Jag har en Stiga Bio Quiet, det är alltså en kompostkvarn.
Motoreffekten är angiven till 2100 W.
När det blir stopp i maskineriet så är det tänkt att ett inbyggd överbelastningskydd ska lösa ut men det hinner aldrig göra det för proppen i elskåpet går innan.
Den kan stå med stopp runt 5sek innan proppen går.
Det är säkrat på 10A, jag har inget bättre att välja på.

Nu har jag ju lärt mig det här efter X antal proppbryten så jag står beredd att stänga av den ifall den stoppar.
Men det sabbar ju arbetet en del.

Har använt en 25 meters vinda när jag haft den igång plus en förlängningssladd på kanske 3 meter.
Förlängningssladden behövs då den kopplas in med den(hane på maskin).
Säg det blir 28 meter där ungefär.
Sen tillkommer minst 5 meter kabel i huset innan proppskåpet.
Så säg 33 meter ungefär, eller varför inte 35 som är ojämt och bra :)

Har förstått att en kabel ger motstånd men inte hur mycket.
Min fråga är om det här påverkar nåt nämnvärt så det är lönt att använda kvarnen med så kort sladd som möjligt istället för att som idag släpa dit den där den står bäst i förhållande till det som ska malas ner.
Har ingen aning om vad kabelarean är på något av det inblandade men det är "vanliga" jordade sladdar.

Det är snarare tvärt om, ju längre kabel du har ju större risk är det att säkringen inte går. Istället blir kabeln en lång värmekabel.

Är kompostkvarnen ensam förbrukare på säkringen? Är den inte det är det inte så konstigt att säkringen går.

Men borde den inte kräva sin ström oavsett ledningslängd och därmed belasta elnätet mer?
Jo jag vet att jag inte vet nåt, därför jag frågar ;)
Och jo jag har sett till att den är ensamförbrukare när jag använt den.

Jag kan möjligen tänka mig att den får en lägre spänning och blir klenare så att den lättare låses fast med en lång kabel. Hur det påverkar risken att säkringarna går vet jag inte, men är det inte enkelt att prova att koppla in den utan skarvsladd? Möjligen är problemet att du begär för mycket av kvarnen genom att stoppa i större saker än den är avsedd att mala.

Erik

vad är det för area på sladdvindans kabel 1,0 mm2 eller 1,5 mm2?
Med full fräs på kvarnen så drar den 9,13 A, om den då kör fast så drar den ännu mer och då går proppen.
Proppen löser snabbare än det inbyggda och det är bara att beklaga.

Det beror på vad för sorts motor det sitter i kvarnen, en asynkronmotor kan dra högre ström när den får lägre spänning (som det blir med lång kabel).

En motor med kollektor (typ borrmaskin) drar mindre ström vid lägre spänning och då minskar effekten och risken för fastkörning ökar.

Lång kabel är INTE bra, men vad gör man? Flytta grenarna närmare uttaget.

Protte

Det är enklare att skriva här än leta upp pinnarna under snön ;)
Sen själva jobbet.
Den fungerar jättebra till raka grenar utan krona men hur många såna har man?
Hela vitsen med att beskära nåt slutar med att man får grenar som inte är optimala för en kompostkvarn.

Sen tycker jag att det inbyggda överbelastningsskyddet borde lösa ut innan proppen i skåpet då den är specad till 2100W och proppen ska tåla 2300W.Väldigt teoretiskt och det finns säkert nån logik varför det inte blir så men vad vet jag?

Anledningen till att jag ligger back i det hela är att kvarnen gick i sönder i höstas när jag skulle använda den.
Gjutningen till anhållet sprack.
Jag fick en ny på garantin.
Fick hem den men provkörde den inte just då.
Baxade ut den när jag skulle använda den men den var stendöd.
Fick ännu en ny på garantin, eventuellt lagades den, vet ej.

Sen kom snön....

Det som göms i snö kommer upp i tö så jag saknar snön just nu....

prototypen skrev:
vad är det för area på sladdvindans kabel 1,0 mm2 eller 1,5 mm2?
Med full fräs på kvarnen så drar den 9,13 A, om den då kör fast så drar den ännu mer och då går proppen.
Proppen löser snabbare än det inbyggda och det är bara att beklaga.

Det beror på vad för sorts motor det sitter i kvarnen, en asynkronmotor kan dra högre ström när den får lägre spänning (som det blir med lång kabel).

En motor med kollektor (typ borrmaskin) drar mindre ström vid lägre spänning och då minskar effekten och risken för fastkörning ökar.

Lång kabel är INTE bra, men vad gör man? Flytta grenarna närmare uttaget.

Protte
Just det där sista jag var ute efter.
Hjälper det?

Sen har jag ingen aning om arean på sladdar, varken i huset eller på förlängarna.

Om uttaget är avsäkrat på 10A är det i princip säkert att det är 1,5mm2 i väggen. Arean på förlängningssladden står präglat på kabeln. Det står antagligen något i stil med <HAR> H05RN-F 3G1.5, vilket skulle betyda gummikabel med tre 1,5mm2-ledare varav en är jord.

Men vad har det för betydelse i praktiken?

En klenare kabel ger mer spänningsfall, dvs kvarnen får en lägre spänning. Beroende på motortyp så innbär detta antingen att den blir klenare eller att den drar en högre ström.

Men påverkar det proppens vilja att lösa ut?

Ja, fast åt andra hållet - det löser ut senare än om du inte använt en skarvsladd.
Vilken säkring anger bruxet till kvarnen att du ska använda?
Vilken typ av säkring använder du i verkligheten? (diazed gL/gG, B-dvärg, C-dvärg).

Scenario 1: kvarnen blir klenare så att den fastnar lättare.
Scenario 2: kvarnen drar mer ström.

Båda fallen leder till att säkringen löser. Prova helt enkelt att köra den utan 25m-vindan. Funkar det bättre kan det vara värt att skaffa en rejälare förlängningskabel.

Jag använder 10A med snigel, porslinspropp alltså.

sajjen skrev:
Scenario 1: kvarnen blir klenare så att den fastnar lättare.
Scenario 2: kvarnen drar mer ström.

Båda fallen leder till att säkringen löser. Prova helt enkelt att köra den utan 25m-vindan. Funkar det bättre kan det vara värt att skaffa en rejälare förlängningskabel.
Nu var det ju det här med snön ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.