Har ett tag funderat på att skaffa mig en induktionsspis (inte häll, utan spis), efter att ha fått höra att de fungerar som magi :)
Funderar dock på hur lätta det är att koppla in, och om man bör räkna med en massa extrakostnader.
Jag har hört att man bör ha framdragen nolla för att kunna koppla in, samt även 3 fas, och har försökt luska lite för att komma fram till om jag har det.

400V vet jag att jag har, men är osäker på om det är 3-fas eller 2-fas samt om nolla finns dragen. Den nuvarande spisen verkar vara kopplad enligt det 3-fas kopplingsschema som sitter bak på spisen. Nuvarande spis (en gammal med gjutjärnsplattor) är inkopplad med fyra sladdar- en blå, en brun, en svart och en gulgrön jord.

Vägguttaget är ett perilexuttag. Dock är jag lite undrande eftersom jag har läst att nollan ska sitta längst upp till vänster (position 1), men när jag har mätt spänningen, så tolkar jag det som att jag har en nolla, men den sitter på position 3.

Dvs, jag har tänkt mig perilexen i väggen som
1 2
3 4

och har mätt upp följande (ca):
1-2 400V
1-3 230V
1-4 400V
2-3 230V
2-4 400V
3-4 230V

Frågan är alltså: Tänker jag rätt, har jag en nolla placerad på position 3? Och isåfall, varför kan man tänkas ha placerat den där istället för pos.1 ? Är det korrekt att tolka detta som att jag har ett 400V 3-fas med dragen nolla?

Hur mycket jobb är det att installera en induktionsspis till ett sådant här uttag, är det något som sannolikt ingår i företagens installations-tjänst (hade tänkt köpa från tretti.se), eller är det något som man får räkna med att plocka in en egen elektriker för?

Antingen är uttaget vridet 90 grader eller så är det felkopplat. Hur blir det om du jämför med styrklackarna i uttaget. Det måste kollas upp noga.
Annars ser det ut som om du har tre faser och kanske en nolla... Är man försiktig så bör man lyfta på kåpan och räkna till fem ledare, och göra detsamma i centralen. Det kan ju vara en fusknolla tagen från skyddsjorden.
Sedan är det alltid bra att mäta att kabeln är frisk då det handlar om stora strömmar.

Är allt rätt kopplat så är det bara att plugga in den nya induktionshällen.

Du har bara fyra ledningar om jag förstått rätt. Perilex brukar väl ha jord i mitten. Om inte är det konstigt, för en ledning måste alltid vara jord. Om du verkligen har bara fyra ledningar är det av allt att döma nr 3 som i så fall är jord enligt din numrering. Numrena 1, 2, 4 är fasledningar, och då finns ingen nolla. Då har du har bara tillgång till 400 V spänning som gäller mellan faserna att koppla till, ingen 230V utan att ledningarna dras om. För det måste finnas en femte ledning, nollan också. Det är 230V mellan jord och faser också, så att med bara mätning kan du inte vara säker på vad som är vad. Till Jord får du inte koppla annat en apparatens skyddsjord. Om man förväxlar jord och nollan skulle alla jordade apparthöljer huset kunna bli strömförande. Livsfarligt.

Redigerat:
Färgen på jordledningen är en klurig sak, nyare kopplingar är den gröngul, men in äldre elsystem (som i mitt hus) använde man andra färger. Röd t.ex var förr vanlig som jord. Att gissa är livsfarligt. Det kanske är lite sena kommentarer till tråden för frågaren, men det finns andra som läser.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.