Har fått hem en svarv men ska nu koppla in den till mitt nyinstallerade fyrfasuttag. Uttaget är den där nya vanlgia varianten. Svarven är av äldre model, semko 17. Jag vill av naturliga skäl byta ut det gamla uttaget till ett nytt. Frågan är bara vilken kabel som ska vart? Hörde att de ändrade faserna mellan L1 och L2, svart blev brun och tvärtom eller hur det var. Hur vet jag vad som är rätt?
Min svarvs tycks ha 3 faser och jord, ingen nolla. Den är även kopplad till en dosa som gör så att jag kan byta rotationsriktning och hastighet (vet dock inte om hastigheten fungerar).Jag tänkte att jag skickar med bilder på kontakten, omkopplingsdosan (fanns även med ett papper, se bild) och motorn.
Kan någon hjälpa mig? Jag vill alltså veta vilken kabel från svarven som ska till vilket stift på mitt nya 3-fasuttag.

http://img97.imageshack.us/g/001oqn.jpg/

För att vara besservisser, trefasuttag (CEE-don) heter det. Vi har inte fyra faser i Sverige. :) Men det är svårt att veta.

Om du byter till en ny trefashandske så kan du lägga:
Gulgrön på skyddsjord.
Svart på L1
Brun på L2
Blå på L3

Skulle motorn gå åt fel håll så kan du skifta plats på två valfria faser i handsken.

Edit: Dammsug gärna kopplingsplinten på motorn också. :)

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
cdon
  • Laddar…
Naturligtvis trefas, är lite väl trött idag tror jag... Dammsugning genomförd precis efter jag la upp bilderna =)
Testar att koppla som du säger, tackar så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.