Hej

Jag håller på att renovera en tvättstuga och tänkte sänka taket och sätta in 230V spotlights.
För att underlätta för elektrikern (spara pengar) :cool: tänkte jag dra flexslang med fördragen kabel i.
Tre frågor:

Får man använda FK-kabel med en grövre dimension till spottarna än vad det är på inkommande kabel? (Varför skulle man? Jo, jag råkar ha sådan flexslang.)

Idag finns det en vanlig takdosa för belysning. Den kommer att bli inbyggd när taket sätts upp.
Kan elektrikern använda den för inkoppling av spotlightsen eller får han inte det då den blir inbyggd?

När man drar kabel till "hinkarna" där spottarna ska sitta, måste man då dra en separat kabel till varje eller kan man dra samma kabel till flera och så att säga "haka på" spottarna? Alla spottar ska ju ändå styras med samma knapp.

Tacksam för svar.
/Ansy

1. Grövre FK än på inkommande? Inkommande brukar vara 6mm² eller 10mm². Man får använda vanlig FK, men då måste man trä på värmebeständig slang på den. Det normala är att använda värmetålig kabel. Ska du verkligen ta dit en elektriker så låt denne bestämma vad du ska göra för att förbereda (om något)

2. Kommer det vara kvar någon koppling i takdosan så ska du INTE bygga igen den! Den måste ju gå att komma åt sen. Den måste mao flyttas ner så den sticker ut i nya taket, eller flyttas till någonannanstans.

3. Man kan mata spottarna i en slinga (beroende såklart på hur många spottar det rör sig om)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.