Ola78
Håller på och gör i ordning ett rum i huset. Nu är det så att jag undrar om det jag har stött på som husets förra ägare gjort är godkänt eller jag måste riva och göra nytt. Elen till rummet matas in i en takdosa och därifrån vidare med 2 vp-rör in i en dosa över fönstret, se bild. Det ena röret försörjer alla 230 voltsuttagen med ström, alltså en grupp medans det andra försörjer 400 volts elementet alltså en grupp där. Att man inte får blanda 2 grupper i samma rör vet jag, men hur är det i detta fallet där gruppen för elementet är dragen genom apparatdosan, är det tillåtet? Misstänker att det inte är det och då är det väl bara att riva och göra om det ordentligt. Hoppas jag inte rört till det för mycket när jag försökt förklara. Tack på förhand.

• Eluttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger de på olika grupper är det definitivt inte ok, möjligtvis om de var samlade i en 3-fasgrupp och uppmärkt därefter men det är inte heller direkt praxis att blanda uttag/belysning 230V med värme 400V.
Det innebär ingen direkt fara (det som kan hända är om man säkrar ur uttagen för arbete, så är det fortfarande spänning på trådarna till radiatorerna och man åker på en smäll och i värsta fall dör), men är inte fel att ställa det till rätta och det är du som fastighetsägare som är ytterst ansvarig.

Redigerat:
En möjlighet är väl att använda 230 volts element

Ola78
Hm, det var det jag misstänkte. Det är 2 helt skilda grupper, vet inte varför de envisats med att använda apparatdosan som genomgång. Nåja, det är väl bara att bryta ihop och komma igen och göra det riktigt :(

Ola78
elmont skrev:
En möjlighet är väl att använda 230 volts element
Du menar att man kopplar bort den ena fasen och lägger in den som är kvar på enfasgruppen som finns?

Om det är olika grupper så skulle du ju kunna koppla om det till en trefasgrupp, så blir det lite mer rätt.
Förslagsvis en trepolig säkring och/eller JFB också.

//Patrik

Ola78
Takdosan i rummet agerar ju kopplingsdosa för matningarna för de olika grupperna, alltså att elementet och vägguttagen kommer in i 2 olika rör i takdosan och sedan vidare som jag beskrivit det innan. Gäller samma regler när det är en takdosa som agerar kopplingsdosa, alltså att man inte får ha flera grupper eller är det tillåtet där?

Det är inte strängt förbjudet, men dosorna bör innehålla en avskiljning mellan dessa två kretsar så att det tydligt framgår att det handlar om olika grupper. Det kan vara svårt att få till i praktiken. Men det finns en skiljevägg till Eljos takdosor: E14 206 94

e1420694.jpg

Varför går elvärmegruppen genom takdosan? Går den bara igenom? Alltså, en in, och en ut?

Om man drar om denna med ekk kabel som går hel genom dosan så blir det åtminstone lite mindre fel.

Bättre att skippa den ena matande röret och dra in en 3fasgrupp i det andra röret. Två faser drar man helst obrutet från centralen, genom takdosan och till radiatorn. Man ska även märka i centralen att det är en trefasgrupp.

Ola78
Jag vet inte varför den går igenom takdosan alltså matning in och sen en ut för elvärmen. Får väl ta och fixa det också, dra elvärmen i en grupp hela vägen från centralen förbi takdosan istället. Då borde det inte bli några oklarheter i framtiden, dessutom finns det ett rum till på vägen till centralen som ska göras iordning och då borde man kunna sätta en kopplingsdosa och förbereda för att i framtiden kunna använda gruppen till värmen där med.

Är det inte så att man får dra flera grupper med olika spänningar i samma rör bra kablarna är godkända för den högre spänningen. Men det är inte tillåtet att koppla i samma utrymme med olika spänningar.

Man ska inte blanda grupper i samma dosa. Alltså olika grupper (Olika faser i samma 3fasgrupp, kan däremot gå bra).

hkall skrev:
Är det inte så att man får dra flera grupper med olika spänningar i samma rör bra kablarna är godkända för den högre spänningen. Men det är inte tillåtet att koppla i samma utrymme med olika spänningar.
Båda fallen är tillåtna enligt reglerna, men kringgärdade av ett antal andra snåriga regler (som vi utrett här på forumet ett par gånger).
Så standardsvaret på frågan är no no.

Bo: Utan att behöva grotta ner sig i snåriga regler så kan man helt enkelt säga att blanda olika grupper i samma dosa strider mot denna:

ELSÄK-FS 2008:1 2kap. 1 § ;)

Alltså nu snackar jag om olika grupper. Inte olika faser från samma grupp.

Ja, det var väl ung vad jag skrev.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.