22 289 läst ·
23 svar
22k läst
23 svar
hur ska sladdarna sättas i sockerbiten?
Sida 1 av 2
Hej!
Har ett uttag i taket där jag vill sätta upp en lampa. Har inte varit någon lampa kopplad till det uttaget sedan vi köpte huset. Problemet är att det saknas stickkontakt, det hänger bara tre trådar från uttaget, två blåmarkerade och en vit som jag har för mig någon sa är en "nolla" vad nu det betyder...
Har givetvis stängt av strömmen via huvudströmbrytaren.
Min fråga är nu: Ska verkligen två av trådarna in i samma hål i sockerbiten? Verkar för trångt för två trådar tycker jag? Eller finns olika storlekar på sockerbitarna?
Om det finns ett enkelt generellt svar är jag tacksam..
Mvh
Marilyn
Har ett uttag i taket där jag vill sätta upp en lampa. Har inte varit någon lampa kopplad till det uttaget sedan vi köpte huset. Problemet är att det saknas stickkontakt, det hänger bara tre trådar från uttaget, två blåmarkerade och en vit som jag har för mig någon sa är en "nolla" vad nu det betyder...
Har givetvis stängt av strömmen via huvudströmbrytaren.
Min fråga är nu: Ska verkligen två av trådarna in i samma hål i sockerbiten? Verkar för trångt för två trådar tycker jag? Eller finns olika storlekar på sockerbitarna?
Om det finns ett enkelt generellt svar är jag tacksam..
Mvh
Marilyn
Redigerat:
Är det 2st knappar på strömbrytaren är det nog en knapp till varje blå tändtråd,
en blå och vit till lampan, en blå blir då över
en blå och vit till lampan, en blå blir då över
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Du är tvungen att mäta dig fram till vad som är vad med en spänningsprovare. (Eller ja, tvungen och tvungen..) Bör vara minst en tändtråd (spänningtråd) och en nolla (återledare av strömmen).
I just dit fall så verkar du ha krontänding, d.v.s. två stycken tändtrådar för att kunna tända två sektioner med lampor separat (läs kristallkrona).
Har du två stycken vippor på strömställaren?
//Patrik
I just dit fall så verkar du ha krontänding, d.v.s. två stycken tändtrådar för att kunna tända två sektioner med lampor separat (läs kristallkrona).
Har du två stycken vippor på strömställaren?
//Patrik
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Om du inte har två knappar så kolla om dessa två blåa sitter ihop i brytaren också. Gör dom det så kan du om det är trångt om plats i lampan koppla in den ena blåa och isolera den andra. Du kan ju göra detsamma även om du har två knappar där det går ut två blåa också fast det är ju då bara den ena knappen som styr lampan. Om bara en blå sitter i så får du testa vid lampan vilken det är men kom ihåg att om du testar med fel först i lampan så har du ström i den andra.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Huset är byggt -89. Jag försöker förstå det ni skriver men känner att det kanske krävs en elektriker? Jag får nog grunna lite mer på era svar.. Jag kan ju inte ens terminologin.. Att få in två trådar i ett hål i sockerbiten är i alla fall omöjligt..
De blå är nolla och ska läggas ihop och vit är tändtråd om det är gjort 89, men säker kan man ju aldrig vara så en undersökning var trådarna kommer ifrån är att rekommendera.
Ta ett foto upp i takdosan så ska vi nog kunna reda ut detta...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Om du aldrig använt en spänningsprovare eller multimeter för att mäta 230V, då kanske det är bäst att ringa en elektriker, eller någon kompis som har lite erfarenhet.
Enk Projektet tycker jag har det hetaste tipset för hur det är kopplat, dvs att du har en kronströmbrytare (med två vippor) eller två separata strömbrytare som båda går till taket. Hittar du två strömbrytare som inte verkar användas till någonting så är det troligen fallet.
Då är det bara att mäta spänningen mellan trådarna med olika lägen på strömbrytarna för att lista ut vilka två som är tändtrådar och vilken som är nolla. Att det skulle finnas två nollor där finner jag osannolikt.
Vad för slags lampa tänker du sätta upp? Eftersom du inte har någon skyddsjord framdragen så måste lampan vara dubbelisolerad. Om det nu inte är så att hela rummet är ojordat?
Enk Projektet tycker jag har det hetaste tipset för hur det är kopplat, dvs att du har en kronströmbrytare (med två vippor) eller två separata strömbrytare som båda går till taket. Hittar du två strömbrytare som inte verkar användas till någonting så är det troligen fallet.
Då är det bara att mäta spänningen mellan trådarna med olika lägen på strömbrytarna för att lista ut vilka två som är tändtrådar och vilken som är nolla. Att det skulle finnas två nollor där finner jag osannolikt.
Vad för slags lampa tänker du sätta upp? Eftersom du inte har någon skyddsjord framdragen så måste lampan vara dubbelisolerad. Om det nu inte är så att hela rummet är ojordat?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer