Istället för att ladda upp bilder igen, gå till tråden "Värsta elkopplingen" och titta högst upp på sidan 7. Det är min elcentral....

http://www.byggahus.se/forum/el/92082-vaersta-elkopplingen-7.html

Som ni förstår så skall den bytas, eller rättare sagt det skall sättas upp en elcentral...
Tanken är att sätta en ny mätarplatta till vänster där inkommande kommer och en central i direkt anslutning till höger. Det blir nog någon GARO-lösning skulle jag tro.

Nu till frågorna. Inkommande kabel är, till skillnad från allt annat, ganska fräsch, dock är det en EKKJ 3x6/6. Kommer vattenfall kräva byte till 4*6/6 alt 3*10/10?
Sen tänkte jag ta allt i 2 etapper. Först ska mätartavlan monteras. Det gör att några av säkringshållarna nog måste flyttas en bit pga en framtida dörr. När mätarplattan är inkopplad och klar ska centralen bytas. Detta gör ju att när vattenfall kommer och kopplar in allt, kommer det se hut som skit rätt utsagt. Kan/kommer dom neka spänningsättning?

Hoppas någon vet/tror sig veta!

/adde

När Vattenfall övergick från luftledningar till kabel i vårt område satte de alla mätare i skåp vid vägen. Inga serviser (ledningen till huset) byttes i samband med detta. Inte ens i de fall då de skarvade kabeln. Kan inte se att se skulle kräva det i ditt fall heller. Lagd kabel ligger;)

adde_camilla skrev:
Istället för att ladda upp bilder igen, gå till tråden "Värsta elkopplingen" och titta högst upp på sidan 7. Det är min elcentral....

[länk]

Som ni förstår så skall den bytas, eller rättare sagt det skall sättas upp en elcentral...
Tanken är att sätta en ny mätarplatta till vänster där inkommande kommer och en central i direkt anslutning till höger. Det blir nog någon GARO-lösning skulle jag tro.

Nu till frågorna. Inkommande kabel är, till skillnad från allt annat, ganska fräsch, dock är det en EKKJ 3x6/6. Kommer vattenfall kräva byte till 4*6/6 alt 3*10/10?
Sen tänkte jag ta allt i 2 etapper. Först ska mätartavlan monteras. Det gör att några av säkringshållarna nog måste flyttas en bit pga en framtida dörr. När mätarplattan är inkopplad och klar ska centralen bytas. Detta gör ju att när vattenfall kommer och kopplar in allt, kommer det se hut som skit rätt utsagt. Kan/kommer dom neka spänningsättning?

Hoppas någon vet/tror sig veta!

/adde
I det här fallet krävs att du tar kontakt med en behörig elfirma. Elverket kommer endast att flytta elmätaren till den nya mätartavlan om det finns ändringsanmälan från en behörig elfirma. En lustighet i sammanhanget är.. Mätartavlan som elverket plomberar och tillhörande säkringar samt brytare är husägarens egendom. Men elmätaren är elverkets egendom. Det blir tyvärr en ganska otydlig "överlämningspunkt"

Jag tror inte att det blir några problem om du tar kontakt med en elfirma före förändringen. Då sköter dom kontakten och koordineringen med Vattenfall. Det ligger ju i allas intresse att få bort ett sådant "museéföremål till elcentral.

Om du ändå måste flytta några av säkringshållarna, varför inte montera en central direkt? Om jag hade varit elektriker skulle inte jag vilja "nyinstallera" de där säkringshållarna, om de så bara är en decimeter bort...

sajjen skrev:
Om du ändå måste flytta några av säkringshållarna, varför inte montera en central direkt? Om jag hade varit elektriker skulle inte jag vilja "nyinstallera" de där säkringshållarna, om de så bara är en decimeter bort...
Jag håller med. Att röra i det ormboet kan skapa både brand och person fara. Det bästa är att allt görs i ett koordinerat moment.

Just röra runt i röran kan skapa glappkonkt eller skador på "tygisoleringen".

En byggcentral och förlängningssladdar anslutna till den nya mätarplattan kan vara ett alternativ under dom dagarna som övrig elrenovering pågår. Då kan den nya centralen byggas upp i lugn och ro med kabelbyten i gruppledningarna.
För är bara nya centralen på plats och grundbestyckad. Då kan grupp för grupp renoveras eller byggas om för att sedan anslutas till centralen.

Fördelen är att då kan en snabb och säker rasering göras av den gamla utrustningen.

Redigerat:
1. Nej
2. Ja

Kolla om Vattenfall har synpunkter, då och då har dom det ang plceringen och det förekommer även att vissa nätägaren vill ha servisen på utsidan av huset. Ibland på husvägg och ibland vid tomtgräns.
Om man ändå måste flytta kan man kanske göra det som blir kvar mindre och snyggare :)

Många bra svar, och en del tänkvärt.

Jag har också insett att börjar man röra om som det ser ut nu, då är risken väldigt stor för just glappkontakt osv.
Mina erfarenheter med vattenfall är inte dom bästa då jag också har jobbat ganska nära vattenfall vid stora brytningar och planering är inte ( åtminstonde va) deras starka sida.
Antagligen kommer det att räcka att demontera 2-3 hållare så kommer allt få plats, och handlar det om ett par dagar, då är det inte hela världen om källaren är utan ström, t.ex.
Däremot om det är som "slugge" skriver att vattenfall kan neka återinkoppling om det ser för osäkert ut, då kan det bli lite problem tror jag.

Alternativet är kanske att sätta nytt mätarskåp på stolpen ute? Där den "riktiga" huvudsäkringen sitter. Vem betalar då?

Jag får nog fundera och planera i detalj hur jag ska göra...

Att flytta ut mätaren och huvusäkringarna till ett nytt mätarskåp utomhus blir nog en utmärkt lösning. Då flyttar dom bara elmätaren och sen är det bara o koppla ihop kablarna i det gamla mätarskåpet.
Fördelen är att du blir oberoende av elverkets medverkan vid den fortsatta elrenoveringen eftersom den gamla servisen bara blir en kundägd huvudledning

Den "riktiga" huvudsäkringen är en elverksägd s.k. servissäkring. Dom Tariffberoende huvudsäkringarna sitter under huvudbrytaren. I ditt fall är dom på 16 A - 25 A.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.