É
Jag har en utelampa med inbyggd rörelsevakt som går på när det är mörkt. Jag har strömbrytare till denna, och när man slår på den första gången (den är normalt alltid på) så tänds den som att någon skulle ha gått förbi. Jag har inga problem med det, men nu har jag haft problemet att den tänds varje gång som lysrörsarmaturerna inomhus tänds. De påverkas inte av blinkande ljus genom något fönster.

Det är två st stora lysrörsarmaturer (4st rör totalt) som tänds/släcks via trappkoppling. Jag började fundera på om lysrörsarmaturerna skickade störningar på något vis som gav en tändpuls precis som när man slår på strömmen till rörelsevakten. Jag mätte med en multimeter från Biltema på matningen till armaturen, samt i ett vanligt vägguttag på samma grupp. Den visar då spänningar på upp till 300-400V (varierar hela tiden) under tiden då lysrören står och blinkar.

Jag har nu löst det hela genom att sätta in elektroniska tändare istället för de vanliga glimtändarna. Lysrören blinkar då inte vid uppstart och jag kan inte mäta några spänningshöjningar med mitt lilla instrument. Problemet är alltså löst, men frågan är om det är helt normalt men att man i normala fall aldrig har något problem med detta?

Ja, det skickas spänningspulser från drosseln i amaturerna när strömmen bryts av glimtändaren. Det är en del av tändningsförloppet men också en oönskad bi effekt när man släcker amaturen.
I strömbrytaren bildas en kraftig ljusbåge vid släckning som kan ge upphov till störningar på annan utrustning.
Spänningsmätnig med multimeter är totalt otillförlitlig i dessa sammanhang. Det krävs ett oscilloskop eller motsvarnade för se de mycket kortvariga spänningsspikar som förekommer.

Redigerat:
Saknar lysrörsarmaturerna kompenseringskondensatorer så blir det värre störningar.

Protte

É
Tackar för era svar. Då tolkar jag det som att det är "normalt". Det fungerar dock fint med de nya elektroniska tändarna! (tips till andra...) Jag har ju inte mätt med något oscillioskop, men multimetern slutade ju fladdra och problemet är borta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.