Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej alla hemmaelektriker.

Om ni ska leka elektriker därhemma gör ni det alltid på egen risk och har ni småbarn så ska ni överväga extra noga innan ni börjar dra trådar och kablage på egen hand.

Om ni nu ändå ska snåla och leka, ring alltid efteråt en behörig elektriker så han/hon kan mäta er elanläggning, göra testprotokoll och okulärt besiktiga era kopplingar och kabel/rörförläggning.
OBS! En seriös elektriker kommer aldrig ansvara för er anläggning såvida han/hon inte installerat den själv eller varit med och övervakat installationen. Men med mätningen kan du själv känna dig lite säkrare. Om en brand eller personskada som uppkommit pga påvisad felaktig elinstallation eller ej godkända elmateriel kommer ert försäkringsbolag ta kontakt med den ansvarige elektrikern, oftast har behöriga elektriker försäkringar som täcker upp, finns ingen sådan elektriker eller ett testprotokoll som kan påvisa godtyckliga mätvärden innan olyckan åker du på hela kostnaden själv.

UTLÄNDSKA ELEKTRIKER:
Sverige, Norge och Danmark har gemensamt arbetat fram en behörighetstabell som visar de olika ländernas motsvarighet i elbehörighet, behörigheterna är digitalt registrerade och lätta att kontrollera i varje lands "elsäkerhetsverk" via personnr. Tyskland Österrike och Schweiz har en liknande elinstallationsstandard som Norden men avviker lite med behörighets certifieringen.

Spanien, Portugal, England, Polen,Rumänien och andra forna kommunistländer har egna helt olika sätt att el-licensiera sina elektriker på. Jag är väldigt insatt i elstandarden på den Polska marknaden då jag själv använder Polska montörer i vissa arbetsmoment samt att jag kontrollerat polska elektrikers arbetssätt och deras materialkännedom i Sverige och Polen.

I Polen och Rumänien är kontroll av behörighet nästan obefintlig, vilket medför att vem som helst som äger en skruvmejsel och en multimeter kan utge sig för att vara elektriker och lugnt utföra elarbete utan att bli ifrågasatt. Den Polska elektrikerns svagaste punkt i Sverige är bristen på materialkännedom av skandinaviska elmateriel, förläggningssätt och kraftig okunskap i elföreskrifter. Utöver detta är de lika duktiga som skandinaviska elektriker/elmontörer.

Kolla alltid upp om er elektriker innehar minst elbehörighet L ("Låg" upp till 1000V). Ring elsäkerhetsverket eller maila, uppge elektrikerns personnummer(då behörighet är personlig och inte ligger direkt på en elfirma), ni får snabbt svar, max 24 timmar om det är via mejl.

Lycka till!

Jag är inte hemmaelektriker? Lika som många andra här så är jag riktig elektriker. Dock så står jag i hörnet där de obehöriga yrkesmännen står. :)

//Patrik

Redigerat:
Det hjälper inte ett smack om en behörig elektriker övervakar aldrig så mycket, det blir inte lagligt för det.

Att man åker på kostnaden själv om det inte går att hitta elektrikern som gjort installationen får du faktiskt bevisa. Den diskussionen har varit uppe flera gånger och ingen har lyckats ge ett exempel grundat i verkligheten.

Antiskojare;

välkommen till forumet och ett kul första inlägg:D

När jag inte byggde hus, byggde jag förstärkare i stället. Gjorde lådorna helt i aluminium, blev intressantare att veta att man kopplat rätt då. Speciellt som barnen hade en förkärlek till att peta på dem:O

• aleph.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har försökt få en elektriker att mäta upp en villa en gång eftersom vi visste att en glad hempulare ägt den. Svaret blev: "Näe... Mäter är sånt man gör på industrier. Inte i vanliga hus" :(

Även en glad amatör som jag har isolationsprovare, läckströmtång och utrustning för att mäta kontinuitet, fasvinkel etc. Däremot har jag inte tyngre utrustning för sånt som att prova att brytare öppnar enligt databladet. Jag vet inte hur det ser ut hos elfirmorna. En del har säkert massor med utrustning men jag tror inte alla har det? Elkillarna på forumet lär veta.

