6 312 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
koppla diskmaskin från spis
Lägger in en fråga till..
En polare köpte sig en diskmaskin och bad mig om hjälp att koppla in den. Var där o rekade men det finns ingen bra lösning att dra en ny ledning genom hela betonglägenheten. Men bredvid står spisen som har 3fas N + jord 1,5 framdraget. Kan jag tjuva en en fas + nolla o Jord därifrån om jag byter de 3st 10 A säkringarna i centralen mot 1 st 3-pol 10 A ?
Om man accepterar det faktum att man kanske inte kan diska och köra spisen i bott samtidigt.
En polare köpte sig en diskmaskin och bad mig om hjälp att koppla in den. Var där o rekade men det finns ingen bra lösning att dra en ny ledning genom hela betonglägenheten. Men bredvid står spisen som har 3fas N + jord 1,5 framdraget. Kan jag tjuva en en fas + nolla o Jord därifrån om jag byter de 3st 10 A säkringarna i centralen mot 1 st 3-pol 10 A ?
Om man accepterar det faktum att man kanske inte kan diska och köra spisen i bott samtidigt.
Kan man inte ta ström från nått vanligt uttag i närheten, om man nu inte vill göra det riktigt och dra fram en egen matning. Dessutom tvekar jag till att man draget 1,5 mm2 till en spis det är ovanligt, det finns ju ingen anledning att inte dra 2,5 mm2.
Ja, tidigare så installerade vissa personer med kabelarean 1,5 mm2 för gruppledning till en spis.
Det är ju inte så lämpligt nu när man har högre belastning osv.
Sedan så skall man inte installera vidare från "spisuttaget" till vägguttag för diskmaskin etc.
Anslutning sker offtast från ett annat vägguttag (skyddsjordat) i köket.
Det är ju inte så lämpligt nu när man har högre belastning osv.
Sedan så skall man inte installera vidare från "spisuttaget" till vägguttag för diskmaskin etc.
Anslutning sker offtast från ett annat vägguttag (skyddsjordat) i köket.
Jag skulle inte skriva 1,5mm2 om jag inte visste det.. Skulle jag hitta på?
Anledningen till att jag ville ta där ifrån är att det blir snyggast(osynligt) Gammal betonglägenhet och närmsta eluttag är ju det i bänkarmaturen. Finns ingen snygg väg att gå ner dill diskmaskinen från det. Finns inga andra i närheten. Man vill ju ha lite känsla för vad som är snyggt o inte. Även om säkerheten går först så klart. Men i praktiken innebär väl inte detta någon sorts fel ur säkerhets synpunkt?
Sen när du säger att man inte gör så det förstår jag. Men om det e så han vill ha det? och det inte e osäkert? 3-pol 10 säkring i skopet..? Vad blir fel?
Tack att ni e med o diskuterar.
mvh Dell
Anledningen till att jag ville ta där ifrån är att det blir snyggast(osynligt) Gammal betonglägenhet och närmsta eluttag är ju det i bänkarmaturen. Finns ingen snygg väg att gå ner dill diskmaskinen från det. Finns inga andra i närheten. Man vill ju ha lite känsla för vad som är snyggt o inte. Även om säkerheten går först så klart. Men i praktiken innebär väl inte detta någon sorts fel ur säkerhets synpunkt?
Sen när du säger att man inte gör så det förstår jag. Men om det e så han vill ha det? och det inte e osäkert? 3-pol 10 säkring i skopet..? Vad blir fel?
Tack att ni e med o diskuterar.
mvh Dell
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 919 inlägg
Ja, det är inte så lätt att köpa nya vitvaror till en gammal lägenhet. Dom har ju uppenbarligen lyckats byta spisledningen en gång i tiden, men den kanske dom drog i befintligt rör (där endast 1.5mm² fick plats)? Det låter ju som att dom ändå skulle behöva lite extra uttag, så det är kanske värt mödan att dra fram en ny grupp.
Rent regelmässigt finns inget som hindrar att du gör så och sätter 3-pol. samtidig brytning av hela gruppen alternativt att gruppen är skyddad av jordfelsbrytare. Sen att det rent praktiskt kanske inte funkar i alla lägen får man ju som sagt ta då. Tänk på att dubbelkolla noll-anslutningarna överallt, för om nollan glappar när man gör en sådan här lösning kan det bli dyrt!
Gör det inte, Dra fram en ny grupp. Eller om det går dra om uttags och belysningsgruppen till tre fas grupp.
Har själv fått frågan flera gånger om jag inte kan ta strömmen från spisuttaget. Men jag vill ju vara stolt för det jag gör. Då har jag sagt att det inte går eller är praxis.
Har själv fått frågan flera gånger om jag inte kan ta strömmen från spisuttaget. Men jag vill ju vara stolt för det jag gör. Då har jag sagt att det inte går eller är praxis.
Det är viktigt med yrkesheder. =) Om ni anser att det är så "fel" så hittar jag en annan lösning. Vill inte skämmas om någon kommer efter mig o frågar vem som gjort det..
Är ju inte elektriker. Men jag hade rätt att det i teorin e okej att göra som jag sa, det var ju bra
tack för alla svar
Är ju inte elektriker. Men jag hade rätt att det i teorin e okej att göra som jag sa, det var ju bra
tack för alla svar
Klicka här för att svara