Hej,

Jag kommer snart sätta upp nya väggar i källaren. Betong överallt. Kommer använda mig av plåtreglar.
Skulle helst vilja göra så mycket som möjligt innan elektrikern kommer dit och drar kablar samt kopplar ihop elen. Som tex att sätta upp apparatdosor och kopplingsdosor. Jag tänkte dra VP-rör och sätta upp dosor på lämpliga ställen. Men hur sätter jag fast dem? Normalt så skruvas de väl in i träreglar? Hur ska jag göra när det är betong/plåt?
Jag kommer sätta osb + gips på plåtreglarna sedan. Tänkte använda hole in one sökare för att hitta dosorna.

Mvh

Stefan

På samma sätt som träskivorna skruvas fast i plåtreglerna; med skruv. Eller har jag missuppfattat frågan?

Ah. spika fast dosan på en träbit och skruva fast träbiten genom plåtregeln.

Spika fast dosan på en träbit och skruva fast träbiten genom skivorna. Använd en bit regelvirke så sitter dosan stenhårt när väggen är dubblad.

Skojar ni??? Spika fast dosan på en träbit och sedan skruva fast den biten på regeln?? Snacka om tidskrävande..
Hitta en träbit, hitta spik, spika fast dosan OCH sedan skruva fast den. Varför inte bara använda regelfästen och skruva fast dosan direkt med skruv?? (Möjligtvis att man får klicka på ett skivfäste på dosan (VP-2 då alltså) ).

Två personer i tråden har fått det rätt. TS, gör så. Man ska inte göra det svårare för sig än vad det egentligen är...

//Patrik

Läs en gång till, varför snöa in på regeln? med en kottling sätter man dosorna vart man vill på väggen oberoende av vart reglarna är. Lättast är annars smältlim och distansfästen.

elmont skrev:
Läs en gång till, varför snöa in på regeln? med en kottling sätter man dosorna vart man vill på väggen oberoende av vart reglarna är. Lättast är annars smältlim och distansfästen.
Varför snöa in på kottling? Med skivfästen som det bara är att klicka på dosan (VP-2) så kan man limma/skruva fast dosan vart man vill.

Edit: Eller ja, du nämnde distansfästen vilket verkar ha samma funktion som skivfästen...

//Patrik

Tackar för tipsen alla! Ett par följdfrågor angående
http://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa-med-regelfaste?category_id=1923 apparatdosa med regelfäste.
Fungerar denna när man har dubbel gips, eller i mitt fall osb + gips? Behöver man ha en extra distansring då, eller ska jag välja en annan dosa.

En sak till som jag funderar på är följande:
Man skruvar fast skruvplåten på regeln på lämpligt ställe, sedan ska första lagret osb på, jag har innan dess satt i en magnetisk sökare i apparatdosan. När jag sätter dit skivan så kommer jag ju inte kunna sätta den hela vägen mot väggen och skruva fast den mot reglarna? Detta då apparatdosan sticker ut från reglarna. Eller tänker jag fel?
Hur brukar ni göra?

stew skrev:
Tackar för tipsen alla! Ett par följdfrågor angående
[länk] apparatdosa med regelfäste.
Fungerar denna när man har dubbel gips, eller i mitt fall osb + gips? Behöver man ha en extra distansring då, eller ska jag välja en annan dosa.

En sak till som jag funderar på är följande:
Man skruvar fast skruvplåten på regeln på lämpligt ställe, sedan ska första lagret osb på, jag har innan dess satt i en magnetisk sökare i apparatdosan. När jag sätter dit skivan så kommer jag ju inte kunna sätta den hela vägen mot väggen och skruva fast den mot reglarna? Detta då apparatdosan sticker ut från reglarna. Eller tänker jag fel?
Hur brukar ni göra?
De där dosorna är så fiffiga så du kan genom att gänga ut den gröna ringen en bit göra att så att får "perfekt" tjocklek på dosan så att den passar olika skivmaterial. OSB och gips funkar den där dosan utmärkt till. Ska du ha trippelgips däremot, då är du antingen tvungen att köpa en dosa med en blå ring eller köpa denna och sedan byta ut ringen mot en blå (men det är ju inte relevant så).

//Patrik

P
Hmmm VP-2 for ever.... :)
Men sätt fast vinklarna först i dosan och se till att låsklackarna i vinkel låser dosan.
Sen skruvar du fast vinkeln/dosan i regeln med ett korta självborrande montageskruv. Sen sätter du OSB och sen gips precis som Patrik säger och dosorna har som sagt justerbara ringar

Kalas, då börjar jag få koll på det. Hur ska jag tänka med magneterna ("hole in one"). Går de igenom båda skivorna, eller ska jag använda dem två gånger, en gång för att göra hålet i osb:n en gång för gipset?

Smidigt detta!

stew skrev:
Kalas, då börjar jag få koll på det. Hur ska jag tänka med magneterna ("hole in one"). Går de igenom båda skivorna, eller ska jag använda dem två gånger, en gång för att göra hålet i osb:n en gång för gipset?

Smidigt detta!
Japp, magneterna är inte tillräckligt starka för att klara båda skivorna. Du får fixera skivan i överkant sedan låta den hänga i nederkant för att dosan sticker ut, sen är det bara att dra hål. tänk på när du sätter gipset att skruva ut den gröna ringen på dosan lite så att magneten får bra fäste genom gipset.

Hej igen,

Nu har jag fått hem alla mina vp-2 dosor.
Men jag har en fundering. På vissa ställen vill jag sätta flera dosor på rad. Helst från höger till vänster. I där vill jag tex ha uttag sedan som då ska vara bredvid varandra. Men hur får jag rätt avstånd mellan dosorna? Går de att montera fast i varandra?
Om jag sätter alla dosor i reglar så kommer de ju hamna lodrätt och inte horisontellt som jag vill ha dem. Och det är samma bekymmer med avståndet där. De flexirören som sticker ut borde väl gå att docka med varandra eller så?

Mvh

Stefan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.