2 021 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Sorptionsavfuktare-fungerar det?
Ser att Acetec finns kvar så Drybox och Acetec är 2 olika alternativ om man vill ha en sorptionsavfuktare. Skrev tidigare att jag inte använder min sorptionsavfuktare längre. Delvis sant. Ville minsta elförbrukningen och köpte en Woods kondensavfuktare. Båda avfuktarna sitter på en termostat. Är det varmare än 6 grader i krypkrygrunden så väljs kondensavfuktaren automatiskt. Skillnaden i elförbrukning är stor.
Acetec skapar ett undertryck i husgrunden under fasen när den värmer bort fukten ur massan där fukten absorberas. Vid nomal avfuktning skapas inget undertryck. En kondensavfuktare skapar inget undertryck. Sen är frågan om du verkligen vill ha ett konstand undertryck i husgrunden. Ett undertryck kan medföra att det sugs in fuktig luft från utsidan. Jag monterade mina avfuktare innan det blivit någon större påväxt på blindbottenskivor och annat. Har man omfattande påväxt kanske man måste åtgärda det först. Å andra sidan med sänkt luftfuktighet så kanske påväxten avstannar och lukten försvinner med tiden. Alla hus är olika. Har olika lägen och förutsättningar.
Det är inte några friska vindar när min Acetec under typ en minut gör sig av med fukten den samlat upp.
Så undertrycket i grunden under tiden, eller om man så vill tillflödet av luft är mycket litet.
Nästan så man bara vill påstå att det sker en liten luftväxling.
Så undertrycket i grunden under tiden, eller om man så vill tillflödet av luft är mycket litet.
Nästan så man bara vill påstå att det sker en liten luftväxling.
Har en acetec sorptionsavfuktare.
Kör den på konstant fläktläge, och placerad i ett nordligt hörn (eller där det är fuktigast) upplever iallafall ett svagt undertryck - täta ordentligt vill inte avfukta hela världen.
Samt att den är inställd på temp kontra rh - vilket håller ned strömförbrukningen.
Kör den på konstant fläktläge, och placerad i ett nordligt hörn (eller där det är fuktigast) upplever iallafall ett svagt undertryck - täta ordentligt vill inte avfukta hela världen.
Samt att den är inställd på temp kontra rh - vilket håller ned strömförbrukningen.
Styrningen av psortionsavfuktaren och kondensavfuktaren var så där. Jag kompletterade med en styrning som slår av och på avfuktaren beroende på relativ fuktighet och temperatur. Låg temperatur och man kan ha högre relativ fuktighet utan att riskera påväxt. Bifogar en länk till styrningen. https://www.lfs-web.se/produkt/hygrostat-hygropro/
Sen kan man numera kanske styra med modernare saker via WiFi. Shelly har en massa intresanta saker för det. Shelly H&T tillsammans med en Shelly Plug S fungerar bra. Då kan man ställa önskad fuktighet i en app i telefonen. Mycket bra app dessutom. Med extern styrning ställer man avfuktarens vred på max och låter styrningen bestämma.
Data sen 2015. Högre relativ fuktighet när det är kallt.
Sen kan man numera kanske styra med modernare saker via WiFi. Shelly har en massa intresanta saker för det. Shelly H&T tillsammans med en Shelly Plug S fungerar bra. Då kan man ställa önskad fuktighet i en app i telefonen. Mycket bra app dessutom. Med extern styrning ställer man avfuktarens vred på max och låter styrningen bestämma.
Data sen 2015. Högre relativ fuktighet när det är kallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H Håbbe01 skrev:Avfuktare överhuvudtaget tar in luft och blåser ut den i samma utrymme.
Sorptionsavfuktare blåser ut en mycket liten del från samma fläkt för att göra av ned fuktinnehållet men tror inte att detta räcker för att övervinna den normala ventilationen i huset, speciellt vid frånluft ventilation.
Förbrukningen ligger runt 300 till 500w beroende på storlek så jag antar att den i början efter installation drar mer för att sedan minska när fuktigheten minskar i grunden.
Har du en tät grund eller enkel att täta så kanske det är bättre att montera en kanalfläkt ut genom grund och låta spillvärme från huset torka upp.
Insåg att detta var totalt förkastligt.
Alltså så var mitt hus byggt 1979 från början.
Blåste ned all varm fuktig luft från bostaden ned i grunden, för att värma denna?
Därifrån upp till vinden, där kvarvarande värme "återvanns" i ett Metsovent typ FTX.
Helt förkastligt. I grunden fälldes den mesta fukten ut! Fuktigt värre.
Slängde ut allt.
- Till förmån för en Acetec sorbtionsavfuktare i grunden. Helt avskilt från huset i övrigt.
- Heru 100 FTX återvinner värmen i frånluften ich fixar ventillationen i bostaden, på ett utmärkt sätt.
Enda abret som återstår är att lägga en ny frisklufttub till FTX från syd- och västsidan av huset för att nyttja solvärmen, höst t o m vår..
På varma sommaren växlar jag till nord- och ostsidan, för att få lite svalare.
Kopplat ur efter värmaren i FTX redan från första dagen.
Redigerat:
Klicka här för att svara