Tycker ändå att överlastskyddet på kvarnen inte fungerar som det ska, om det verkligen finns något värt namnet...

Bo.Siltberg skrev:
Vilken typ av säkring använder du i verkligheten? (diazed gL/gG, B-dvärg, C-dvärg).
Prova att byta till tröga säkringar. Har du porslinssäkringar så kan du göra detta enkelt. Tröga säkringar är märkta med en symbol som liknar skalet på en snigel.

Förmodligen är säkringen snabbare på strömspikar än det inbyggda övelastskyddet. Ev är det inbyggda skyddet enbart termiskt.

Kör med snigel numera och den klarar som jag sa runt 5 sek.

Asynkronmotorns förmåga att bibehålla moment vid spänningsfall (med minskat varvtal och ökad ström) gäller väl bara i närheten av nominellt varvtal. En fastlåst asynkronmotor kommer precis som en fastlåst likströmsmotor att dra mindre ström om spänningen sjunker. Jag tror två saker:

1: Kvarnen är inte gjord för att du skall stoppa i så sega saker att motorn stannar. Du kanske har en för klen kvarn för det du vill mala.

2: Den har lättare att stanna om det är högt spänningsfall på grund av lång kabel.

Erik

Om du har ett trefasuttag (max 16 A). Då kan du plocka ut max 3600 W. enfas via en adapter. Men då bör förlängningssladden vara 2,5 mm2. Finns det ingen jordfelsbrytare, då bör en sådan installeras eller monteras på sladden närmast uttaget. Jordfelsbrytare är speciellt viktigt utomhus ihop med långa förlängningskablar där säkringenens utlösningstid kan bli för lång för att ge god personsäkerhet vid ev. kortslutning i maskinen.

Även om man inte säkrar 16 A så blir det bättre med en 2,5 mm2 kabel.

Protte

Har en likadan kvarn, och tycker att den klarar duktigt grova grenar med tanke på konstruktionen, när det stoppar brukar det bero på knotiga eller torra grenar som hamnar lite ogynnsamt mellan kniven och anhållet samt att diverse skräp som samlas under kniven i trumman till slut kletar fast, en annan orsak kan vara att knivens läge mot anhållet inte är rätt justerat så den inte jobbar optimalt. Men jag har dock inga problem med att säkringen går då (jag brukar iofs vara ganska snabb på stoppen), har minimalt med skarvsladd max 10m och uttaget sitter vid centralen. Och det inbyggda motorskyddet har bara löst när jag lyckats att mata den kontinuerligt så att den har fått gå på max i ett antal minuter.

Borde väl gå att bra att montera ett 16A-uttag (shucko eller EURO-handske), invid gruppcentralen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.