5 782 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Använda höljets jord som enda jord?
Var är syftet med den gruppen?? Skall den driva vägguttag i tvättstugan.Henrikd75 skrev:Tack för alla svar.
@Sajjen: Planen var att sätta jordfelsbrytaren i tvättstugan förutsatt att jag slapp mickla med centralen. Men de entydiga svaren här ovanför gör att jag nog måste ta hit en elektriker som drar fram ny matning till tvättstugan och samtidigt sätter brytaren på hela centralen.
@Tobbe_3: Det finns separat matning till vardera TM (tvåfas), TT och belysning.
En angränsande fråga: för att slippa takbjälkar som ser ut som en schweizerost har jag dragit två grupper (två faser med tillhörande jord och nolla) i samma rör. Jag antar att det är ok så länge det tydligt framgår vad som hör ihop och så länge man inte delar nolla eller jord?
Naturligtvis är en 5 ledare det bästa att dra fram. Det gäller bara att det finns en ledig trefas grupp i centralen.
Akzid, jag har lite svårt att förstå hur det är tänkt att vara säkert om det gäller generellt. I vissa speciella fall i speciella applikationer kan det vara ok, men knappast i "vanliga" elinstallationer.
Dom flesta "reglerna" kan jag "köpa" men inte det här.
Dom flesta "reglerna" kan jag "köpa" men inte det här.
Du behöver inte övertala mig.. Jag håller med dig...elmont skrev:
Jag bara återger vad de har sagt på seminarium jag varit på.. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra en sådan installation, absolut inte i hemmiljö.
Klicka här för att svara