PCLarsson skrev:
Antiskojare;

välkommen till forumet och ett kul första inlägg:D

När jag inte byggde hus, byggde jag förstärkare i stället. Gjorde lådorna helt i aluminium, blev intressantare att veta att man kopplat rätt då. Speciellt som barnen hade en förkärlek till att peta på dem:O
Tjusigt! :wow:

//Patrik

Antiskojare skrev:
Hej alla hemmaelektriker.
Kolla alltid upp om er elektriker innehar minst elbehörighet L ("Låg" upp till 1000V). Ring elsäkerhetsverket eller maila, uppge elektrikerns personnummer(då behörighet är personlig och inte ligger direkt på en elfirma), ni får snabbt svar, max 24 timmar om det är via mejl.
Mycket mer än ABL kan man inte ha för högspänning tror jag knappast att någon har in i sin kåk.

Jag är väldigt insatt i elstandarden på den Polska marknaden då jag själv använder Polska montörer i vissa arbetsmoment samt att jag kontrollerat polska elektrikers arbetssätt och deras materialkännedom i Sverige och Polen.
Antar att du också är entrepenör inom elinstallaton. Varför får bara polackerna göra vissa arbetsmoment? Om de är anställda av dig får de ju göra alla elinstallationer upp till 1kV, det får även din farmor om hon skulle vara anställd som moraliskt stöd. Inhyrd personal får inte göra ett smack vad gäller installation av elmaterial. -Enligt elinstallationsförordningen då.

Jag vill komma till att behörighetssystemet är lite förlegat men också bra på andra sätt. Men det finns en hel tråd om detta och det behövs inte startas en ny här på byggahus, tycker jag i alla fall.

mycke_nu skrev:
Det hjälper inte ett smack om en behörig elektriker övervakar aldrig så mycket, det blir inte lagligt för det.

Att man åker på kostnaden själv om det inte går att hitta elektrikern som gjort installationen får du faktiskt bevisa. Den diskussionen har varit uppe flera gånger och ingen har lyckats ge ett exempel grundat i verkligheten.
Hej mycke_nu:

Vet inte riktigt om jag förstår dig när du skriver "laglig". Men sålänge det finns en person som tar fullt ansvar för en elanläggnings elinstallation + innehar behörighet för anläggningens maxspänning så är det juridiskt helt lagligt. Om sedan anläggningen är total kaos pga att elektrikern varit full eller liknade vid installation har absolut ingen betydelse. Kunden kan inte hållas ansvarig och har ryggen fri om han kan visa upp papper där den behörige elinstallatören tar fullt ansvar för sin elinstallation. OBS! om man har olika elektriker så kan det uppstå garanti/ansvars problem, den förra elektrikern har rätt att häva garantin om någon pillat eller ändrat på något i "hans" installation. Har den andre elektrikern ingen behörighet, ja då har man ett nytt scenario. Försäkringsbolag är inga domstolar, de skiter helt enkelt i att betala om de anser att du inte kan bevisa att din anläggning var elsäker.

Att man måste "hitta" elektrikern hör inte till saken, det är dina dokument som först och främst måste finnas, sedan om den ansvarige flyttat till Thailand eller helt enkelt gått upp i rök har ingen betydelse för kunden. Din hemförsäkring betalar skadorna och du har dokument.

MVH

O
Tror inte att det finns någon elektriker som skulle ta på sig allt ansvar för en elanläggning som han själv inte varit med och byggt. Bara att mäta gör inte att han tar något ansvar för anläggningen.

Det är alltid fastighetsägaren som har det yttersta ansvaret för elsäkerheten i sin fastighet. Behörig installatör ansvarar för att det han utför följer "god elsäkerhetsmässig praxis". Vad som faktiskt är "god elsäkerhetsmässig praxis", ja det bestämmer den behöriga elektrikern. Detta regleras av elinstallationsförordningen, och inte av standarder och liknande.
Vad gäller kontroller av installationen, är dokumentationen i första hand av trygghetsskäl för elinstallatören, att han lämnar över anläggningen eller anläggningsdelen i gott skick. Och inte ett intyg från fastighetsägaren/brukaren till myndighet eller försäkringsbolag. -En elinstallation kan ju faktiskt avsevärt förändras till det sämre från dag till dag. Tex. kan en mus gnaga på en kabel så det till sist börjar brinna.
Fastighetsägaren eller brukaren kan inte mer än intyga att han gjort allt han kunnat för att hålla sin anläggning i gott skick. Tex. motionera jordfelsbrytare, periodisk översyn etc.
En elinstallatör kan inte ta på sig ansvar för arbete någon annan utfört, såvida det inte råder anställningsförhållande mellan parterna.

Detta riskerar att bli en ny kilometerlång behörighetstråd. Jag stänger den.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.