Mikael_L
220V är helt OK vid vår nominella spänning på 230V.
Jag minns inte på rak arm vilket spänningsdiff som är godkänt.
Men ±5% eller ±10% eller var det kanske +5 och -10% ... jaja, något sådant tror jag.

Och jag tar hellre 225V än 235V, så håller lampor längre.

Sen är väl våra numera 230V en harmonisering med andra länder, att många länder ska få samma spänning. Och det började väl med ett spann mellan 220V och 240V som skulle samsas ...?

Halvt off-topic, men det handlar iaf om usel matning:

Jag är osäker på vad förimpedansen var, men för cirka 20 år sen så byttes elmatningen fram till mätaren till stugan jag har... orsaken var att när förra ägaren skaffat en "TV4-parabol" så uppstod problemet att när spisen var igång så brummade ljudet. Det visade sig att nätdelen i den där enkla "bara en kanal"-mottagaren bara orkade stabilisera när nätspänningen låg på ca 185V, den började brumma vid 180V... Nätägaren ställde ut nån loggskrivare och strax efter bytte de ut den gamla blanktråden genom skogen till modern kabel och ändrade dessutom till ringmatning istället för att stugan var sist på ledningen (vilket också är mycket gynnsamt med avseende på åskväder, före den ändringen och före förra ägaren också installerade åskledare till elnätet så kunde det bokstavligt talat slå gnistor ur vägguttagen vid åska...). Efter att det där gjordes så var det visst dags att byta rätt många lampor som lyckats hålla "på övertid" p.g.a. den tidigare lägre spänningen. (Vissa verkade dock hålla otroligt länge, det är bara några år sen jag bytte en lampa märkt "asea skandia", och den nya lös dessutom avsevärt starkare än den gamla som var rätt sotig invändigt...)

Fortfarande märks förimpedansen när man t.ex. slår av/på spisen och framförallt när luft-luft-värmepumpen startar....

Det vore inte dumt med en 400->230V-transformator från nåt surpluslager för att mata luft-luft-värmepumpen, jag är lite rädd för att spiken som uppstår mellan nollan och de andra två faserna blir farligt hög när den drar sin startström mellan "sin" fas och nollan... Om man kunde mata den via trafo mellan två faser så skulle det knappast kunna uppstå nån farlig överspänning då den startar...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.