Som parantes så har aldrig jag haft några problem med mina maskiner i uttag eller sladdställ.
Bordssågen på 1800W har rätt höga startströmmar så den borde gett problem men icke.
Värmaren på 2 kW inga problem.

Skillnad på uttag och uttag kanske men det värsta är att de uttagen i verkstaden är Biltemas gamla IP54 modell som jag faktiskt tycker är bra. Däremot är det inget som man vill ha i bostaden kanske.

/Kent

I mannskapsbodar där det sitter elpatroner på drygt 2kW matade med stickpropp är det inte ovanligt att både stickpropp, uttag och kabel smälter med tiden.

Att säkra 16A på vägguttag är ett måste om man skall köra 1fas svets ex. i verkstaden

Men så kommer skarvsladden fram 25m 1.5mm2 en förgrening till 2x500W halogen lampor 2000w värmefläkt lite laddare och diverse elverktyg och den stakars elkabeln som tål 10A får 3600w och börjar att brinna..........
alla komponenterna i denna kedja är godkända för sig men tillsammans blir det fel
glömde och säga att om man glömmer att rulla ut hela 25m rullen kan det brinna
pga spolverkan redan vid 10A SOM KABELN TÅL

så man får räkna med att förr eller senare börjar det att ryka här eller där....
/nu tändas tusen hus jul...........en liten påminnelse....

En lös anslutningskabel har ju dock betydligt bättre kylning än en fast förlagd. Men gummiisoleringen kanske tål värme sämre än PVC?

Rikard Ågren skrev:
En lös anslutningskabel har ju dock betydligt bättre kylning än en fast förlagd. Men gummiisoleringen kanske tål värme sämre än PVC?
PVC tål 60grader gummi bättre men kablhöljen åldras snabbare i värme/UV

men en stor del i kabelbränder ligger i anslutning mellen kabel och anslutningsdon ex schukoo sk.svetsning uppstår pga anslutning med last (Har aldrig en 1000W haolgen med av/på knapp på för detta) påminner mig att jag skall fixa oxiden i motorvärmarekabeln samt ett snö skydd till "bilproppen" det blir 5-56 och ett VP35/40 i snödrivan att hänga i proppen i skall göra ett hål på det så vattnet rinner ut så JFB inte bryter...
/

Att köra 16 A genom en fritt liggande förlängningskabel är nog inga problem, men knappast något man skulle rekommendera.

Hade för mig att PVC tål 70C och PEX 90C

Edit H07RN-F (Polykloropren, gummikabel) ska tåla 80C

Redigerat:
elmont skrev:
Och jag ser rätt ofta vanliga schukouttag som skadats av för hög belastning även vid belastningar under 10 A, orsakerna varierar men en orsak är dom små/dåliga kontaktytorna. Att jag ser rätt många beror naturligtvis på att jag blir "kallad" när felet uppstått.
En kvalificerad gissning är väl att det dels finns ett samband mellan att dels inte ha koll på sina skarv/anslutningskablar, vad man inte bör koppla med belastningen påslagen o.s.v., och dels att anlita elektriker för att byta skadade uttag trots att "lekman" får utföra jobbet?

Med andra ord: de som mer sällan pajar sina uttag är kanske också de som mer sällan anlitar elektriker för byte av uttag (och strömbrytare)?

Rikard Ågren skrev:
Här finns lite data på gummikablar
[länk]
Tack för länken!

Dock en känga till den som skrivit texten i pdf'en, här har vi ett praktexempel på förvillande formulering: "Kan även användas för installation i tillfälliga byggnader och arbetsbodar samt för anslutning av komponenter i hissanläggningar. "

Visst, den kan användas till detta, den kan säkert också användas som förtöjning av bojsänke, bogserlina och med viss modifiering som gummifjädring och vattenslang, men det intressanta är vad den *får* och möjligtvis *bör* (rekomenderas att) användas till.

P.S. den där scenkabeln på slutet är lite rolig eftersom den vad jag förstått är anpassad till Socaplex-kontakter som vad jag vet egentligen är olagliga att använda men "alla" använder dem ändå. I teorin / officiellt är den nog istället tänkt till sånadär 24-poliga rektangulära kontakter, jag har för mig att AVAB marknadsför(de) kablar med sådana kontakter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.