Hej!

Planerar för nybygge och tänkte att jag själv kan förbereda för matarkabeln från gatan. När det gäller kabelskyddsrör från gatan in till mätarskåpet, funkar följande skyddsör: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-31410.aspx ?
Skall det ligga sand runt om röret på 60 cm djup och var köper jag sk skyddssand eller annat skydd som skall markera röret och på vilken höjd skall detta skydd ligga på?

MvH

Henrik

Vilken dimension du ska ha på kabelröret får du fråga elverket som ska dra in kabeln, vissa elverk vill ha 110 rör men för det mesta så är det ok med 50 slang eller rör om den har slät insida. Röret behöver egentligen inte täckas med något annat än jord men det är ju inte fel att lägga den i lite lättare material tex grus eller sand. Ovanför röret mellan 100-200mm kan man lägga ett gult kabelband så att man hittar detta först när man gräver.

Tack. Skall kolla med elverket men har fått för mig att 50 mm var ok sist vi pratade. Det gäller bara kolla att det är slät insida.

MvH

Henrik

Hos vissa nätägare får man gratis dom rör som behövs, så fråga nätägaren.
Så ett råd till ALLA som tänker bygga fråga nätägaren eller den elinstallatör ni tänker anlita innan ni börjar planera för mycket. Det kan bespara er både pengar och besvär.

Den typ av Byggmax-rör TS länkar i #1 brukar inte godtas av elverken, även om det praktiskt skulle vara ok kan de vara lite tjuriga och iofs med all rätt kräva "gör om, gör rätt". Följ råden elmont ger när det gäller servisledning före mätare, på egna anläggningens sida funkar ju rören bra om man vill använda dem.

C
Jag hade då klart och tydliget för mig att man INTE behövde ha nåt märkband när man använde rör?

Man behöver inte ha märkband när man lägger rör/slang men i de flesta fall så lägger jag alltid det ändå, minskar risken att rören blir avgrävda av någon anledning.

Men som vissa skriver, kolla upp allt detta med din elinstallatör då det är han som ska ha kontakten med elverket genom föranmälan och han har troligtvis koll på vilka krav de har där du bor.

Jag skall kolla med elverket vad som gäller i kommunen. Får väl även kolla om det är möjligt att sätta mätarskåpet på reglar tills väggen kommer på plats så slipper jag flytta allt.. Är det lämligt att köpa en mindre byggcentral under byggtiden? Är i behov av 3-fas för kompressorn samt vanligt 1-fas för diverse maskiner.

Är du tänkt att bygga själv?

Ja jag kommer ha delad entreprenad. Kommer dock köpa prefab efter ritning och ta in hjälp för stomresning och el + en del annat. Jag har dock en kompis som elektriker och tänkte försöka ta in honom på löpande räkning från hans företag när det kommer så långt. När det gäller förberedelse för inkoppling av byggel/mätarskåp tänkte jag gräva ner skyddsröret själv då jag har tillgång till grävmaskin gratis och då spara lite pengar på detta.

• Gilla
Thhi
  • Laddar…
Ett råd till dej som självbyggare om du inte själv har erfarenhet köp in tjänsten för samordningen, saknar man erfarenheten är samordningen kanske den svåraste biten för att få flyt på jobbet (rätt sak på rätt tid) man måste ha bra framförhållning så att dom som ska dit kan planera in jobben i god tid och att inte få flyt på jobbet kan bli rätt dyrt.
Angående elservice det är ditt ansvar att lägga tomrör från tomtgräns till mätarskåp,
Det är en behörig installatör som måste göra mätaranmälan men FÖRST ska han göra en föranmälan så nätägaren ges en rimlig tid att planera anslutningen.
Du kan själv beställa en byggkraft som sedan troligen används till permanent matning för huset.
Prata med nätägaren och kom överens om vart du ska gräva och fråga om kabelrör, ska du ha fast telefoni ska du prata med det telebolag du tänker utnytja, lika om du ska ha bredband dom kan je dig besked om hur det fungerar i just ditt område.

Ok. Tack igen. Jag kommer åtminstone påbörja delarna själv. Jag avser att göra grunden själv men ta hjälp vid gjutningen. Jag får kolla med ellerantören vad som gäller. Jag vet att det är framdraget el till tomtgräns på respektive tomt så det borde gå smidigt. Det finns även fiber vid tomtgräns. Dock kommer vi börja först i April så det känns som vi har hyfsad framförhållning än så länge.

En annan fråga är hurvidare man skall sätta mätarskåpet på garaget eller huset? Finns det fördelar /nackdelar beroende på val? Om man sätter mätarskåpet på huset går man då direkt från mätarskåp till garage eller går man via säkringspanelen till garaget?

MvH

henrik

Fundera länge på var det är minst sannolikt att en vägg byggs om och sätt mätarskåpet där...

Både hus och garage kan ju tänkas byggas om i framtiden, men om det till exempel finns en bergvägg eller en tomtgräns strax invid en vägg så är väl chansen rätt liten att det byggs ut åt just det hållet...

Jag föredrar garaget, orsaken är att skåpet är rätt djupt och tar en av isoleringen samt att det brukar bli lite skador på isoleringen där alla rör ska gå. Jag drar en separat ledning från mätarsåp till hus och en från mätarskåp till garagecentral, i ett modernt skåp är det lätt att avsäkra resp. kabel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.