Har köpt en http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152004031 en kronkontakt där en timer ska sköta utebelysningen och en knapp innerbelysningen. Innerbelysningsknappen funkar och det lyser, men utebelysningen går inte igång på timerdelen.

I dosan kopplade jag exakt som den tidigare gamla kontakten med två knappar var kopplade: De tre översta sladdarna är svart, brun, gul. De två undre i kontakten var svart samt samma bruna som sitter under.

Tips?

Behöver inte timern en nolla?
Vad menar du med övre och undre sladdar?

EDIT: Jag ser att timern drivs av batteri...

Jodå, batteri har jag satt i. Timern funkar som sådan, men lampan tänds inte.

På baksidan av timern finns 5 ingångar, tre där uppe (för timern) och två därnere (för knappen).
I de tre övre sitter alltså svart, brun, gul. I de två nedre svart och brun (där den bruna är samma bruna sladd som den i övre ingången).

Om jag förstått rätt så har du trappkoppling på din innebelysning (kan du tända och släcka från två håll) isf ska du koppla efter beskrivning 3

Beskrivning 3 ser komplicerad ut. :o) Vart ska den svarta, bruna och gula sitta?

Vad är den 2*svarta , bruna och gula då? Du måste ta reda på vad dessa ledare används till, vilken som obruten fas, tändtrådar, nolla och jord om det finns. Det reder du enklast ut genom att titta på hur de var inkopplade i den gamla strömbrytaren. Att det satt en svart, brun, gul på ovansidan av den gamla brytaren säger ingenting. Utan titta på baksidan av brytaren för hur den fungerar. Har du trappkoppling? Var den gamla brytaren en dubbeltrapp?

Jag har fattat det som så att det handlar om en dubbeltrapp med tanke på antal trådar och byglad (troligen fas) tråd inblandad. Om det är så att TS har en brytare med två knappar varav den ena tänder/släcker innebelysningen samt att man på en annan brytare också kan tända/släcka samma belysning så är det ju bild 3 som gäller och utredning om var vilken tråd som går var. Kanske ett fall för den lokale elektrikern.

Tack för alla tips. Får nog anlita en elektriker (behöver ändå hjälp med annat).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.