Förra ägaren till kåken skulle tilläggsisolera ena ytterväggen, det var väl ett trevligt initiativ.

Har spikar fast reglar och spånskivor med isolering mellan. Varmt och fint.

Men eluttaget på väggen öppnar han bara upp, drar ut tåtarna så de når 45-50mm längre ut och sätter fast uttaget direkt i träet på den nya väggen, sedan på med kåpan.

Lyser man in i detta eluttag med lampa ser man tydligt att det finns ingen dosa inuti utrymmet och man skymtar den gamla dosan en 5-6 cm in i väggen. Isoleringen ligger fritt om det skulle slå en gnista i uttaget.

Nu vill jag säkra upp så inget händer!

Jag funderar på att köpa en dosa med små "vingar" man fäller upp inne i väggen och klämmer fast tillsammans med höljet på utsidan. Risken är då att man tappar uttaget in i väggen när man ska öppna det (om man inte limmar fast det iofs, men det känns sådär...) Kanske kan få karva bort lite av botten på den nya dosan så att den rymms inne i utrymmet och så att det blir hål för kablarna.

Alternativ två är att köpa ett par slags "ringar" som man bygger på dosan med ut till jämn höjd med väggen. Tillsammans med långa skruv som når.

Avståndet ser ut att vara 70mm i dosan mellan skruvarna som håller i jacket.

Var kan man köpa den här typen av ringar? Och är så långa skruvar som passar Thorsmansdosor från 70-talet vanliga?

Om det ens är någon som begriper ett ord av vad jag pratar om :P

Ska försöka ta bilder och visa lite bättre :)

Fixade nyss elen på ett ställe där det var exakt så som hos dig. Det gick inte med distansringar eftersom ibland kunde orginaldosan sitta 5-10cm fel i sidled också + att det blir väldigt många distansringar.

Vi satte nya rot-dosor och drog om all FK till ny EKK.

Hmm, ja jag ringde just den lokala bygghandeln som sa att skruvarna till distansringarna kunde bli bekymmer att hitta med...

Blir nog att karva dit en rot-dosa, sedan får svärfar som är behörig elektriker komma och välsigna eländet och slå på strömmen :)

Vad skönt, nu tar det ännu längre tid innan rummet blir klart :D ;)

Nu är ju inte vanlig stenull eller glasull brännbart. Så att isoleringen skulle brinna av en gnista är osannolikt. Men naturligtvis skall det ändå fixas. Om det är möjligt försök och dra 3G 2,5 istället 1,5 till det uttaget eftersom kabeln ligger mitt i isoleringen, där den inte skall ligga.

Redigerat:
Vad trött man kan bli på sånt där... man ser det ju lite då och då.

//Patrik

Rrrrr skrev:
Vi satte nya rot-dosor och drog om all FK till ny EKK.
Varför behövde ni byta till EKK. Låg FKn för "välisolerat" (värmeproblem) eller var det andra fel. Drog ni EKK utanpåliggande eller? Tycker att det borde räckt med att bara "klämma dit" en ROT dosa för att få kopplingsutrymmet lite mer OK. Nyfiken! (eller kanske bara dum...)

FKn nådde inte ut till den nya ROT-dosan. Och det är ju inte så bra med dolda kopplingar.

Vi drog EKK i befintliga rör så de nådde ut till de nya dosorna

OK. Tack!

Rrrrr skrev:
FKn nådde inte ut till den nya ROT-dosan. Och det är ju inte så bra med dolda kopplingar.

Vi drog EKK i befintliga rör så de nådde ut till de nya dosorna
Får man dra EKK i rör, nu för tiden?

Det har man väl alltid fått göra?

Bo.Siltberg skrev:
Det har man väl alltid fått göra?
Se där, jag hade för mig att i princip allt annat än FK, riskerade att komma ivägen för den som borrar eller spikar i väggen och alltså var förbjudet. Fast då har jag kanske missförstått något?

305 skrev:
Se där, jag hade för mig att i princip allt annat än FK, riskerade att komma ivägen för den som borrar eller spikar i väggen och alltså var förbjudet. Fast då har jag kanske missförstått något?
Däremot är kulo (EKRK) inte tillåtet att dra är i rör med yttermanteln på. Det är OK att dra korta bitar när man går igenom en vägg m.m.

Redigerat:
Däremot är kulo (EKRK) inte tillåtet att dra är i rör med yttermanteln på.
Var igår hos en kamrat som fått en acctanksinstallation gjord i pannrummet och där har tokarna som installerat dragit EKRK från centralen i Rör/slang och dessutom klippt av biledaren. Vet inte om den är avklippt hela vägen men i vart fall i dosan mitt på. Dom gjorde nämligen en annan tavla med installationen först och har nu flyttat på styrningen till tankarna(förra gången ansluten via ett IP21 uttag) så istället för att ta bort kabeln och dra den en mer korrekt väg så har man satt en dosa och skarvat på med nära 10m kabel i onödan.

Kan för mitt liv inte begripa att installatören (tveksam på behörigheten) valt att dra EKRK i rör/slang jämfört med en EKK. Det måste ju ha varit ett mycket dyrare alternativ än att bara klamra en EKK samma väg som en massa andra kablar går.

Behöver jag säga att röret längs taket bara sitter uppfäst på endast några få ställen ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.