Wow. Jag blir också nyfiken på din skorsten. Kanske du hittar nergången till en källare du inte visste att du hade. Kanske en tennishall eller bara ett litet krypin för hustomten. Kan du inte leta vidare och lägga upp fler bilder?

Hahaha .. ja jag har inte nämnt att jag gömmer flyktingar UNDER kassaskåpet. Papperslösa längst ner i skorestensstocken alltså. För att livnära sig, driver de bordellverksamhet så det är ett jäkla spring där om nätterna ;-)

Hahaha ... för att bli väldigt off topic!

För att återgå till ämnet så har jag inte vågat mig på att dra i snörena än. Tror jag får kalla in någon som är lite mer el-van.

Kabeldragningen ser helt rimlig ut tycker jag.
Verkar ha varit mycket närmaste väg som gällde förr ;)
Antar att där är nån lampa efter strömbrytaren/dimmern eller vad det är.
Testa att öppna bägge och dra i sladdarna alternativt koppla ur dom i brytaren och se vad som händer.

Tovelainen skrev:
För att livnära sig, driver de bordellverksamhet så det är ett jäkla spring där om nätterna ;-)
Fanken att du bor i Skåne, annars kanske jag tittat förbi nån natt ;)

Hallå
Lite slutrapportering:
Jag lokaliserade var metallröret (och jag hoppades att kablarna låg inuti hela vägen) gick genom väggarna med metalldetektorn. Fick hjälp av min sambo att koka ner antalet alternativ till några få och riggade elektriker till att komma idag morse gför att lyssna på våra tankar.
Elektrikern lyssnade och antog att det måste finnas en dosa ytterligare längs vår tänkta kabel-rutt. Sido-lysning på väggen avslojade dos-lock och vi petade upp det och kunde med tester av div sort konstatera att kabel-röret genom kassaskåpet har till enda uppgift att leverera ström till brytare till vänster.

Strålande! Elektrikern sågade sen ner röret - inga andra kablar utom de förväntade! Puh!

Så nu kan vi gå vidare med vår kamininstallation!
Tack för alla goda råd - tack vare detta forum kunde jag envisas med att vilja hitta kabel-rutten. Annars hade det inte blivit nån kamin utan bara ett gigantiskt hål i vardagsrumsväggen!

Grattis!

Jag säger detsamma, gratulerar och tar för att du gav oss en slutrapportering!

Men visst hade man kunnat önska att alla väggar var gjorda av plexiglas ibland? ;)
//Patrik

Strålande! Elektrikern sågade sen ner röret - inga andra kablar utom de förväntade! Puh!

Så nu kan vi gå vidare med vår kamininstallation!
Tack för alla goda råd - tack vare detta forum kunde jag envisas med att vilja hitta kabel-rutten. Annars hade det inte blivit nån kamin utan bara ett gigantiskt hål i vardagsrumsväggen
!

Glöm inte att kolla med sotaren och den som ska installera kaminen hur ni ska göra med kabelröret som går igenom stenarna i skorstensväggen ! Det jag tänker på är som jag nämnt tidigare att metallen leder värmen bra + att det kan vara svårt att täta....

Hej
det är en jättebra synpunkt. Tack jag ska ta upp det med sotaren och installatören.
Det blir antagligen skitsvårt att få bort röret helt eftersom man inte ser så mycket av det...gulp...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.