Som svar på ditt senaste inlägg. Skit i besiktningsmannen!! Han vet inte vad han pratar om.
Gränsvärdet för luftfuktighet är 75% och det är vedertaget i hela branschen.
Fukt i betong mäts genom att borra hål och montera mätare i betongen. Dessutom så vid 100% så är det flytande vatten så värden över 100% är omöjliga att få.
En bra ide är att städa bort allt löst material men i övrigt verkar du ha en frisk grund.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
F Flundran skrev:
men på betongen 173-178%
F Flundran skrev:
jag är mkt oroad över den riktigt höga fuktprocenten i/på betongen.

Så många procent finns inte, så det är inget att oroa sig för.

F Flundran skrev:
Utan jättetydliga problem. Ingen lukt, fukt% i luften OK

Om allt är ok efter 50 år så finns det väl ingen anledning att göra något över huvud taget? Risken är bara att man förändrar förutsättningarna till det sämre.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F Flundran skrev:
Jag har nyss flyttat in i ett hus från 70-talet. Erge betongkrypgrund utan plasttäckning på marken. Min besiktningsman sa att man skulle städa bort allt organiskt material, lägga plast på marken, täppa till ventiler i grunden och installera en kanlfläkt, men ingen luftavfuktare. Jag kontaktade en byggnadsfirma som höll med utom att dom sa att man skulle installera en avfuktare istället för kanalfläkt. Det blir dyrt.

Vad är rätt, undrar

Flundran
Om man gör det själv:
Städa bort allt organiskt material.
Byt vid behov ut delar av bottenbjälklag som är ruttet, bespruta bjälklag och bottenbjälklag med tex Mögefri.
Strö ut grovt salt ovanpå jorden för att döda/minska jordbakterier.
Täta alla springor vid behov
Täpp till alla ventiler i grunden (såga ut från cellplastskivor, "handtag" görs med tex tjock bindtråd för växter).
Lägg åldersbeständig plast med 50 cm överlappning på jorden och även 50 cm upp på muren,
rekommenderar även krypgrundsisolering (tex Thermofolie från Wiedland) ovanpå plasten och med 50 cm tejpad överlappning, täck även 50 cm upp på muren.
Installera sorptionsavfuktare (typ Acetec).

Vad jag gjorde: Konsulterade Ljungby Fuktkontroll & Sanering för gratis rådgivning och även inköp av sorptionsavfuktare, samt alla tillbehör såsom slangar etc, som man fäster i krypgrundstaket.
Pris för sorptionsavfuktare: ca 10000 - 25000 sek beroende på hur stor grunden är.
Vi installerade två stycken då vi har en hjärtmur i mitten, men det hade kanske räckt med endast en avfuktare. Ljungby Fuktkontroll & Sanering hjälper till med estimering.

För en annan fastighet anlitade vi Avfuktningsteknik Sverige AB.

Redigerat:
Z Zondra_05 skrev:
Om man gör det själv:
Byt vid behov ut delar av bottenbjälklag som är ruttet, bespruta bjälklag och bottenbjälklag med tex Mögefri.
Täpp till alla ventiler i grunden (såga ut från cellplastskivor, "handtag" görs med tex tjock bindtråd för växter).
Lägg åldersbeständig plast med 50 cm överlappning på jorden och även 50 cm upp på muren,
rekommenderar även krypgrundsisolering (tex Thermofolie från Wiedland) ovanpå plasten och med 50 cm tejpad överlappning, täck även 50 cm upp på muren.

Vad jag gjorde: Konsulterade Ljungby Fuktkontroll & Sanering för gratis rådgivning och även inköp av sorptionsavfuktare, samt alla tillbehör såsom slangar etc, som man fäster i krypgrundstaket.
Pris för sorptionsavfuktare: ca 10000 - 25000 sek beroende på hur stor grunden är.
Vi installerade två stycken då vi har en hjärtmur i mitten, men det hade kanske räckt med endast en avfuktare. Ljungby Fuktkontroll & Sanering hjälper till med estimering.

Varför ska man göra nånting över huvud taget i en 50 år gammal krypgrund utan skador som dessutom är gjord av icke-organisk betong?

useless useless skrev:
Varför ska man göra nånting över huvud taget i en 50 år gammal krypgrund utan skador som dessutom är gjord av icke-organisk betong?
Då ska man bara ha koll på mätvärdena på olika ställen i grunden. Mitt svar baserades på om det finns organiskt material i bjälklag och luftfuktighet är över 65%, men så var det visst inte, så glöm mitt svar.

Z Zondra_05 skrev:
Om man gör det själv:

Du har nog missat att det är ett betongbjälklag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.