Snörslå
Snörslå: Nej det känns inte alls bra. Andra delar på plattan är inget fel på men här har det gått snett. Det värsta är att firman är anlitad för hela husresan och jag känner inte något större förtroende för dem just nu. För dialog med hustillverkaren för en lösning.
2 svar · 460 läst
·
A
Arvo-björk: [citat] Svårt med kostnader såhär i efterhand (2019) , huset vårt är ca 9x20 meter i bottenplan. En del grundstenar ligger kvar som dom var, men ca 75% är stabiliserade. Det kostade ca 300 000kr i arbete och material att stabilisera grunden. Då lyftes huset med luftkuddar och stålbjälkar samtidigt som man i sektioner gjöt bottenplatta och lyfte grundstenar på plats. Det kändes som ett
17 svar · 9,4k läst
·
O
Odi et Amo: Grattis! Enligt din skiss så verkar det ju finnas en hel del lågt hängande frukt för att minska fukten som tillförs. Innerväggar kan vara byggda i blåbetong, men troligen så kommer minst en del från marken. Även här är ventilation a och o. Genom att täta sprickor, genomföringar etc så kan inträngningen minska. Gör inte ”allt” direkt utan börja med enkla åtgärder och se
90 svar · 7,0k läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Ja, det ser illa ut säger en som har problem med fukt utifrån i krypgrunden. Om vattenläckan uppstod efter renoveringen av badrummet är det mycket troligt att något blivit fel. Är det hantverkare som gjort jobbet så gör en reklamation till dem och ett försäkringsbolag. Är det ett en egengjord renovering så är det bara att börja flis rätt på var det läcker. Jag skulle ta bort alla
1 svar · 394 läst
·
P-plats
P-plats: Grövre stenkross i botten, typ 0/32 (eller grövre) för bättre bärighet och sen finare på toppen, typ 0/18.
4 svar · 729 läst
·
S
Sam994: Tack för snabbt och utförligt svar👍
2 svar · 550 läst
·
E
erik_82: [citat] Tack för kommentaren, ja du har helt rätt, byggplast är det jag syftade på. Vi har bägge lite svårt att krypa runt i grunden annars har du säkert rätt i att det i sig inte är en komplex uppgift.
2 svar · 424 läst
R
Rutred: En rundhåltagning i väggen gav inget svar. Det luktade inte om trät eller isoleringen. En besiktningsman och två snickare har inspekterat. Alla tyckte att det bör luftas mer under huset. Och att berget ska täckas in med plast. Detta är gjort. Men det är ju för att det inte ska bli värre, inte för att det ska bli bättre. Besiktningsmannen trodde att lukten kom från väggarna. Den ena
15 svar · 6,6k läst
·
Larsa
Larsa: Markägare får inte leda in dagvatten på angränsande fastigheter. Glasklart att kommunen måste lösa detta på sin egen mark….
63 svar · 56,3k läst
·
J
Jansson69: [citat] Ja 20cm XPS i renoverade hus är bra, många har mindre.. Du måste inte ha dom spårade men du kommer undan med tunnare flytspackel skikt än om du lägger golvvärme slangen på vanliga XPS skivor..
11 svar · 816 läst
·
E
earlo: [citat] Hej, Detta projekt har tyvärr inte blivit av ännu.
2 svar · 2,3k läst
J
jonaserik: Annars om inte trät följer med upp/ut, så blir det borrmaskin och stämjärn.
5 svar · 377 läst
·
P
Psan: Jag bilade/borrade upp några hörn i min källare för att se hur det såg ut. Jag började med att borra en bit ut, kanske 20cm, för att inte träffa sulan. Sedan borrade (slagborr) fortsatt hål vid sidan av varandra tills jag hade en fyrkant som jag slog sönder med en slägga. Dom flesta vs väl kanske 20x20cm. Sedan grävde jag ner för att se hur hög sulan var. När jag hade en bra bild
2 svar · 591 läst
C
Chronaus: Istället för att skapa tråd femtielva testar jag att fråga vidare här. Skalblocksmuren gränsar till en betongplatta där jag lämnat 13mm luft emellan som rörelseutrymme. 20x40 cm. Tänkte trycka in en tunn skiva cellplast å sen täta runt med butyl som rörelsefog. Funkar det?
