1 058 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Sensor som slår av ström tillfälligt?
Ska försöka förklara så enkelt som möjligt.
Söker en lösning där elen till en apparat kopplad på uttag X bryts i cirka 5sek när (innan) man passerar den. De automatiska sändarna bör förstås finnas på varsin sida om X för att elen ska kunna brytas när man kommer från endera hållet.
Sändarna ska kunna monteras utanpåliggande (batterdrivna?).
Har försökt kolla på något Wavemanalternativ men får inte ihop det.
Söker en lösning där elen till en apparat kopplad på uttag X bryts i cirka 5sek när (innan) man passerar den. De automatiska sändarna bör förstås finnas på varsin sida om X för att elen ska kunna brytas när man kommer från endera hållet.
Sändarna ska kunna monteras utanpåliggande (batterdrivna?).
Har försökt kolla på något Wavemanalternativ men får inte ihop det.
Låter dom ett spännande projekt. Blir nyfiken att få veta mer detaljer? Funkar det inte med en rörelsensor + tidskrets?
Våra katter bor på ovanvåningen där de har lucka ut i det fria.
De får inte vara på nedanvåningen för av någon anledning förstör dom därnere. Nu fungerar det inte att spärra trappan med grind längre, dom hoppar över och för att minska risken för att de ska skada sig vill jag installera en manick som ger ifrån sig ett ultaljudbip när man går förbi. Då behöver jag en sensor uppe och en nere i trappa i brösthöjd som tillåter människor att gå förbi utan att skrämma livet ur katterna i onödan.
Jag är ingen elektriker så en relativt färdigbyggd lösning/kombination av apparater hade varit fint
De får inte vara på nedanvåningen för av någon anledning förstör dom därnere. Nu fungerar det inte att spärra trappan med grind längre, dom hoppar över och för att minska risken för att de ska skada sig vill jag installera en manick som ger ifrån sig ett ultaljudbip när man går förbi. Då behöver jag en sensor uppe och en nere i trappa i brösthöjd som tillåter människor att gå förbi utan att skrämma livet ur katterna i onödan.
Jag är ingen elektriker så en relativt färdigbyggd lösning/kombination av apparater hade varit fint
Högre grind låter enklare. Skada sig? Ja det klart allt kan ju hända men nog brukar en katt kunna bedöma hur och var man ska hoppa utan att skada sig.Bautanalle skrev:Våra katter bor på ovanvåningen där de har lucka ut i det fria.
De får inte vara på nedanvåningen för av någon anledning förstör dom därnere. Nu fungerar det inte att spärra trappan med grind längre, dom hoppar över och för att minska risken för att de ska skada sig vill jag installera en manick som ger ifrån sig ett ultaljudbip när man går förbi.
Hehe man skulle tro det men icke. När jag bodde i lägenhet på sjätte våningen hoppade dena en, nääästan, två gånger. Den har hoppat ett par gånger från ovanvåningen till nedervåningen i huset. Tror att om den lär sig att nedanvåningen är dålig/läskig så är det bättre för den.
Alfredo skrev:
I princip så behöver jag en vanlig sensorkännare, bara med "tvärtomfunktion". Borde ju finnas.
Inge spännande alls. :blushing:
Fnulade bara på RFID kattluckan som varit på tapeten här ett tag.
Liknande lösning borde fungera, men istället för att öppna en lucka så drar den ett relä som styr en "manick som ger ifrån sig ett ultaljudbip"
Fnulade bara på RFID kattluckan som varit på tapeten här ett tag.
Liknande lösning borde fungera, men istället för att öppna en lucka så drar den ett relä som styr en "manick som ger ifrån sig ett ultaljudbip"
Tror du verkligen att det skulle fungera i längden? Jag är rädd för att nyfikenheten till slut skulle få dem att ignorera "bipet" och hoppa ändå. Nej jag är nog mer inne på att du på något sätt borde försöka stoppa dom rent fysiskt från att hoppa.Bautanalle skrev:
Klicka här för att svara