Finnes: nyinköpt 3-fas glaskeramikhäll utan anslutningskabel
Finnes: gammal 3-fas spis med anslutningskabel

Önskas: veta hur jag flyttar kabeln från den gamla till den nya spisen

Jag vet att "behörig installatör måste göra jobbet".
Men jag vill ändå veta :D

BIfogar fyra bilder som visar kopplingscheman + kopplingsplinterna

• spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla spisen behöver ingen nolla. Det gör den nya. Det ser inte ut att finnas någon nolla i kabeln på den gamla. Om det är en öppningsbar perilexkontakt med 5 stift kan du flytta den blå ledaren till nollan i kontakten och koppla enligt skissen 2N på den nya spisen. Den blir då endast ansluten till två faser. Om det är en gjuten perilexkontakt med bara fyra stift på kabeln måste du skaffa en ny kabel. Jag vet av erfarenhet att det inte är bra att koppla en 230V-spis till tre faser utan nolla.

Erik

En viktig sak är att kolla om det finns en "Nolla" framdragen till perilex uttaget. Det är tyvärr inte alltid gjort i äldre installationer för att spara in en kabel som ansågs onödig.
Att bara ansluta utan att kolla kan skada spisens elektronik omgående.

Finns ingen nolla, då måste en elektriker dra fram en sådan innan spisen går att använda.

Tack för svar.
Huset byggdes 1980. Är risken att det är "gammalt"?
Är inte där nu så jag kan varken kolla uttag eller kabel.

Den kan mycket väl saknas.

Avemo skrev:
Jag vet av erfarenhet att det inte är bra att koppla en 230V-spis till tre faser utan nolla.
Bara för att förtydliga och minska risken för dyrbara misstag. Det är inte bara "inte bra" det är TOKFEL och får aldrig göras!

Nu har jag kollat periex och uttag. Sladden går inte att göra något åt (tre ledare + jord, ej öppningsbar).
Men uttaget har fyra ledare framdragna + jord. Fyra runda hål + det platta i mitten. Så jag lär inte behöva dra och krångla.

Så jag köper alltså en ny perilex med fyra ledare men hur ska jag sedan koppla in den?
Prata gärna färgspråk enligt den bild jag bifogade.

Du måste först o främst inspektera och mäta upp ditt uttag för att verifiera att du har en riktig nolla som är ordentligt inkopplad i centralen. Det har du med stor sannolikhet, men det är dumt att chansa. Nollan kanske aldrig har varit använd någonsin och ligger o glappar någonstans.
Kolla också att det är korrekt kopplat:
250px-Perilex_box_diagram.png
Det ansluter du i dina nya häll enligt det översta alternativet (3N~), dvs det ska sitta en bygel mellan stift 4 och 5 - ingen annan stans.

Det perilex-sladdställ du köper skall ha 5 ledare och har troligen färgerna brun-svart-grå-blå-gul/grön. Den ansluter du enligt
1.L1R - brun, 2.L2S - svart, 3.L3T - grå, 5.N - blå, PE - gul/grön.
Gör det noggrant och dubbelkolla att det blir rätt.

Hittar du inget färdigt sladdställ så får du tillverka ett själv mha stickpropp och RKK-kabel. Finns annars t.ex här http://www.elonline.se/perilexkabel/145-0

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.