Hejsan,

Jag har ett kök där jag vill ha spottar infällda i köksinredningen ovan diskbänk.
Jag hade tänkt mig LED amaturer 4 st på 2,10m brett kök..

Så min fråga är vad har ni som satt innan för ideer och att ljuset
inte skall vara alltför svagt. Det ska vara ös i det.

Elller kanske halogen 10w 20w ?? vilket av de skulle räcka isf?
Skivan är på 13mm eventuellt 16.

Ja gärna många ideer tack :)

Vi har åtta 20 Watt halogen under överskåpen i ett normalt/litet U-kök. De sitter på dimmer och man behöver sällan köra för fullt. Tycker att ljuset räcker bra. Dessutom finns ett "fullstort" dubbellysrör i taket som "städbelysning". Denna används ganska sällan men är bra ibland.

Ovanför diskbänk/arbetsbänk skulle jag föredra LED. Har nu halogen, men kommer att byta till LED när de nuv armaturerna gjort sitt. Halogen blir varmt och har man t ex en kaffebryggare, micro eller diskställ som kommer för nära finns risk för brand om något antändbart kommer för nära och få ligga där för länge.

Ja värmen kan vara ett problem och idag hade jag också tittat på LED. Detta var dock inget alternativ då köket byggdes. Halogen ger dock (i mitt tycke) ett väldigt varmt och trevligt ljus. Har en känsla av att man nog bör välja "rätt" sorts LED för att bli nöjd.

Led-Tejp/Strip/List är överlägset under köksskåp. Då slipper man ljuskäglorna från spottar. Men välj en med riktigt klister på baksidan t ex 3M och SMD/CREE dioder.

R_Strandberg skrev:
Led-Tejp/Strip/List är överlägset under köksskåp. Då slipper man ljuskäglorna från spottar.
Och jag som tycker att dessa ger ett skönt "liv" :blushing:

Alfredo skrev:
Och jag som tycker att dessa ger ett skönt "liv" :blushing:
Som mys/dekorativ-belysning är det väl lite charmigt men på en arbetsbänk i kök vet jag väl ändå inte... :)

R_Strandberg skrev:
Som mys/dekorativ-belysning är det väl lite charmigt men på en arbetsbänk i kök vet jag väl ändå inte... :)
"Livet" består mest i "skiftningar" på kakelväggen bakom diskbänken. På arbetsytan är ljuset ganska jämt och fullt tillräckligt. Spottarna sitter ganska tätt så det funkar bra.

Det absolut ultimata är 20W halogen spottar i nuläget, LED har i nuläget inget lika kraftigt och ska man upp på de kraftiga så kostar de runt 400/st beroende på vad man har för kontakter och då tjänar man inte in pengarna som 20W drar mer.

Så min rekomendátion är att använda dig av 20W spottar i överskåp och sen när tiden kommer då LED fått ett såpass bra ljusutbyte så byter du ut ljuskällan endast till LED och i värsta fall trafon/convertern.

ja precis , hos föräldrarna har jag satt ett par LED spottar, vi tyckte att dem inte gav riktigt bra krut ur dem.
För jag vill ha ett par LED har jag bestämt mig men det är skivan som är bara 13 mm och jag kan inte hitta
ett par som lyser bra och är godkända för att bygga in i en 13 skiva.. Är det någon som kan rekomendera för en 13 skiva ?

Jag har ju micron ovanför just en av spottarna som sagt och det kan bli förvarmt kanske ifall man sätter en halogen där? Rätta mig om jag har fel?

Det är snarare problem om du micron under spotten. Många halogenspottar är märkta med ett krav på min 0,5 m till framförvarande föremål. En micro under spotten med t ex lite papper eller en tidning liggande ovanpå kan skapa en brand.

Patrick E skrev:
Det är snarare problem om du micron under spotten. Många halogenspottar är märkta med ett krav på min 0,5 m till framförvarande föremål. En micro under spotten med t ex lite papper eller en tidning liggande ovanpå kan skapa en brand.
Det enklaste är väl att helt enkelt strunta i att sätta någon spot ovanför micron. En blänkande spotbelyst microvågsugnsöversida gör väl ändå ingen glad.

(inbyggnads)micron står väl i skåpet precis ovanför spotten om jag läser inlägg #10 rätt. Så länge de rätta inbyggnadsmåtten hålls för spotten så ska det inte bli några värmeproblem. Värmen från micron går väl uppåt dessutom?

Jo lösningen var att jag köpte LED spottar istället , 3x1watt :) , 16mm ska den fräsas in, så jag måste
hacka lite på kökshyllorna med men men fint blir det :)

"Bildbevis" är alltid kul! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.