en gammal betongsula och omgivande jord vid en trädgårdsskärm; verktyg och stenläggning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På vilket sätt havirerade muren, genom jordtryck eller. Ser ut som att sulan är intakt eller lutar den.

J jonaserik skrev:
På vilket sätt havirerade muren, genom jordtryck eller. Ser ut som att sulan är intakt eller lutar den.
Jordtryck skulle jag tro. Har lutat mer och mer för varje år och när tjälen släppte i år så rasade muren.
Det var jord och blålera bakom den så inget dränerande material alls.
Så vitt jag kan se är den intakt men ojämn.

D Dallen89 skrev:
Jordtryck skulle jag tro. Har lutat mer och mer för varje år och när tjälen släppte i år så rasade muren.
Det var jord och blålera bakom den så inget dränerande material alls.
Så vitt jag kan se är den intakt men ojämn.
OK. För att få den att stå kvar i rätt läge, så ska du borra genom sulan och slå ner min 12 mm armeringsjärn ca 50 cm ca 1 meter mellan, gärna mindre. Borra med 25 mm så det går att tömma ner sluring ( väldigt lös betong ) så det fäster i sulan. Järnen ska sticka upp min två skift och borras 25 mm, samt träs över järnen och sluring i hålen. Då kommer järnen att hålla stenarna på plats, så muten inte kan kalva för jordtrycket.
Sen det med att fylla bakom med grus/makadam är bra, då ska du även sätta en platon bakom muren som håller vätan borta från den. På vilken sida om muren, tror du att ev. vatten kan sjunka ner, nu kanske det inte kommer att rinna vatten på baksidan, men är ypperligt att dränera bakom, så inte tjäle kan pressa utåt. Även vanlig jord fryser och exspanderar med press utåt.
Lite mer jobb, men lönar sig i längden.

• Gilla
Dallen89
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK. För att få den att stå kvar i rätt läge, så ska du borra genom sulan och slå ner min 12 mm armeringsjärn ca 50 cm ca 1 meter mellan, gärna mindre. Borra med 25 mm så det går att tömma ner sluring ( väldigt lös betong ) så det fäster i sulan. Järnen ska sticka upp min två skift och borras 25 mm, samt träs över järnen och sluring i hålen. Då kommer järnen att hålla stenarna på plats, så muten inte kan kalva för jordtrycket.
Sen det med att fylla bakom med grus/makadam är bra, då ska du även sätta en platon bakom muren som håller vätan borta från den. På vilken sida om muren, tror du att ev. vatten kan sjunka ner, nu kanske det inte kommer att rinna vatten på baksidan, men är ypperligt att dränera bakom, så inte tjäle kan pressa utåt. Även vanlig jord fryser och exspanderar med press utåt.
Lite mer jobb, men lönar sig i längden.
Tack! Och för att jag ska ha ett helt vågrätt underlag, jämnar jag av med stenmjöl då?

D Dallen89 skrev:
Tack! Och för att jag ska ha ett helt vågrätt underlag, jämnar jag av med stenmjöl då?
Nja, nu ser det djupt ut och då väger du in sulan. Sätter upp en lina, inget snöre då. det finns spoltråd i metall ( används till isolering av rör ) som kan spännas hårt. Lägg en sten i början och slutet av muren och spänn upp. Då har du lätt att få andra stenar i rätt höjd. Då kan du lägga betong under stenarna på första skiftet, så det kommer i våg, efter linan och följer en nedförsbacke om det är det.
Garanterat, muren kommer att stå så länge du bor i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.