18 svar · 1,1k läst
·
C
calvin82: Kolla min senaste tråd. (Vet inte hur man länkar till den)
5 svar · 1,7k läst
·
S
scania r500: Svårt att säga men skulle inte vilja ha massa opackat berg eller skärv i gropen. Skulle rensa ut det sen lagt ett lager 0-90 för avjämning på berget, packa det med padda sen lägga 15 cm 8/16 under plattan.
1 svar · 404 läst
G
Garghamel: Jag kanske överskattat behovet av att ha det isolerat. Jag upplever min fars oisolerade garage mer rått än mitt isolerade. Sen blir det väl också en fråga om estetik och känsla. Jag vill gärna att det ska se bra ut och ha samma känsla som huset eller garaget. Och gör jag det ändå "på riktigt" kan jag lika gärna isolera det känner jag. Bygga det på plintar, eller typ lecablock är
4 svar · 557 läst
H
Anonymiserad 382478: Är det kopparrör där under? Skarpa böjar för slang. Men du kan ju be röris lägga rör i rör(slang) hela vägen så kan du bygga in sedan på säkert sätt. Avlopp ser jag inga problem göra en slits omkring.
5 svar · 591 läst
·
G
Gralov: [citat] Det slutade med att jag la 2x50mm XPS 300 isolerskivor, armerade och gjöt 80mm platta ovan på det. Gjorde det själv. Jag passade även på att lägga vattenburen golvvärmeslinga i golvet med LK minishunt för att reglera värmen. Gjutning gjorde jag som så att jag köpte ett gäng rör på biltema för att använda som avdragsbanor. La dessa i våg på små högar av betong och lät
6 svar · 3,1k läst
M
Matte60: [citat] vad har du för % fuktighet nu när woodsen gått ett tag?
7 svar · 984 läst
·
M
Maledictus: [citat] Det här är ju i Östergötland så ganska långt söderut så då kanske det är överkurs med isolering.
4 svar · 530 läst
F
Frågan: Bra. Provar att köpa en diamantskiva. Jag har inga krav på att det blir perfekt 😀 Har ställt upp dem i en svag kurva trots att det är raka stenar. Det blir tillräckligt bra tänker jag.
3 svar · 397 läst
H
HillRoad: [citat] Du är nog inne på något. Kanske bäst att bygga om (sätta något mellanlägg och på så vis ”flytta ut”)låsmekanismen på insidan så den gå ner i betongplattan istället och skita i det där.
4 svar · 365 läst
·
björnuf
björnuf: [citat] Vill gärna lägga igen den trälocket var bara en beskrivning av källan ,var bara om jag inte gjorde något dumt men jag lägger i mängder av sten jord längre upp , markrör eller dräneringsslang
2 svar · 267 läst
O
OdlarNicke: [citat] jepp, jag kör på det. Det känns som ett logiskt sätt att hantera detta fuktproblem. Tack :)
7 svar · 520 läst
·
K
Kristoffer Rosenberg: Hej, Färgen på grunden har släppt på ett par ställen. Hur löser man det enklast? Är det slipa ner lite runt det som släppt och sen måla eller behövs det putsas där det släppt? Tack på förhand.
0 svar · 212 läst
·
J
jonaserik: Var kommer det in vatten, genom väggarna eller upp genom golvet. Det brukar komma i skarven mellan vägg och berg. Nu är det sprängt och då är det många sprickor i berget som vatten kan rinna i. Blir nog i stort omöjligt att täta till. Skyfall, hur går stuprören, rakt ut vid huset eller i rör bort från huset, utfall ska var minst 4 meter bort och avslutas på den lägsta punkten
1 svar · 199 läst
O
O.M.Andersson: Hej, Ska påbörja arbetet med att dränera för vår kommande pool, någon som har använt den här brunnen? [bild]
0 svar · 190 läst
·
S
sepani: [citat] Ja enligt uppgift har det varit en dam på podiet så det kan vara en idé men finns kanske neutrala alternativ 😳
8 svar · 723 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.