Hej!

Jag funderar på att lägga marksten själv ovanpå en befintlig betongyta och skulle gärna vilja ha era råd.

Som ni ser på bilderna är betongen ganska ojämn, med lite smuts, mossa och småskador. Ytan är utomhus vid huset och används som gång/uppfart.

Mina frågor:

1. Är det möjligt att lägga marksten direkt ovanpå betongen
2. Behöver man i så fall lägga något lager emellan (t.ex. sättsand eller annat)?
3. Hur gör man bäst för att få bra dränering så att vatten inte blir stående?
3. Bör man istället riva bort betongen och göra ett nytt underarbete?
Alla tips och erfarenheter uppskattas!
Tack på förhand 🙂
 
  • Ojämn betongyta med smuts, mossa och småskador utomhus vid ett hus, intill en grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn betongyta utomhus med smuts och mossa, belägen vid ett hus; omgiven av grus och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gå över ytan med barkspade för att få bort mossan och kanske vinkelslip med diamantskiva om betongen är väldigt ojämn någonstans, sedan lägga direkt på. Jag har gjort så i verkstaden och det blev väldigt bra
 
  • Gilla
Malowo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.