Från gamla säkringsskåpet har jag dragit kabel till en normcentral i garaget.

Inkommande matarkabel är en fyrledare och gamla säkringsskåpet har diazedsäkringar och ingen jordfelsbrytare.

Jag har dragit kablarna enligt bilden nedan... Men jordfelsbrytaren löser ut om jag kopplar något i ett uttag som kommer från den nya normcentralen som har jfb och automatsäkringar.
Med "Inkommande! på bilden menas att jag har dragit kabel från inkommande kablar i det gamla säkringsskåpet.

Vad har jag gjort fel???

Fyrledarsystem_2.jpg

Ser rätt ut på ritningen, jag gissar på att nollan och jord ligger ihop någonstans i allafall.
Kan du ta ett kort i nya centralen??

Du har troligen kontakt mellan jord och nolla någonstans i anläggningen

Finns ingen naken biledare som kan ha kontakt med nollan?

//Patrik

Konstigt värre.
Jag har ingen kopplat till nya normcentralen. Jag har endast kopplat en skarvsladd till ena säkringen. Klippte bara av stickkontakten och anslöt kablarna sedan till nolla, jord och en säkring. Så här långt löser inte jfb ut, men om jag belastar uttaget så löser jfb ut direkt.

Den enda kontakten mellan jord och nolla är på nollskenan där en blå kabel går från denna till övre första anslutningen på jfb.

Kollar jag med testlampa mellan nollskena och fas och övre delen av säkringen så löser jfb ut. Men inte om jag mäter mellan nollskena och nedre delen av säkringen

Bryt centralen och JFB. Summra mellan nollskenan och jordskenan. Det ska inte vara någon kontakt då.

//Patrik

Att den löser ut när det blir belastning är 1A i felsökningen:) nollan och jord ligger ihop någonstans.
Koppla loss och börja om:)

10 spänn på att du har en Hager med en liten blå bygel mellan nollskena och jordskena.

Glufsglufs skrev:
10 spänn på att du har en Hager med en liten blå bygel mellan nollskena och jordskena.
Nu tror jag allt att du satte huvudet på spiken!

//Patrik

Jepp en bygel mellan noll och jordskena. Men den är bortplockad.
Hager. Nope en Biltema. :-)
Har tyvärr ingen multimeter hemma och således inte summer
Kopplar jag bort jfb och hämtar nollan från jordskenan så fungerar allt. doch ingen jfb.

Redigerat:
JFB:n kan ju vara trasig också så prova med en annan.

Dubbelkolla det uttaget och i värsta fall dra direkt från säkring, nollskena och jordskena för test.
Löser den då med en felfri belastning är det sannolikt fel på JFB'n.

/Kent

Det är så jag har kopplat.
Kan man mäta upp jordfelsbrytaren, eller är det bara att åka tillbaks med skiten?

snickarboden skrev:
Dubbelkolla det uttaget och i värsta fall dra direkt från säkring, nollskena och jordskena för test.
Löser den då med en felfri belastning är det sannolikt fel på JFB'n.

/Kent

Ranchn skrev:
Den enda kontakten mellan jord och nolla är på nollskenan där en blå kabel går från denna till övre första anslutningen på jfb.
Har du verkligen kopplat exakt som på din skiss?
Det du skriver här ovan tyder ju på att du korsat riktningen på nollan genom JFB och då löser den givetvis direkt. Du måste gå in med faser från HB på samma sida av JFB som där du kommer in med N från PE-skenan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.