Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Släng på droppskyddat på samma lista, d.v.s. uttag med lock & co...Floppman skrev:
Poängen är kanske att risken att en hempulare gör farligt fel vid installation av ett sånt uttag är klart lägre än vid installation av jordfelsbrytare i centralen - och den hempulare som känner sig "halvhändig" kanske istället riskerar att installera helt utan jordfelsbrytare om inte de där uttagen med inbyggd JFB fanns.Glufsglufs skrev:
Hur är det med sådana uttag förresten, har de vidarekoppling för att haka på fler uttag på samma JFB? Så verkar det vara på uttag med inbyggd JFB i USA (GFCI heter JFB där). Om det är så, så kan man ju installera ett jordfelsbrytaruttag inomhus och haka på ett vanligt utomhusuttag på inomhusuttagets jordfelsbrytarfunktion. Jag gissar dock att det inte finns sån vidarematning på dessa uttag?
Svensk standard är å andra sidan inte någon bindande lag. Det kan vara så att man måste följa SS för att t.ex. få lån för att bygga ett hus, men här kan man göra hur man vill.Bo.Siltberg skrev:
I vissa fall verkar den där standarden rätt opraktisk. Jag har till exempel en gårdsbelysningslampa på garaget vid stugan, och garaget står 50-100 meter från huset varpå det skulle bli rätt dyrt att gräva ner separat matning för att styra lampan inifrån huset. Att styra den från insidan av garaget vore riktigt korkat, då får man ju liksom ha med sig ficklampa för att se att tända lyset... q(;^
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag vet inte hur det är med Norwescos JFButtag, men ELJO aqua trend med inbyggd JFB har vidarekoppling så att man kan lägga fler vanliga uttag över den JFB:en.
//Patrik
//Patrik
Ang. att uttag på balkong ska styras av strömställare placerad inomhus.
Detta finns att läsa i SS4370146 §16.3

Uploaded with ImageShack.us
Detta finns att läsa i SS4370146 §16.3

Uploaded with ImageShack.us
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, där har vi det svart på vitt då. Men hur ska man ställa sig till det då?
Ska man hädanefter jämt sätta upp en brytare inomhus om man sätter ett uttag på en vägg utomhus eller ska man vara lite flexibel och fuska om kunden inte vill ha en brytare/betala för extratiden det tar?
//Patrik
Ska man hädanefter jämt sätta upp en brytare inomhus om man sätter ett uttag på en vägg utomhus eller ska man vara lite flexibel och fuska om kunden inte vill ha en brytare/betala för extratiden det tar?
//Patrik
Fortfarande så är det en standard, och inte ett absolut krav.
Vill jag ha ett VU på fasaden som inte styrs av en strömbrytare så kan jag ha det.
På samma sätt som det finns en standard på vilka höjder apparater placeras. Vill jag ha mina strömbrytare på 1,10 så får jag ha det.
Vill jag ha ett VU på fasaden som inte styrs av en strömbrytare så kan jag ha det.
På samma sätt som det finns en standard på vilka höjder apparater placeras. Vill jag ha mina strömbrytare på 1,10 så får jag ha det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Regeln gäller för balkong, uteplats och entré.
Lagen hänvisar till "god elsäkerhetsteknisk praxis", dvs dessa standarder. Du ska ha bra på fötterna för att frångå dem, och dokumentera beslutet (även om just detta exempel är en petitess - men det finns säkert är bra skäl till denna regel).
Lagen hänvisar till "god elsäkerhetsteknisk praxis", dvs dessa standarder. Du ska ha bra på fötterna för att frångå dem, och dokumentera beslutet (även om just detta exempel är en petitess - men det finns säkert är bra skäl till denna regel).
Redigerat:
Ja men visst är det den där standarden som lite slarvig brukar kallas "svensk standard"?
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=24989&PresID=0&PROJID=&educationId=
I så fall äe den ju på intet sätt tvingande.
Ja om beställaren beställt elinst enligt "Svensk standard" i kontraktet är det ju kontraktsbrott att inte följa.
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=24989&PresID=0&PROJID=&educationId=
I så fall äe den ju på intet sätt tvingande.
Ja om beställaren beställt elinst enligt "Svensk standard" i kontraktet är det ju kontraktsbrott att inte följa.
Ett frångå standarden genom att inte montera en strömbrytare till ett uttag på en balkong är i min värld absolut inte att frångå "god elsäkerhetsteknisk praxis". Någon vidare dokumentation tycker jag inte heller behövs.
Hade det varit en mer avancerad anläggning med tex KNX så skulle styrningen kunna vara från en valfri telefon, utomhus, i Pakistan eller vad som helst.
Det är ett uttag. Då kan man anta att det är spänning i uttaget, strömbrytare eller ej.
Hade det däremot handlat om tvivelaktig placering så hade diskussionen varit annorlunda.
Hade det varit en mer avancerad anläggning med tex KNX så skulle styrningen kunna vara från en valfri telefon, utomhus, i Pakistan eller vad som helst.
Det är ett uttag. Då kan man anta att det är spänning i uttaget, strömbrytare eller ej.
Hade det däremot handlat om tvivelaktig placering så hade diskussionen varit annorlunda.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_standard
"SIS Swedish Standards Institute är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor."
Finns det verkligen något belägg för att SS/SIS automagiskt är kopplat till formuleringen "god elsäkerhetsteknisk praxis"?
Den där formuleringen "god elsäkerhetsteknisk praxis" är väl för övrigt mest ett sätt för regelskrivarna att ordna ett kryphål att gömma sig i när deras egna eventuella missar uppdagas...
"SIS Swedish Standards Institute är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor."
Finns det verkligen något belägg för att SS/SIS automagiskt är kopplat till formuleringen "god elsäkerhetsteknisk praxis"?
Den där formuleringen "god elsäkerhetsteknisk praxis" är väl för övrigt mest ett sätt för regelskrivarna att ordna ett kryphål att gömma sig i när deras egna eventuella missar uppdagas...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
SIS hanterar standarder för allt från blöjor till löständer. SEK Svensk Elstandard eller Elsäkerhetsverket är det som du ska vända dig till med dina frågor och förslag på alternativ standard.
God Standard och Praxis är väl det som Vi, Svenska Folket av Guds Nåde har utvecklat här på elforumet på www.byggahus.se!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Den är inte fy skam
Vi skulle nog kunna bidra med ett o annat till SEK.
Klicka här för att svara