Nu är acke framme med frågor igen:D, jag har en tomt som jag ska bygga på, och har ett minne av att jag sett ett eluttag med nätverksuttag i samma. Går det bar att dra nätverket i slangarna och måste jag välja tjockare slang då? I så fall hur mycket tjockare?

Vill man ha vägg- och datauttag i samma så bygger man ihop två dosor. Drar 16-slang med Fk till ena dosan och 20-slang med TP-kabel till den andra.
D.v.s. det går två separata slangar till dosorna, så man kan inte dra allt i samma.

//Patrik

btg acke skrev:
Nu är acke framme med frågor igen:D, jag har en tomt som jag ska bygga på, och har ett minne av att jag sett ett eluttag med nätverksuttag i samma. Går det bar att dra nätverket i slangarna och måste jag välja tjockare slang då? I så fall hur mycket tjockare?
Bara ett förtydligande. Du kan av elsäkerhetsskäl inte dra i samma rör. Nätverkskabeln håller inte tillräckligt hög isolationsklass för att finnas i samma utrymme som dina eltrådar. Den skall alltså hållas separerad både i rör och dosor. Den får inte ens passera igenom en dosa med FK tråd.

Ska man vara ordentlig så sätter man upp en mediacentral och drar alla rör för tele/data/tv dit. Då får du många valmöjligheter

btg acke skrev:
Menar du då att det är två fack bredvid varandra, med en tvåfacksram, med vägguttag i den ena och nätverksuttag i den andra?
Kablaget går säkert helt olika vägar inne i väggarna, de bara förenas just i uttaget.

Ja, estetisk förenas dem, men inte utrymmesmässigt.

Tack för alla svar ska kolla upp det så fort jag får tid, vill lixom slippa ha trådlöst nätverk, har hört att det kan vara osunt med strålning och varför inte undvika lite sånt som kan vara osunt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.