Märklig artikel, ritningen på svenska?
Det normala är att man kyler luften/bränsleblandningen efter turbon för att få in fler syremolekyler men att hetta upp det så mycket? Flampunkten för bensin ligger väl på 200-250 grader

Sedan finns det fler kuliga motorkonstruktioner t.ex. Alvarmotorn med 4 cylindrar och 8 kolvar.

Protte

Mikael_L
Smokey Yunick var ju bara en fifflare och lögnare.
Och hans hot vapor-motor ger jag inget för.

Adiabatisk verkningsgrad ökar om temperaturdifferenserna ökar.
Smokey gör tvärtom med sin motor, och får därmed sämre verkningsgrad.

Och det tydligaste beviset för att han har fel med sin motor är att ingen köpte hans ide.

Mikael_L skrev:
...

...

ingen köpte hans ide.

GM har patentet.

rolig tråd detta fast den gick från sin ursprungliga ämne men fortsätter lite på det som var skrivet i andra delen först
det enda jag sett som jag tycker verkar vettigt är GEET men han vart inlåst i amerikanskt fängelse på obestämd tid för att han var farlig för staten med sina ideer men då skulle det minska bränsleförbrukningen en del och inte ersätta helt sen om man kollar på shell eco tävlingarna så har de lyckas rätt bra där med med energiförbrukning då jag tror rekordet nu är 296,5mil/liter bensin som ett franskt team gjort

http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/results/

och pratar man om att göra bilar billiga så pekar allt som jag sett att hybridbilar med HCCI motorer då de har hög verkningsgrad men inte så brett register men kör man med att den enbart ska ladda ett batteri så blir det ändå betydligt lägre förbrukning än en vanlig bil och då kan man ta vara på avgastemperatur mm för att värma kuppen om det skulle behövas
sen som redan har sagts så har vanliga förbräningsmotorer bäst verkningsgrad där de har maxvrid och man tar ut maxvrid så där kommer CVT lådorna in där man kan ligga på maxbelastning och varierar varvtalet för önskad effekt och behöver du inte mer än 800rpm i 90km/h så ligger den på det men gasar man så höjer man varvet till där man har den effekten man behöver och full gas så lägger sig den på högsta effektutag och ligger där tills man släpper av och liknande kan man göra med en hybrid då man kan ligga på maximal verkningsgrad när den laddar oavsett fart då en vanlig bil ofta inte har mer än 5% verkningsgrad vid normal körning fast den kan ligga på 30% i vissa gynsamma förhållanden och då eldar man ju för kråkorna i onödan

men åter till trådens början så undrar jag hur mycket el man kan få ut ur marken och kan man inte få ut en del från luften då det har olika laddningar mellan mark och moln särskilt när det oskar men även annars med men är det då att i vanliga fall så är det för låg volt för att det ska vara märkbart så man måste köra det i en transformator för att få ut nått alls och isåfall skulle det kunna vara så pass mycket att det går att använda det till nått ?

sen när det ändå var på tal om sterlingmotor och energi så fundera jag om man inte skulle kunna göra en sterlingmotor som går av en LL pump då den varma delen kan man få bra varm och den kalla delen väldigt kall då den kan ta ut energi från luft ner till -30C nu mer så borde man kunna få en ganska så stor värmeskilnad mellan sidorna och använda värmen i luften för att driva den då ni pratar om verkningsgrad på 40% på en sterlingmotor och en del värmepumpar ska ge 2,4ggr energin vid -18C vilket borde bli jämt ut med förlusterna i en generator
och det är ju mycke mindre energi att pumpa vätska till ett tryck jämfört med att pumpa gas med samma massa till samma tryck (om jag mins rätt iallafall) så då borde det gå att få "gratis" energi från luften eller gratis blir den aldrig och det är inget då det kostar investerignar men ändå

såg också en artikel om ett företag som jobba med att göra en villapanna som vedeldas eller eldas med pellets att producera el och de lät väldigt bra men under de år det hållit på så har de inte släppt nått som visar att de kan hålla det de lovat då de skulle klara av ca 30% till el av det som åkte in och resten till värme och det skulle vara bra om det visar sig att det funkar och är driftsäkert men då behövs troligtvis en batteribank som lagrar elen så man kan ta ut den när man behöver och inte när den görs

Sen finns det en del om elproduktion via fast bränsle både genom gengas mm och värma vätska som driver gasturbiner men det jag sett så är inget av det för privat bruk och det jag hittat har bara varit i USA för typ bondgårdar mm som är utanför elnätet och då har det varit för ganska höga effektutag och inte så billiga heller och det är inte heller gratis energi fast det är billigare än diesel eller bensin och när jag räkna lite på det så skulle det gå att få fram el för ca 40öre/kWh med ved eller halm men då är det en stor investeringskostnad och en del jobb och som sagt det hitta jag inte i europa nått liknande som såldes men då sökte jag inte heller så extremt men det kan ju också vara en tanke

(tycker det är ganska intressant med egen elproduktion då vi i dagsläget är så beroende av elnätet och det kostar ganska mycket att koppla på sig om man har nått som ligger lite avigt och självförsärjande tycker jag låter ganska så bra)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.