På en kronomkopplare styr den ena knappen två belysningsarmaturer på fasaden och den andra knappen en takfläkt i rummet. Fläkten är en 4-läges fläkt där man genom att dra i ett snöre kör den på låg, mellan eller hög hastighet. I det fjärde läget är fläkten avstängd (en standard takfläkt med andra ord som sitter i var och vartannat vardagsrum.)

Oavsett vilket effektläge man kör fläkten på så uppstår det ett fenomen då man BRYTER spänningen till fläkten via knappen på kronomkopplaren. Armaturerna på fasaden slocknar för att sedan tända upp igen. Om fläkten står stilla och den interna strömbrytaren i fläkten är i "OFF-läge" så händer inget hur mycket man än påverkar brytaren för fläkten på väggen.

Ljuskällorna i armaturerna på fasaden har är av lågenergimodell och har inbyggda sensorer som känner av om det är ljust eller mörkt ute (OSRAM), kan elektroniken i dessa "störas" av en transient/spik som uppstår då man bryter spänningen till fläkten (induktiv last) så att detta fenomen uppstår? Eftersom det inte existerar då fläktmotorn inte går verkar det ju hänga ihop.

På grund av att det är 1,5 meter snö ute på baksidan är det inte så "bara" att byta ljuskällor för att testa. Jag hoppas ni hänger med i vad jag menar, någon som har några idéer eller råkat ut för något liknande?

Man har garranaterat inte kostat på styrningen ett öre mer än nödvändigt, jag har en Osram-lampa som ibland är släkt trots att det är mörkt. Tittar man lite senare så lyser den igen, misstänker också en transient.

Det kan hända mycket spännande saker med induktiva laster och lågpriselektronik.

Är det verkligen ingen annan som har någon teori eller vågar sig på en förklaring. Ni kanske bara vill diskutera tolkningar av föreskrifter och liknande? :P

Jag kan bara instämma med Tobbe_3.
Det behövs någon form av avstörningsfilter för att komma tillrätta med problemet, men jag vet inget praktiskt bra sätt. Det som möjligen är enklast (och som kanske fungerar) är att ge fläkten en egen gruppledning från centralen. Det kan gå att få plats med det i befintliga rör. Men då behövs två separata strömbrytare.

larssaman skrev:
Är det verkligen ingen annan som har någon teori eller vågar sig på en förklaring. Ni kanske bara vill diskutera tolkningar av föreskrifter och liknande? :P
Jag förutsätter att det är en behörig elektriker som skruvat i ljuskällan och att han stått på en ställning som byggts av en certifierad ställningsbyggare. Annars har du garanterat felet där ;););)

Nej skämt åsido, någon form av störning verkar det ju vara men har tyvärr inget bra förslag hur du ska komma tillrätta med problemet.

larssaman skrev:
Var mitt svar kanske för ödmjukt?

Det är självklart att något påverkar elektoniken i lampan och sannolikheten att det är en intern påverkan är mycket liten. Då återstår en yttre påverkan och då med all sannolikhet ledningsburen...

Det kan nog vara tillräckligt att du sätter en "snubber" i form av en enkel RC-länk parallellt över kontakten som styr fläkten i kronbrytaren. Som nämnts här är nog allt vad gäller LE-lampor utfört med marginalerna mot störkänslighet på lägsta tänkbara nivå och då händer sånt du själv upplever, det är ju därför inte något "märkligt fenomen".

Håller med GK100. Fast jag skulle föredra att montera "snubbern" i fläkten parallellt med matningen istället för över strömbrytaren. Det kan också fungera. Känns bättre att åtgärda felet vid källan än att sätta dit något över strömbrytaren (som då skulle "läcka" lite grann). Skulle börja med att prova med en S-märkt avstörningskonding 0,1 uF och sedan öka på om det inte räcker. Kan t.ex. inhandlas på Elfa.

Matss skrev:
Var mitt svar kanske för ödmjukt?

Det är självklart att något påverkar elektoniken i lampan och sannolikheten att det är en intern påverkan är mycket liten. Då återstår en yttre påverkan och då med all sannolikhet ledningsburen...
Nejdå, ditt svar var inte alls för ödmjukt och inte heller "dåligt" på något sätt. Det jag efterlyste var fler infallsvinklar och tankegångar på problematiken. Jag är bara en vanlig dödlig installatör på starkströmsområdet och sysslar mycket lite med elektronik, och mycket (läs aldrig) sällan på komponentnivå.

Tack för era inlägg! d^_^b

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.