O
Jag undrar om T5 lysrören är hållbarare än T8? Ifall det är lönt att byta ut armaturen för att få T5.
Dessa ska sitta i ett soprum, som tänds med rörelse sensor. Tycker att de lysrören som sitter inte håller så länge och det är inte så där jätteroligt å byta lysrören där...

Tack på förhand!

I soprum, som antagligen är kallt, så skulle jag ej sätta armatur med HF-don/T5-lysrör. Glödljus(halogenglödlampa) eller LED skulle jag rekommendera.

Speciellt då den ska styras med rörelsevakt.. Då vill man ju att den sa tända direkt!

Håller med dig om utrymmet är kallt är det bättre med framför allt LED. Är det däremot hyfsat uppvärmt så finns ju long-life T5 rör med 45.000 timmars livslängd - då slipper man byta så ofta:).

O
Det finns inget element där, men upplever det inte som så där jättekallt, men det är väldigt objektivt.... vilka temperaturer fungerar hf-donen i?

Sensorn sitter där redan idag, och lysrören som tänds via sensorn går via ett relä om jag minns rätt...

Har du T8-rör i ett soprum med en massa spring som tänds av en gammal reaktor/drossel är det inte konstigt att rören går sönder.

Byter du till en armatur med HF-don (oavsett T5 eller T8) så kommer rören hålla mycket längre.
-15C till +50C är ett vanligt temperaturintervall på HF-don.

eller byt till elektroniska tändare typ Philips S10E så överlever rören mycket längre och du slipper byta armaturer. Men de garanteras bara ner till -10C.

Ja elektroniska tändare är en mycket bra snikvariant, så fort man byter rör på en armatur som tänds mer än en gång per dygn borde man passa på att sätta dit en elektronisk tändare.
Den håller armaturens resterande livslängd och minskar då rejält kostnaden för rör- och glimtändarbyten.
Sedan när armaturen är slut så byter man såklart till en med HF-don.

O
jo, jag har faktiskt bytt till elektroniska tändare! Då blir det nog ändå att byta till nya armaturer. Tack för all hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.