4 126 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Dolt fel eller ej
Sida 1 av 3
Jag sålde ett hus byggt -75 för ett år sedan och tog då en "Dolda fel" försäkring med besiktning, den omfattar dock inte el & avlopp. Köparen valde själv att inte besiktiga el & avlopp. Köparen renoverade badrummet och la in golvvärme och då man skulle koppla in jordfelsbrytare så upptäckte elektriken att det finns krypström någonstans vilket jag givetvis inte känt till. Min fråga är om krypströmmen hade upptäckts vid en elbesiktning...i såfall kan väl detta inte räknas som ett dolt fel då köparen valt att inte göra en elbesiktning?
Att köparen inte gjorde någon elbesiktning är oväsentligt; är felet dolt så är det, då upptäcks det ej på besiktningen heller...
Krypström finns det nog i många äldre hus. Jag skulle tro som du att det skulle visa sig i en elbesiktning.
Man behöver inte sätta JFB på hela huset bara för att man lägger in golvvärme i badrummet, det går fint att sätta dit en JFB bara för själva golvvärmen.
Krypström finns det nog i många äldre hus. Jag skulle tro som du att det skulle visa sig i en elbesiktning.
Man behöver inte sätta JFB på hela huset bara för att man lägger in golvvärme i badrummet, det går fint att sätta dit en JFB bara för själva golvvärmen.
Man kanske inte behöver, men hade jag krypströmmar som medförde att jag inte kunde ha en jordfelsbrytare skulle jag nog vilja vet varför och med största säkerhet också vilja få dessa åtgärdade.injonil skrev:
Tack för svaret injonil.
Köparen vill ta bort krypströmmen för att sätta jordfelsbrytare i hela huset och deras elektriker säger "att det är omöjligt att se hur lång tid en sån här felsökning tar så han föreslår att man gör det mot löpande räkning och kostnadsreglerar detta när arbetet är klart".
Det låter som att kostnaden kan skena iväg och köparen vill att jag ska stå för detta. Därför skulle jag vilja veta om man brukar upptäcka krypström vid elbesiktningar?
Köparen vill ta bort krypströmmen för att sätta jordfelsbrytare i hela huset och deras elektriker säger "att det är omöjligt att se hur lång tid en sån här felsökning tar så han föreslår att man gör det mot löpande räkning och kostnadsreglerar detta när arbetet är klart".
Det låter som att kostnaden kan skena iväg och köparen vill att jag ska stå för detta. Därför skulle jag vilja veta om man brukar upptäcka krypström vid elbesiktningar?
I ett hus från -75 får man nästan räkna med krypströmmar så där faller dolt fel då man nästan kan räkna med fel på en så gammal anläggning.
Detta tycker iaf jag.
Detta tycker iaf jag.
Det finns inte några troliga felkällor (typ gammal frysbox, värmepatron mm mm) som man kan koppla bort ganska snabbt för att med lite tur kunna hitta felet utan större arbetsinsats? Håller även med om att krypströmmar i hus från -75 inte är speciellt anmärkningsvärt.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
jag har väldigt svårt att se att detta skulle vara ett dolt fel. I en så gammal anläggning så är det mer regel än undantag att det finns krypströmmar. Ett av kriterierna för ett dolt fel, utöver att det skall vara dolt, är att det skall vara ett fel som köparen inte har anledning att räkna med i förhållande till fastighetens ålder och allmäna skick.
Låt köparen stämma er, om han verkligen gör det så kontakta en advokat som får bedömma om ni bör gå med på en förlikning.
Låt köparen stämma er, om han verkligen gör det så kontakta en advokat som får bedömma om ni bör gå med på en förlikning.
Undersökningsplikten från köparens sida är ganska stor och omfattande som det skrivits om i en del trådar här på forumet tidigare.
Jag sätter mina pengar på att köparen inte kommer någonstans i detta ärende.
Jag sätter mina pengar på att köparen inte kommer någonstans i detta ärende.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Det kan inte ta mer än 1 timme att hitta felet...åtminstone isolera det till en viss grupp.
Bara det att köparen valde att inte besikta elen borde väl vara skäl att han får ta smällen själv, för som sagt krypströmmar i en så pass gammal anläggning är väl snarare regel än undantag och att konstatera det tar inte många minuter, sen att hitta själva felet brukar inte vara speciellt svårt det heller.
Det är ju inte att hitta felet som är problemet, utan att åtgärda det. Även detta kan vara enkelt om man har tur, men det kan givetvis bli mer omfattande. I vilket fall tycker jag inte det är nåt man kan kräva av tidigare husägare, det är ju löjligt.
Ja men en del människor är löjliga i sin övertro på "dolda fel" och tror tydligen att de har någon sorts garanti/ångervecka/öppet köp på fastighetsköp *S*
Sen har de inte en aning heller om vilka kostnader som en rättslig process innebär, de flesta backar dock rätt snabbt när de inser det.
Solklart enligt mig eftersom en elbesiktning hade konstaterat att JFB saknas, dvs att komplettering med en sådan kan innebära kompletterande felsökning etc.
/Kent
Sen har de inte en aning heller om vilka kostnader som en rättslig process innebär, de flesta backar dock rätt snabbt när de inser det.
Solklart enligt mig eftersom en elbesiktning hade konstaterat att JFB saknas, dvs att komplettering med en sådan kan innebära kompletterande felsökning etc.
/Kent
Redigerat: