2 808 läst · 28 svar
3k läst
28 svar
VU på balkong
Sida 1 av 2
Hej!
Ponera att jag skulle vilja ha ett vägguttag på min balkong, så jag drar ny kabel från ett befintligt uttag och borrar hål genom väggen. Vad bör jag tänka på? Höjd, kapsling, måste jag ha en jordfelsbrytare med mera.
Jag kommer göra det här i vilket fall som helst, så istället för att ha moralpanik så kan ni hjälpa mig att få en sån säker anläggning som möjligt.
Tack på förhand!
Ponera att jag skulle vilja ha ett vägguttag på min balkong, så jag drar ny kabel från ett befintligt uttag och borrar hål genom väggen. Vad bör jag tänka på? Höjd, kapsling, måste jag ha en jordfelsbrytare med mera.
Jag kommer göra det här i vilket fall som helst, så istället för att ha moralpanik så kan ni hjälpa mig att få en sån säker anläggning som möjligt.
Tack på förhand!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 178 inlägg
EQLQ easy 3G1.5.
Eljo aqua trend tvåvägs, utanpåliggande.
Jag tycker att 1300 mm ö.g. är en ganska passande höjd.
JFB behöver installeras.
Måste ha skyddsjord.
LETTI-klammer.
Norwesco har kapslade tvåvägsuttag med inbyggd JFB om det är för mycket jobb att sätta en JFB i centralen.
//Patrik
Eljo aqua trend tvåvägs, utanpåliggande.
Jag tycker att 1300 mm ö.g. är en ganska passande höjd.
JFB behöver installeras.
Måste ha skyddsjord.
LETTI-klammer.
Norwesco har kapslade tvåvägsuttag med inbyggd JFB om det är för mycket jobb att sätta en JFB i centralen.
//Patrik
Nu får ju TS göra som han/hon vill men jag har då aldrig riktigt förstått det där att man vill köpa ett svindyrt uttag med JFB istället för att om man ändå är i behov av JBF sätta en i centralen och ta hela anläggningen eller väl utvalda delar av den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 034 inlägg
Kostnaden skiljer nog inte så jättemycket mellan att installera en JFB i centralen och ett uttag med inbyggd JFB. En JFB i centralen är ju att föredra.
Tänk också på att uttag utomhus bör (ska?) styras av en strömbrytare inomhus.
Tänk också på att uttag utomhus bör (ska?) styras av en strömbrytare inomhus.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 034 inlägg
Från Elbasen:
6.4.1.1 Uteplats, balkong, entré
Belysning och uttag ska manövreras av strömställare som är placerad inomhus.
Men jag ställer mig också tveksam till ordet ska här, dvs om det verkligen är ett krav, därför skrev jag bör.
6.4.1.1 Uteplats, balkong, entré
Belysning och uttag ska manövreras av strömställare som är placerad inomhus.
Men jag ställer mig också tveksam till ordet ska här, dvs om det verkligen är ett krav, därför skrev jag bör.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 178 inlägg
Ingår inte det i svensk standard? D.v.s. en rekommendation. Rätta mig om jag har fel.
//Patrik
//Patrik