2 507 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Placering av normkapsling med reläer etc.
Hejsan,
Det har diskuterats en hel del här på forumet var (vilken höjd...) elcentralen får sitta. Jag har dock inte lyckats hitta huruvida samma regler gäller för en liten normkapsling som innehåller reläer etc för styrning av belysning.
Gäller samma regler här eller har man större frihet att placera en sådan kapsling tex nära golvet i kattvinden...?
En vanlig utanpåliggande koplingsdosa får vad jag vet sitta nära golvet så varför inte en normkapsling...?
ojniemin
Det har diskuterats en hel del här på forumet var (vilken höjd...) elcentralen får sitta. Jag har dock inte lyckats hitta huruvida samma regler gäller för en liten normkapsling som innehåller reläer etc för styrning av belysning.
Gäller samma regler här eller har man större frihet att placera en sådan kapsling tex nära golvet i kattvinden...?
En vanlig utanpåliggande koplingsdosa får vad jag vet sitta nära golvet så varför inte en normkapsling...?
ojniemin
En tänkbar är förklaring är att barn inte skall kunna leka med säkringar och jfb samt att komponenterna i centralen skall skyddas mot ofrivillig åverkan (tillsparkad).
Nu är ju inte det du skall montera någon vanlig elcentral utan mer ett "automatikskåp". Välj ett IP55 (54) klassat skåp som skyddar komponenterna från smuts och mekanisk åverkan.
Nu är ju inte det du skall montera någon vanlig elcentral utan mer ett "automatikskåp". Välj ett IP55 (54) klassat skåp som skyddar komponenterna från smuts och mekanisk åverkan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Och tycker man om att ligga på golvet och koppla så får man sätta skåpet nere vid golvet.
Finns väl något sunt förnuft som talar om betjäningshöjd så en elcentral hos en rullstolsburen sitter lite lägre än "normalt" t.ex.
Protte
Finns väl något sunt förnuft som talar om betjäningshöjd så en elcentral hos en rullstolsburen sitter lite lägre än "normalt" t.ex.
Protte
Problemet är att utrymmet är format så att enda väggen är den låga väggen som möter snedtaket vid kattvinden. Ja, gavelväggarna finns ju också men det är något krångligare att få dit kablarna i mitt fall.
Jag tolkar era svar som att det är ok att ha en sådan "automatikskåp" lågt ner. Då får jag planera för det.
Egentligen så var jag lite osäker på om man får placera normapparater i en kapsling utanför centralen men det verkar som att det är ok...(?) Jag kan inte förstå varför man inte skulle få göra det men elsäkerhetsverket har en förmåga att överraska ibland.
Tack för era svar så långt!
Jag tolkar era svar som att det är ok att ha en sådan "automatikskåp" lågt ner. Då får jag planera för det.
Egentligen så var jag lite osäker på om man får placera normapparater i en kapsling utanför centralen men det verkar som att det är ok...(?) Jag kan inte förstå varför man inte skulle få göra det men elsäkerhetsverket har en förmåga att överraska ibland.
Normapparater är OK att placera i ett skåp avsett för sådana. Däremot skall man alltid ha koll på den sammanlagda effektutvecklingen i skåpet (värme), men det är knappast något problem i ditt fall.ojniemin skrev:Problemet är att utrymmet är format så att enda väggen är den låga väggen som möter snedtaket vid kattvinden. Ja, gavelväggarna finns ju också men det är något krångligare att få dit kablarna i mitt fall.
Sedan är ju dokumentionen viktig. Det som kan vara lurigt i en villa, är om flera grupper sammanträffar i automatikskåpet t.ex manöverspänning 230 V från en grupp och belastningar från andra grupper. Då är det lätt att en "hempulare" får en stöt om han försöker att laga något.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har du möjlighet att sätta ett infällt skåp kan ju det vara att fördra om det hamnar lågt och utsatt
Klicka här för att svara